فروردین 10, 1403 8:52 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 خرابی ورتیکال تلویزیون
خرابی ورتیکال تلویزیون

نحوه تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون

یکی از اشکالاتی که در تلویزیون پیش می آید مشکلات تصویر به صورت ورتیکال یا همان عمودی است که  اشکالات پیش آمده در تصویر تلویزیون زمانی ورتیکال محسوب می شود که شامل یکی از موارد زیر باشند:

  • کم بودن ارتفاع تصویر

  • جمع‌شدگی تصویر از بالا یا پائین

  • پرش تصویر به طرف بالا یا پایین

  • نور به صورت هاله ای در وسط تصویر دیده می شود.
  • یک خط افقی روی تصویر دیده می شود.

بررسی نشانه های دکر شده در تصویر در تشخیص اینکه اشکال پیش آمده در تصویر ورتیکال باشد کمک زیادی می کند.

از موارد تعمیراتی ‌ای که بر اثر مشکل ورتیکال بر روی دستگاه رخ می دهند می توان به تعمیر بالا رفتن برق قسمت ورتیکال همچنین تعمیر قطع‌ شدن تصویر و افتادن دو خط ورتیکال روی صفحه تلویزیون و در نهایت تعمیر مشکل داغ کردن بیش از حد آی سی ورتیکال اشاره نمود.

نکته:  بهتر است تا سرویس ‌های تخصصی رفع مشکل ورتیکال تلویزیون را فقط از نمایندگی های مجاز تعمیر تلویزیون نظیر مرکز تخصصی تعمیرات تلویزیون مارشال دریافت نمایید.

نحوه تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون

  1. ابتدا باید برای کنترل نمودن تغذیه یا همان IC ورتیکال اقدام نمایید.

  1. بعد از آن به سراغ دیود و خازن صافی تغذیه ورتیکال رفته آن را کنترل نمائید.
  2. قبل از زدن تلویزیون به برق در صورتی که مقاومت و یا دیود خراب شده برای تست آن باید مسیر تغذیه IC ورتیکال را با اهم متر بررسی نمایید.
  3. امکان دارد در مدار قبل از تعویض IC مقاومت های فیوزی دیگری باشد آنها را هم بررسی نمایید.
  4. در این مرحله از تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون شما باید دقت خود را معطوف خازنهای کوپلاژ کنید که معمولاً بالای 470 میکرو می باشند.
  5. در تلویزیون‌های جدید در داخل IC ورتیکال مداری وجود دارد که نام آن فلای بک ژنراتور است که این مدار ولتاژ تغذیه در زمان بلنک عمودی را افزایش می دهد که کاربرد آن برای بهتر حذف نمودن بلنک عمودی و مثبت نمودن کاتد و یا منفی نمودن گرید بوده که قبل از تعویض IC ورتیکال همیشه باید برای بررسی این مدار را که اکثراً یک دیود و یک خازن 100 میکرو فارادی دارد اقدام نمایید.
  6. قطع ‌شدگی سیم پیچ ورتیکال احتمال بسیار کمی دارد اما بد نیست که آنها را نیز بررسی نمایید.
  7. در صورت انجام موارد بالا IC ورتیکال را تعویض کنید.
  8. در صورت دسترسی به اسیلسکوپ می توانید برای تعمیر مشکل ورتیکال تلویزیون پالس خروجی IC پردازشگر تصویر و یا به اصطلاح جنگل را نیز کنترل نمایید.
بخوانید  تعویض رم مک بوک

تعویض پنل تلویزیون

تعویض پنل تلویزیون دارای زیر مجموعه های مختلفی است تعمیر و تعویض پنل تلویزیون در هر مرکز تعمیراتی و توسط هر تعمیرکاری تعمیر  نمی شود بلکه باید از مراکز رسمی و معتبر استفاده شود.

بنابر این باید برای تعویض پنل تلویزیون بیشتر بدانید بنابراین در ادامه مطلب درباره پنل های آب خورده و فلت های آسیب دیده بیشتر خواهیم دانست و نحوه تعمیر و تعویض آنها را خواهید خواند.

نحوه تعویض پنل تلویزیون

در تلویزیون  های ال سی دی معمولا بُرد آدرس در قسمت بالای تلویزیون واقع شده که این برد کمتر دچار آبخوردگی پنل خواهد شد برد آدرس در درصد بسیار پایینی از ال سی دی ها در پایین قرار گرفته است.

با توجه به مدل پنل دستگاه شما و مشکل آن می تواند مسیر تعمیر و آموزش تعویض پنل تلویزیون متفاوت باشد.

برای مثال در آن دسته از تلویزیون های ال سی دی که برد آدرس آن در قسمت پایین واقع شده و دستگاه آب خورده وقتی دستگاه دچار آبخوردگی شود  آب نشت کرده و سرازیر شده و روی فلت ها ریخته و ارتباط فلت ها را قطع می نماید.

در این شرایط در آموزش تعویض پنل تلویزیون این گونه بیان شده که برای تعمیر و تعویض پنل تلویزیون باید برای بررسی مقاومت ها و خازن های اسم ام دی(SMD)  اقدام نموده تا از سوخته شدن یا نشدن آنها باخبر شوید که با یک مولتی متر آنالوگ یا دیجیتال می توانید این کار را انجام دهید که توصیه ما مدل آنالوگ ( عقربه ای)  است.

بخوانید  اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ تاپ

کارشناسان تعویض پنل تلویزیون خبر می دهند که درصد کمی وجود دارد  تا آبی که وارد پنل و فلت شده روی سوکتی ریخته شود که در ارتباط برد TFT موثر است.

اگر این سوکت آب خورده باید پاک کردن آن را با تینر انجام دهید و در صورتی که شدت آسیب دیدگی این سوکت به حدی زیاد است که فقط باید آن را تعویض نمود در این تعویض باید نهایت دقت را بکنید و حتما قطعات اورجینال را جایگزین نمایید.

پس از اینکه خازن ها و مقاومت های SMD را بررسی نمودید باید ارتباطات را وصل نموده و دستگاه را روشن نمایید بعد از آن حتما با تینر سوکت نام برده شده  را پاک نمایید.

روی این فلت آی سی قرار دارد که ممکن است دچار آبخوردگی نشده کارشناسان تعویض پنل تلویزیون می گویند گاهی با شل شدن پنل امکان دارد تصویر بالا نیاید در این شرایط باید تلویزیون را روشن نموده و دستانتان را روی تک تک فلت ها قرار دهید.

اگر یکی از این فلت ها به حدی داغ شده که اصلا نمی توان آن را تحمل نمایید و مجبور می شوید که سریعا دستانتان را از روی آن بردارید به معنی این است که فلت مذکور کاملا خراب شده و باید کاملا آن را تعویض نمایید فلت را از روی شیشه و برد آدرس برداشته و یک فلت نو را جایگرین نمایید.

بخوانید  تغییر Apple ID در iPhone

نصب فلت نو

نصب فلت نو را فقط تعمیرکار می تواند انجام دهد این تعویضِ بسیار تخصصی بوده و در کنار اینکه نیازمند مهارت و تخصص است به مواد و ابزار درجه یک و اورجینال هم نیاز دارد پس برای این کار یک مرکز معتبر تعمیرات تلویزیون نیاز دارید تا تعمیر آن را به آنها بسپارید.

در صورتی که در انتخاب مرکز تعمیراتی دقت نکنید درگیر مشکلات جدی دیگری می شوید که حل آنها گاهی ممکن نخواهد بود پس این موضوع را کاملا جدی بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *