فروردین 10, 1403 1:20 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 انواع تلویزیون و نکات تعمیر و سرویس انواع LED و LCD
انواع تلویزیون و نکات تعمیر و سرویس انواع LED و LCD

انواع تلویزیون و نکات تعمیر و سرویس انواع LED و

عنوان : دلایل خرابی و مستهلک شدن نمایشگرهای خانگی و راه های بازیابی آنها توسط خودتان یا متخصصان تلویزیون چیست؟

سیستم ارسال و دریافت تصویر و صدا،از فاصله ی دور را تلویزیون می نامند. این واژه به انتقال و دریافت صدا و تصویر با کیفیت مناسب اشاره می کند.در زمانی نه چندان دور،تلویزیون به صورت سیاه و سفید و پس از آن به صورت رنگی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت. در دنیای امروز مفاهیم مختلفی از تلویزیون مطرح می شود. تعمیر تلویزیون سامسونگ، در منزل و محل کار شما. ضریب سیما(ASPECT RATION) در سیستم های ضبط و پخش تصویر و همچنین ارسال آنالوگ و دیجیتال تصویر،نسبت پهنا به ارتفاع تصویر به صورت استاندارد ،مقدار ثابتی ،در نظر گرفته می شود.این نسبت در گیرنده های قدیمی 4:3(P=4/3) و در گیرنده های جدید صفحه پهن 16:9(P=16/9) است. امروز در تمام دوربین های فیلمبرداری و تلویزیونی از این نسبت ها استفاده می شود.تعمیر تلویزیون سامسونگ قدیمی در منزل.

انواع تلویزیون و نکات تعمیر و سرویس انواع LED و LCD
تلویزیون آنالوگ (analogue Television)، در تلویزیون آنالوگ،اطلاعات تصویر به صورت سیگنال آنالوگ تهیه و ارسال می شود.این عمل با تغییر دامنه یا فرکانس صورت می گیرد هنگام بررسی سیستم های دیجیتال ،سیستم های آنالوگ ،هم بررسی می شوند ( چون صدا و تصویر ذاتا ماهیت آنالوگ دارند.).سیستم های رایج آنالوگ عبارتند از NTSC,PAL,SECAM تعمیر تلویزیون آنالوگ در این مرکز انجام می شود.

تلویزیون دیجیتال (Digital Television) تلویزیون دیجیتال، یا DTV روشی جدید در ارسال و دریافت تصویر است.DV امکان ارسال و پخش تصویر و صدا ،با کیفیت مناسب را فراهم می سازد.امکانات زیادی با استفاده از روش های دیجیتال فراهم می شود.تلویزیون دیجیتال در راستای تکامل سیستم های کامپیوتری ساخته شده و امکان ویرایش تصویر با کیفیت مناسب را فراهم می سازد. اطلاعات پیکسل های تصویر در سیستم های دیجیتال به گونه ای است که ، می توان هر پیکسل را به طور مستقل ،تغییر داد.کاربرد کامپیوتر و گسترش آن باعث توجه بیشتر به تصویر و تلویزیون دیجیتال شده است.تعمیر تلویزیون های دیجیتال بیشتر نرم افزاری می باشد.

تلویزیون ماهواره ای (satellite Television) در تلویزیون ماهواره ای صدا و تصویر از ماهواره ای که فاصله در حدود 37000km از سطح زمین قرار دارد،  به گیرنده های زمینی می رسد.با استفاده از این سیستم ،از حجم و تعداد مدارات زمین قرار دارد به گیرنده های زمینی می رسد. با استفاده از این سیستم،از حجم و تعداد مدارات زمینی کاسته شده و کیفیت تصویر افزایش پیدا می کند؛همچنین امکان ارسال و پخش برنامه در سرار زمین فراهم می شود.اولین سیستم های ارسال ماهواره ای در سال 1962 در اروپا و در سال 1973 در کانادا مورد استفاده قرار گرفته .

سیستم DTTB ( DTTB:( (Digital Terrestrial Television Broadcasting ،تکنولوژی جدیدی در ارسال تصویر می باشد. این سیستم دیجیتالی مزایای زیادی نسبت به سیستم های آنالوگ قدیم دارد.نوع خاصی از این سیستم به نام HDTV در فرستنده های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته.در این سیستم تعداد خطوط عمودی تصویر بیشتر از سیستم های قدیمی است و معولا از ضریب سیمای 16:9 استفاده می شود .در سیستم های قدیمی از پهنای باند 6،7 یا 8 مگاهرتز برای ارسال تصویر استفاده می شود،در سیستم DTTB برای ارسال تصویر همین پهنای باند استفاده می شود ولی نحوه ی کاربرد به صورتی است که کیفیت به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.هریک از سیستم های تلویزیونی یا ظبط و پخش تصویر ،پترن مخصوصی را برای تست و یا پخش برنامه های خود مورد استفاده قرار می دهند.

بخوانید  معرفی اجزای تلویزیون در تعمیرات تلویزیون

توضیحاتی که در ارتباط با تلویزیون های آنالوگ, تلوزیون های LEDیا LCD,مانیتورهایLED,LCDیا دستگاه هایکپیو پرینتر و … برای شما گذاشتیم تنها توضیحاتی کوچک برای آشنایی شما با این موضوعات و بهتر قرارگرفتن در این مسیر می باشد و این مطالب در برابر مطالبی که شما از لحاظ تجربی و عملی در کارگاه های آموزشی تدریس میسود بسیار متفاوت است.به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم اگر علاقمند به فراگیری این رشتعه ها هستید میتوانید در کلاسهای آموزش تعمیرات LCD و یا آموزش تعمیرات فتوکپی ثبت نام کنید و به دنبال آموزش در این کلاسها به صورت تئوری و عملی به یک متخصص در زمینه مورد علاقه خود تبدیل شوید.

تلویزیون ها مدرن و دیجیتال:

گیرنده های تلویزیونی امروزی همانند یک سیستم تصویر، مرور 100HZ و در نتیجه افزایش کیفیت ،نمایشگرهای غیر CRT، چشم الکترونیک ،اضافه شدن دستگاه های پخش دیسک فشرده VCD و DVD یا نوار VHS،نورسنج و امثال آن هستند.این امکانات در نتیجه استفاده از میکروکنترولر و مدارات دیجیتال فراهم شده است.در ادامه به بررسی سیر تکامل قطعات،مدارات اصلی و جانبی در تلویزیون پرداخته خواهد شد.

در دستگاه های جدید الکترونیکی از قطعات و مداراتی استفاده می شود که در نسل های قدیمی خبری از آنها نبود.اولین قطعه و مدار که اصلی ترین قسمت و در حقیقت مغز تلویزیون محسوب می شود ،میکرو کنترولر و آی سی های ریزپردازنده و حافظه است. اضافه شدن این قطعه باعث تکامل و اضافه شدن مدارات جانبی و کمکی زیادی به تلویزیون شده است.

میکرو کنترولر

میکروپروسسور که به اختصار (up) نمامیده می شود،یک مدار پردازشگر الکترونیکی و همانند یک کامپیوتر کوچیک است. این مدار الکترونیکی از هزاران ترانزیستور مینیاتوری که در داخل یک محفظه ی کوچک به نام آی سی قرار گرفته اند،تشکیل شده است . با قرار دادن هزاران ترانزیستور و مدار در داخل یک محفظه ی کوچک امکان انجام عملیات فراروانی میسر می شود.میکروپروسسورها در کامپیوتر و ماشین های مختلف صنعتی و تجاری استفاده می شود.

تلویزیون از این امر مستثنی نبوده و به کمک میکروکنترولر و میکروپروسسور،حجم مدارات تلویزیون کاهش یافته و هزاران مدار جانبی به آن اضافه شده است .به عبارت دیگر با به کارگیری سیستم کامپیوتر در تلویزیون،پیشرفت زیادی در دستگاه های تلویزیون صورت گرفته است.در اینجا فقط با سخت افزار و قطعات الکترونیکی سروکار نداریم و برنامه از پیش تعیین شده (یا به عبارت دیگر نرم افزار) عملیات زیادی را کنترل و هدایت می کند.این برنامه در حافظه ذخیره می گردد. یک حافظه فقط خواندی که اطلاعات مورد نظر کارخانه سازنده در داخل آن قرار می گیرد و استفاده کننده نمی تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد و دوم حافظه خواندن نوشتنی که استفاده کننده اطلاعات مورد نظر و دلخواه خود را در آن ذخیره کرده و از آن استفاده می کند.

بخوانید  بخش تیکان تلویزیون (TFT)

انواع تلویزیون و نکات تعمیر و سرویس انواع LED و LCD در تهران

علاوه بر اجزای سخت افزاری و برنامه ی تعیین شده به کمک ولتاژ و پالس های فرمان می توان عملیات مورد نظر را از میکروکنترولر در خواست و انجام داد.هر میکروکنترولر از قسمت های متفاوتی تشکیل شده است.این قسمت ها تشکیل یک کامپیوتر کوچک را داده اند.

به کمک این کامپیوتر کوچک کارهای مختلفی از قبیل :کانال یابی اتوماتیک ،نمایش انجام عملیات بر روی صفحه ،منو،نمایش هم زمان دو یا چند تصویر ، مدارات ساعت ،تایمر،تله تکس و سایر عملیات مورد نظر صورت می گیرد.حافظه در کنار میکروکنترولر برای ذخیره اطلاعات رنگ ،صدا ،کانال و امثال آن به کار می رود . میکرو کنترولر از طریق خطوط ارتباطی موسوم با باس با طبقات مختلف ارتباط برقرار می کند.این ارتباط با ارسال و دریافت ولتاژ و سیگنال صورت می گیرد.

بلوک دیاگرام یک تلویزیون ال سی دی

تلویزیون LCD یک گیرنده دیجیتال و بیشتر به صورت HDTV است .بنابراین ورودی و خروجی های مختلفی از نوع دیجیتال و آنالوگ را داراست.

هر تلویزیون دیجیتال مشابه یک سیستم کامپیوتر است. بنابراین به کمک میکروکنترلر قسمت های مختلف آن کنترل می شود. از دو پردازشگر صدا و تصویر برای جداسازی و آشکار کردن سیگنال های صدا و تصویر استفاده می شود. این دو پردازشگر توسط میکرو کنترلر ، کنترل می شود.پرادزشگر تصویر مشابه کارت گرافیکی کامپیوتر است. در کنار پردازشگر تصویر از یک میکروکنترلر فرعی یا کمکی نیز استفاده می شود.

بر اساس نوع پردازشگر به کار رفته کیفیت تصویر متفاوت خواهد بود.پردازشگر های VGA،SVGA،QVGA و … از جمله پردازشگرهای مورد استفاده هستند .در کنار پردازشگر تصویر و میکروکنترلر از حافظه های مختلف استفاده می شود. سرعت و ظرفیت پردازشگر و حافظه تعیین کننده سرعت و کیفیت نمایش تصویر خواهد بود.

تلویزیون های LCD ،پلاسما و LED امروزی باید قادر به دریافت سیگنال های دیجیتال و آنالوگ باشند.بنابراین ،در آنها ،به هر دو تیونر آنالوگ و دیجیتال نیاز داریم ،اما قسمت پردازش و نمایش تصویر در آنها فقط به صورت دیجیتالی است.

به نظر می رسد کیفیت تصویر آنالوگ در گیرنده های امروزی چندان مناسب نیست در حالی که به کمک رسیور می توان تصاویر تلویزیونی با کیفیت مناسب را مشاهده کرد.

از بابت نوع آنتن و کابل اتصال آنتن به تلویزیون،تفاوتی بین تلویزیون های قدیمی با نسل جدید و جود ندارد و آن تجهیزات در اینجا استفاده می شوند.اما در این تلویزیون ها امکان اتصال مستقیم تلویزیون به شبکه ی تلویزیون کابلی و همچنین در برخی از مدل ها امکان اتصال به شبکه ی فیبر نوردی نیز وجود ندارد.

بخوانید  تمیز کردن صفحه ‌نمایشگر تلویزیون

Full HD 3D Ultra HD

با به وجود آمدن امکان تجربه تصاویر سه بعدی به صورت پسیو ، در وضوح فول اچ دی، روح تازه‌ای به کالبد این فناوری دمیده شد. در حال حاضر، برای تماشای فیلم‌های سه‌بعدی به تفکیک تصویر Full HD برای هر چشم به صورت مجزا نیاز است. با Ultra HD‌، امکان بهره‌گیری از تصویری با وضوح Full HD برای هر دو چشم وجود خواهد داشت که به معنای جزئیات بیشتر و فراگیرتر بودن تصاویر فیلم‌ها و بازی‌های سه‌بعدی است.

مزایای OLED

سیاه‌های سیاه‌تر، سفید‌های سفیدتر؛ صفحات OLED از پیکسل هایی استفاده می‌کنند که نور و رنگ خودشان را خود ایجاد می‌کنند. بنابراین، هنگامی که نیاز به بیشتر شدن عمق تصاویر و رنگ‌های مشکی تیره احساس می‌شود، پیکسل‌ها به سادگی خاموش شده و سیاه می‌شوند. با توجه به عدم وجود هیچ نوع نور پس زمینه، OLEDها حتی می‌توانند رنگ‌های مشکی تیره‌تری را نسبت به پلاسماها تولید کنند که عملکردی حیرت‌انگیز محسوب می‌شود. این امکان در کنار توانایی تولید بهتر رنگ‌های سفید، سبب می‌شود تا OLEDها بالاترین نرخ کنتراستی را که تا به حال شاهد آن بوده ایم، ارائه کنند.

تنظیمات داخلی مانیتور و تلویزیون ال سی دی

بعضی از مانیتورها و تلویزیون های ال سی دی تنضیمات داخلی زیادی دارند،در حالی که در بعضی دیگر فقط چند عمل عادی انجام می شود.

تنظیم تعادل RGB،جهت ،اندازه ،زبان ، اطلاعات بک لایت و پنل LCD و … از جمله مواردی هستند که در این تنظیمات انجام می شوند.

بهترین روش وقتی تنظیمات داخلی کارخانه اشتباه انجام می شود اگر تنظیم کارخانه را اشتباه انجام دادید ممکن است در حالت های صفحه نمایش ،دیگر تصویری نشان ندهد (به دلیل از دست رفتن اطلاعات و ..) در این حالت باید مسولیت را به عهده تکنسین گذاشت و از عهده کاربر خارج است .زیرا تنظیمات داخلی به طور کل به هم ریخته یا از بین رفته است .بنابراین توصیه می کنیم اگر خواستید تنظیمی را اعمال کنید،ابتدا از تغییر آن اطمینان پیدا کنید ،سپس این کار را انجام دهید.

تنظیمات کارخانه (پیش فرض) مانیتور LCD

اکثر مانیتورها و تلویزیون های LCD قسمتی به عنوان سرویس و تنضیمات پیش فرض دارند.به طور کل سرویس های پیش فرض به این معنی است که وقتی کارخانه مانیتور و تلویزیون LCD را طراحی می کند برای کنترل ان دو روش در نظر می گیرد .یک روش برای کابر که کلیه تنظیمات آن را بیرون (کلید های جلوی پنل مانیتور و تلویزیون) وبقیه تنظیمات را که به صورت داخلی یعنی از داخل دستگاه انجام می شود،به سازنده دستگاه یا تکنسین اختصاص می دهد.

تعمیر تلویزیون ال سی دی

تعمیر تلویزیون در منزل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *