فروردین 31, 1403 3:40 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 خطرات دستگاه فتوکپی
خطرات دستگاه فتوکپی

خطرات دستگاه های فتوکپی، چاپگرها و غیره

دستگاه های فتوکپی، چاپگرهای لیزری و سایر دستگاه های تکثیر کننده الکترونیکی از ویژگی های معمول محیط اداری مدرن هستند و برخی از کارکنان ممکن است برای مدت زیادی در کار خود مشغول باشند.

برنامه اقدام نمایندگان ایمنی و بهداشت

مانند تمام خطرات محل کار، دستگاه های فتوکپی و سایر تجهیزات کپی باید به این ترتیب برخورد شوند:

  1. شناسایی خطر
  2. ارزیابی ریسک
  3. کنترل: حذف یا کاهش خطر
  4. بررسی و ارزیابی هر گونه استراتژی کنترلی.

1 – شناسایی خطر

  • کارفرما باید برگه های اطلاعات ایمنی (SDS) را برای هرگونه ماده شیمیایی که توسط دستگاه فتوکپی یا سایر دستگاه ها از جمله تونر و تمیز کننده شیشه استفاده می شود، تهیه کرده و آنها را در اختیار شما قرار دهد. در حال حاضر معمولاً این موارد را می توان از وب سایت سازنده بارگیری کرد.
  • کارفرما باید ارزیابی روشهای کاری مربوط به کپی را انجام دهد تا خطرات ناشی از دستی (به عنوان مثال جابجایی، حمل، رسیدن کاغذ به کاغذ) یا قرار گرفتن در معرض آلاینده ها را شناسایی کند.
  • با اعضای خود در مورد اثرات احتمالی سلامتی و ایمنی استفاده از تجهیزات کپی صحبت کنید.

2 – ارزیابی ریسک

  • برای اطمینان از اجرای همه اقدامات احتیاطی توصیه شده، SDS ها باید بررسی شوند.
  • شرایط اتاقی که دستگاه کپی در آن قرار دارد را بررسی کنید.
  • هرگونه حادثه گذشته را بررسی کنید.
بخوانید  7 مشکل رایج لپ تاپ دل

3 – کنترل: حذف یا کاهش خطر

  • اگر دستگاه محل کار شما بسیار قدیمی است (برای مثال دستگاهی که از تونر شل استفاده می کند)، با دستگاه جدیدتر تعویض مذاکره کنید.
  • توصیه های سازنده برای قرارگیری، تهویه، تمیز کردن، سرویس، نگهداری و دفعات تغییر فیلتر باید بدست آید و رعایت شود. فیلترهایی که در حالت کار هستند گرد و غبار کاغذ را می گیرند و ازن را از بین می برند.
  • از وجود تهویه کافی در اتاق و اطراف دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام تعویض تونرها یا استفاده از حلال ها، کاربران باید از دستکش های محافظ لاستیکی یا روکش وینیل استفاده کنند و در صورت استفاده از تونر مایع، از عینک ایمنی یا محافظ صورت استفاده کنند. پس از افزودن تونر، دست و صورت باید فوراً شسته شود.
  • اطمینان حاصل کنید که یک سیستم واضح وجود دارد که توضیح می دهد کارکنان نظافت و تعمیرات را انجام می دهند، مانند از بین بردن یک گرفتگی کاغذ جزئی و مواردی که باید با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید. به کارکنانی که نظافت و تعمیرات جزئی را انجام می دهند باید آموزش کامل و اطلاعاتی در مورد مسائل فنی و بهداشت و ایمنی داده شود.
  • دستگاه کپی انتخاب شده، طراحی محل کار و برنامه کاری باید به گونه ای باشد که به اپراتورها اجازه دهد بدون خطر ناراحتی اسکلتی عضلانی کار کنند. به عنوان مثال، موقعیت و ارتفاع اجزای مختلف باید به گونه ای باشد که از حالت های پایدار و تکراری اجتناب شود.
  • با قرار دادن تجهیزات در یک اتاق جدا از کارگران می توان از مشکلات سر و صدا جلوگیری کرد.
بخوانید  خرابی مرورگر لپ تاپ

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه بیشتر از دستگاه کپی استفاده شود یا ماشین آلات تکثیر بیشتری وجود داشته باشد، یک اتاق مجزا با تهویه مکانیکی (جداگانه) اگزوز مکانیکی مهمتر است (به استاندارد استرالیا AS 1668 مراجعه کنید). ماشین آلات مدرن که به درستی نگهداری می شوند و در مناطق با تهویه مناسب قرار می گیرند و با اقدامات احتیاطی مناسب اما ساده به ندرت خطرناک هستند.

4 – مرور و ارزیابی هر گونه استراتژی کنترلی

  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات کپی به طور منظم توسط یک فرد آموزش دیده نگهداری می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *