اردیبهشت 7, 1403 2:59 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آشنایی با کاربردهای پلاتر
آشنایی با کاربردهای پلاتر

کاربردهای پلاتر . آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بنرهای بزرگ و بیلبوردها چگونه چاپ می‌شوند؟ پلاتر دستگاه پرکاربرد و مهمی است که در برای بسیاری از صنایع و کسب‌وکارها نقش مهمی ایفا می‌کند. این دستگاه انواع مختلفی دارد و با تکنولوژی‌های متنوعی کار می‌کند. اگر به صنعت چاپ علاقه دارید بهتر است بدانید پلاتر چیست و چه کاربردهایی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره پلاتر بیشتر بدانیم؛ پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

پلاتر چیست؟

پلاترها قادر به چاپ تصاویر در مقیاس بزرگ هستند و می‌توانند با مواد مختلف استفاده شوند. این دستگاه‌ها کاربردهایی مانند چاپ نقشه‌های معماری، نقشه‌ها، تابلوهای بزرگ یا تبلیغات POP در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها، چاپ‌های گالری هنری یا عکس‌های بزرگ و غیره دارند. پلاتر از مواد مختلفی استفاده می‌کند مانند وینیل، بوم، پارچه، کارت، کاغذ، فیلم، کاغذ چسب، کاغذ پوشش داده شده، کاغذ بیلبورد و موادی که می‌توانند به صورت ورق یا رول دربیایند.

پلاتر ماشینی است که نقشه‌های گرافیکی بُرداری را تولید می‌کند. پلاترها با استفاده از قلم روی کاغذ خطوط را می‌کشند، یا در برخی کاربردها، از چاقو برای برش موادی مانند وینیل یا چرم استفاده می‌کنند که به آن‌ها پلاتر برش نیز می‌گویند.

در گذشته، پلاترها در کاربردهایی مانند طراحی به کمک کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ زیرا می‌توانستند نقشه‌های خطی را بسیار سریع‌تر و با کیفیت بالاتر از چاپگرهای معمولی تولید کنند. پلاترهای دسکتاپ کوچکتر بودند و اغلب برای کارهای گرافیکی تجاری استفاده می‌شدند. چاپگرهایی با قابلیت‌های گرافیکی در اوایل دهه ۱۹۸۰ بخشی از بازار را از بین بردند و معرفی پرینترهای لیزری در اواسط دهه ۱۹۸۰ تا حد زیادی استفاده از پلاتر را از کم‌رنگ‌تر کرد.

پلاترها برای سال‌های متمادی جایگاهی را برای تولید نقشه های بسیار بزرگ حفظ کردند، اما اکنون تا حد زیادی با چاپگرهای معمولی عریض جایگزین شده‌اند. پلاترهای برش همچنان در تعدادی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای پلاتر

عرض متداول مواد ورودی پلاتر معمولا ۲۴ اینچ، ۳۶، ۴۲ و ۶۰ اینچ است. جوهرها نیز متغیر هستند و در انواع مختلفی عرضه می‌شوند:

-جوهرهای مبتنی بر رنگ

– جوهرهای مبتنی بر رنگدانه

– جوهرهای UV مبتنی بر رنگ یا رنگدانه (برای چاپ در فضای باز، برای جلوگیری از محو شدن)

انواع پلاتر

اساسا پلاتر نوع خاصی از پرینتر است که برای چاپ نقشه‌های بزرگ، نمودارها، طرح‌ها و نقشه‌های مهندسی با دقت بالا استفاده می‌شود. به طور کلی، پلاترها با اصول چاپگرهای جوهرافشان کار می‌کنند، اما از آنجایی که دقت آن‌ها بسیار ضروری است، پلاترها دارای تنظیمات اضافی هستند. پلاترها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پلاتر درام

این پلاتر دارای یک درام چرخان و یک یا چند قلم ثابت با رنگ‌های مختلف است. در حین کار، کاغذ روی درام قرار می‌گیرد و درام استوانه‌ای مطابق با سیگنالی که از کامپیوتر می‌رسد می‌چرخد. بنابراین، هنگامی که درام می‌چرخد، قلم‌ها نیز مطابق با سیگنال ورودی به چپ و راست حرکت می‌کنند و تصاویر ترسیم می‌شوند. درام پلاتر برای پوسترهای بسیار بزرگ، نقشه‌ها، طراحی و غیره استفاده می‌شود، همچنین برای چاپ‌های گرافیکی مانند بیلبورد و طرح نقشه استفاده می شود. مهم‌ترین مزیت این پلاتر است که طول نامحدودی از تصاویر را می‌توان چاپ کرد اما عرض آن به عرض درام محدود می‌شود.

بخوانید  تعویض پوشش باتری Canon EOS 1000D / Rebel XS / Kiss F

درام پلاترها گران‌تر از پلاترهای دیگر هستند زیرا هم درام و هم قلم را به عنوان قسمت متحرک خود دارند.

پلاتر تخت

پلاتر تخت دارای معمولا مستطیل شکل است که کاغذ در آن قرار می‌گیرد. در این پلاتر می‌توان تقریبا به همان اندازه کاغذ با اندازه تخت قرار داد. در این نوع پلاتر قلم‌ها قسمت متحرک هستند. در حین کار، قلم‌ها به سمت چپ حرکت می‌کنند و با توجه به سیگنال ورودی داده شده، بالا و پایین می‌نویسند و تصاویر را ترسیم می‌کنند. پلاتر تخت برای چاپ طرح‌های مکانیکی مانند طراحی ماشین‌ها، کشتی‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. پلاترهای تخت به دلیل حرکت قلم‌ها در تمام جهات بسیار کند عمل می‌کنند.

پلاتر جوهر افشان

پلاترهای جوهرافشان دارای سیستم نازلی هستند که از طریق آن دانه‌های جوهر را مستقیما روی سطح کاغذ فشار می‌دهد و تصاویر را می‌سازد. آژانس‌های تبلیغاتی برای چاپ بنر، پوستر و مانند این‌ها از پلاترهای جوهرافشان استفاده می‌کنند.

پلاتر قلمی

با حرکت دادن قلم یا ابزار دیگر بر روی سطح یک تکه کاغذ چاپ می‌کنند. این به آن معنی است که پلاترها به جای گرافیک‌های شطرنجی مانند سایر چاپگرها، دستگاه‌های گرافیک برداری هستند. پلاترهای قلمی می‌توانند خطوط پیچیده‌ای از جمله متن را ترسیم کنند، اما به دلیل حرکت مکانیکی قلم‌ها این کار را به آرامی انجام می‌دهند. آن‌ها اغلب قادر به ایجاد یک ناحیه رنگی جامد نیستند، اما می‌توانند با ترسیم تعدادی خطوط نزدیک و منظم، یک منطقه را رسم کنند.

زمانی که حافظه کامپیوتر بسیار گران بود و قدرت پردازنده بسیار محدود بود و سایر انواع چاپگرها دارای قابلیت خروجی گرافیکی محدودی بودند، پلاترها سریع‌ترین راه را برای تولید کارآمد نقشه‌های بسیار بزرگ یا آثار هنری مبتنی بر بردار رنگی با وضوح بالا ارائه می‌کردند. پلاترهای قلمی اساسا منسوخ شده‌اند و با چاپگرهای جوهرافشان عریض و چاپگرهای تونری جایگزین شده‌اند.

پلاتر الکترواستاتیک

پلاترهای الکترواستاتیک مشابه آنچه در بسیاری از دستگاه های فتوکپی استفاده می‌شود، از فرآیند انتقال تونر خشک استفاده می‌کنند. آن‌ها سریع‌تر از پلاترهای قلمی بودند و در قالب‌های بزرگ برای بازتولید نقشه‌های مهندسی مناسب بودند. کیفیت تصویر آن‌ها غالبا به خوبی پلاترهای قلمی معاصر نبود. پلاترهای الکترواستاتیک در هر دو نوع تخت و درام ساخته شدند. پلاتر الکترواستاتیک از پیکسل به عنوان وسیله ترسیم مانند یک دستگاه نمایشگر گرافیک شطرنجی استفاده می‌کند. سر پلاتر شامل تعداد زیادی قلم ریز به اندازه ۲۱۷۶۰ است. این سر از عرض کاغذ عبور می‌کند و از روی سر می‌غلتد تا یک نقاشی بکشد. کیفیت آن ممکن است ۱۰۰ تا ۵۰۸ نقطه بر اینچ باشد. پلاترهای الکترواستاتیک بسیار سریع با توجه به وضوح پلاتر، سرعت رسم مختلفی در بازه ۶ تا ۳۲ میلی‌متر بر ثانیه دارند.

بخوانید  تعمیرات تخصصی پرینتر اچ پی hp

پلاتر برش‌دهنده

پلاترهای برش‌دهنده از چاقوها برای برش دادن موادی مانند کاغذ، فیلم مایلار یا فیلم وینیل که روی سطح صاف پلاتر قرار دارد، استفاده می کنند. پلاتر برش‌دهنده به کامپیوتری متصل است که مجهز به نرم افزارهای کامپیوتری طراحی برش یا ترسیم است. وظیفه این برنامه‌ها ارسال ابعاد یا طرح‌های لازم به چاقوی برش است.

در سال‌های اخیر استفاده از پلاترهای برش‌دهنده در بین علاقه‌مندان خانگی به صنایع دستی کاغذی مانند کارت‌سازی و اسکرپ‌بوکینگ رایج شده است. چنین ابزارهایی به شما اجازه می‌دهند تا شکل‌های مختلف دلخواه را با دقت و به طور مکرر برش دهید.

پلاتر چه ویژگی‌هایی دارد؟

پلاترها ویژگی‌هایی دارند که در انتخاب و کاربری آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. برای خرید پلاتر باید به این مشخصات توجه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

– کاربردها: پلاترها مدل‌های متنوعی دارند و برای کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما باید با توجه به کاربری خود، از دستگاهی استفاده کنید که حداقل آپشن‌ها را داشته باشد و وظایف پایه خود را به خوبی انجام دهد.

– رزولوشن چاپ: این معیار یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید هنگام انتخاب پلاتر در نظر بگیرید. این رزولوشن با واحد نقطه بر اینچ بیان می‌شود.

– سرعت چاپ: هر پلاتر در یک بازه زمانی معین، مقدار مشخصی را می‌تواند چاپ کند. این معیار با واحد متر مربع بر ساعت سنجیده می‌شود. توجه کنید که سرعت چاپ سیاه و سفید با سرعت چاپ رنگی متفاوت است.

– تکنولوژی چاپ: انواع پلاتر با تکنولوژی‌های مختلفی چاپ می‌کنند.

– حداکثر عرض برش: عرض برش با توجه به نوع پلاتر و نیز نوع موادی که چاپ یا برش روی آن‌ها انجام می‌شود، مشخص می‌شود.

– نوع مواد ورودی: پلاترها قابلیت چاپ و برش روی مواد مختلفی را دارند. با توجه به نوع کاربری باید پلاتری انتخاب کنید تا بتواند مواد مورد نظر شما را برش دهد یا روی آن چاپ انجام دهد.

بخوانید  3 راه افزایش سرعت گوشی آیفون

کاربردهای پلاتر چیست؟

– پلاترها می‌توانند روی کاغذهای بسیار بزرگ کار کنند و در عین حال نتیجه کار وضوح و کیفیت بالایی داشته باشد.

– پلاترها می‌توانند روی طیف گسترده‌ای از مواد مسطح از جمله تخته سه‌لا، آلومینیوم، ورق فولادی، مقوا و پلاستیک چاپ کنند.

– پلاترها اجازه می‌دهند که همان الگوی داده شده هزاران بار بدون هیچ‌گونه تخریب یا کاهش کیفیت تصویر ترسیم شود.

– از پلاترها اغلب برای برنامه‌های CAE (مهندسی به کمک کامپیوتر) مانند CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) و CAM (تولید به کمک کامپیوتر) استفاده می شوند.

– پلاترها می‌توانند همه الگوها و قالب‌ها را روی دیسک ذخیره کنند و دردسر بارگیری مکرر الگوها یا قالب‌ها را از بین ببرند.

معایب پلاترها چیست؟

این دستگاه‌ها نسبت به پرینترها گران‌تر هستند و معمولا فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

تعمیر پلاتر  به چه شکل هایی انجام می شود؟

عیب یابی دستگاه شما به صورت حرفه ای توسط متخصصین مجرب ، اولین مرحله از کار است. تعمیر دستگاه پلاتر به شکل های زیر انجام می شود:

  • نصب، راه اندازی و عیب یابی دستگاه پلاتر
  • تعمیر و یا تعویض قطعات تشکیل دهنده دستگاه پلاتر
  • تعمیر و یا تعویض اینکودر، کریج و کابل کریج
  • عیب یابی هد، فورمتر، بلت و تسمه پلاتر
  • هواگیری و بازیابی هد پلاتر
  • تعمیر و یا تعویض فیوزینگ، پرس و لیزر اسکنر در دستگاه پلاتر
  • تعمیر بردهای دیکودر در دستگاه پلاتر HP
  • و ده ها مورد دیگر که به صورت تخصصی عیب یابی و تعمیرات آن به بهترین شکل ممکن انجام می شود.

مراکز تعمیرات پلاتر چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت
تعمیر و سرویس دقیق و سریع دستگاه پلاتر شما
تعمیرات دستگاه های گارانتی دار و بدون گارانتی
پشتیبانی از برندهای روز دنیا
مشاوره قبل و بعد از انجام سفارش به صورت رایگان
گارانتی تعمیر محصولات
سرعت و دقت بالا در تعمیر دستگاه پلاتر شما
قابلیت پیگیری سفارشات
دریافت و تحویل رایگان کالا در محل
و ده ها عامل دیگر که به شما نشان می دهد الو کارتریج بهترین انتخاب برای تعمیر دستگاه پلاتر شما می باشد.

چه پلاترهایی تعمیر و سرویس می شوند؟

انواع و اقسام پلاترها در برندهای مختلف در الو کارتریج تعمیر و عیب یابی می شوند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

  • پلاترهای رنگی، لیزری، قلمی و جوهرافشان
  • انواع پلاترهای عریض و کم عرض
  • پلاترهای الکترواستاتیکی
  • پلاترهای لارج فرمت
  • پلاترهای عکاسی
  • پلاترهای HP، Canon، اپسن، زیراکس، گستتنر، اوسه، جی سی سی و برندهای معتبر دیگر

شاید این مقاله را دوست داشته باشید: مشکلات چاپگر پلاتر را چگونه رفع کنیم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *