فروردین 9, 1403 11:47 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 عوامل گرم شدن مادربرد
عوامل گرم شدن مادربرد

چه عواملی باعث گرم شدن مادربرد می شود؟

مادربرد لپ تاپ واحد مرکزی است که سایر دستگاه ها به آن متصل هستند. مادربردها به دلایل زیادی می توانند از بین بروند، گرچه چند عامل اصلی نیز وجود دارد. از عمده ترین دلایل خرابی مادربرد می توان به برق گرفتگی بیش از حد، آسیب دیدگی فیزیکی یا گرمای بیش از حد اشاره کرد. برخی از این خطرات گریزناپذیر هستند و بسته به مدل لپ تاپ شما ممکن است متفاوت باشد. خوشبختانه، برخی از مراحل ساده برای محافظت از مادربرد یا مادربرد لپ تاپ، همانطور که ممکن است خوانده شود، وجود دارد.

نشانه های یک مادربرد شکست خورده

تشخیص تفاوت بین مادربرد خراب یا خراب با سایر اجزای خراب کار دشواری است. این مشکل به این دلیل بوجود می آید که تمام اجزای لپ تاپ به مادربرد متصل هستند. بنابراین، اگر در دیدن صفحه مشکلی دارید، ممکن است مادربرد از کار بیفتد یا کارت گرافیک خراب باشد. به همین دلیل، خراب شدن هر قسمت از لپ تاپ می تواند نشانه خرابی مادربرد باشد.

با این حال، برخی از نشانه های خاص تر وجود دارد که نشان می دهد خرابی مادربرد است. اینها شامل خاموش شدن تصادفی سیستم، تمام اجزای سازنده لپ تاپ بدون روشن شدن تصویر زنده روی صفحه و فقط اجزای خاصی از مادربرد است.

دلایل شکست مادربرد

مانند اکثر اجزای لپ تاپ، متداول ترین عامل در هنگام خرابی مادربرد گرما است. تمام اجزای لپ تاپ به ویژه به گرما حساس هستند و فضای داخلی لپ تاپ کاملاً گرم می شود. با گذشت زمان، این مادربرد فرسوده شده و می تواند منجر به خرابی آن شود.

بخوانید  درایو نوری لپ تاپ HP

دلیل دوم خرابی مادربرد آسیب الکتریکی است. معمولاً این امر در هنگام تعمیر و نگهداری لپ تاپ مانند نصب دستگاههای جانبی جدید اتفاق می افتد. در حین تعمیر و نگهداری، اگر تکنسین برق ساکن روی دست خود داشته باشد، می تواند در مادربرد تخلیه شود و منجر به خرابی شود. موج های برق مانند آنهایی که در اثر برخورد صاعقه با یک خط برق ایجاد شده اند نیز می توانند منجر به خرابی مادربرد شوند.

این امر معمولاً با استفاده از محافظ ولتاژ جلوگیری می شود، اما برخی از موج ها به اندازه کافی قدرت دارند که بر محافظ ولتاژ غلبه کرده و مادربرد را از بین ببرند. آخرین دلیل اصلی خرابی مادربرد آسیب فیزیکی است. این می تواند به صورت آسیب به آب یا ضربه فیزیکی واقعی باشد. اگرچه مادربرد به طور معمول به خوبی محافظت می شود، اما ضربه کافی به قاب لپ تاپ یا ورود آب به داخل کیف می تواند منجر به خرابی مادربرد شود.

تشخیص خرابی مادربرد

تشخیص اینکه مادربرد دلیل بروز یک علامت خاص است می تواند دشوار باشد. اگرچه ابزارهای تخصصی برای تعیین عدم موفقیت یک قطعه خاص وجود دارد، اما ساده ترین روش برای تعیین اینکه کدام یک از اجزا آسیب دیده اند، یک تست نیمکت است. با این وجود این نیاز به داشتن لپ تاپ دوم یا حداقل اجزای اضافی دارد. روش برای این منظور تعیین اینکه چه علل احتمالی می تواند منجر به علائم خرابی مادربرد شود.

بخوانید  نشانه های از کارافتادن مایکروویو

به عنوان مثال، اگر سیستم به طور تصادفی خاموش شود، می تواند مادربرد، واحد منبع تغذیه یا کابلهای اتصال باشد. در این حالت، می توانید واحد منبع تغذیه را به سیستم دیگری متصل کنید که شناخته شده است کار می کند و در صورت ادامه مشکل در سیستم دیگر، واحد منبع تغذیه دلیل احتمالی بی ثباتی سیستم است.

به همین ترتیب، اگر لپ تاپ خاموش شود اما نتواند یک صفحه فعال نمایش دهد، می توانید کارت ویدیو را به لپ تاپ دوم کار کرده و بد بودن کارت گرافیک را تشخیص دهید. سپس سعی کنید از کارت گرافیک خوب لپ تاپ دوم موجود در لپ تاپ آسیب دیده استفاده کنید تا مشخص شود فقط کارت گرافیک است یا مادربرد نیز هست. اگرچه این روش بی عیب نیست، اما موثر است.

جلوگیری از خرابی مادربرد

برای اطمینان از خرابی مادربرد نمی توان چند مرحله ساده برداشت. اگرچه مادربرد به هر حال ممکن است خراب شود، فقط به دلیل بالا رفتن سن یا شرایط پیش بینی نشده، اگر چند اقدام احتیاطی ساده انجام دهید، احتمال خرابی آن کم است. ابتدا اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ در مکانی پایدار قرار دارد که در آن دست نخورده و احتمالاً مایع روی آن نریزد.

دوم، اگر تعمیر و نگهداری انجام شود که مادربرد را در معرض دید قرار دهد، قبل از کار در لپ تاپ با لمس یک جسم فلزی زمین دار، از یک مچ بند آنتی استاتیک استفاده کنید یا هرگونه الکتریسیته ساکن را تخلیه کنید. سوم، تمیز و بدون گرد و غبار بودن مادربرد می تواند از ادامه کار اطمینان حاصل کند، اگرچه برخی از تولیدکنندگان لپ تاپ به کاربران اجازه نمی دهند در مدت زمان گارانتی پرونده را باز کنند. نکته آخر اینکه، اطمینان از استفاده از محافظ ولتاژ بالا می تواند از تخریب مادربرد در اثر افزایش برق جلوگیری کند.

بخوانید  تاثیر طراحی و رزولوشن تلویزیون

لپ تاپ ها

مادربردهای لپ تاپ بیشتر از مادربردهای رومیزی در معرض آسیب هستند. اگرچه تمایل دارند تمیزتر بمانند اما به دلیل کوچک بودن موارد بیشتر در معرض گرما قرار می گیرند. از آنجا که لپ تاپ به طور منظم جابجا می شود، احتمالاً در معرض تأثیر قرار می گیرند. هنگام حمل لپ تاپ، استفاده از کیس طراحی شده برای لپ تاپ بسیار مهم است که از برخورد نیروهای بی روح به لپ تاپ جلوگیری می کند.

همچنین، بسیاری از لپ تاپ ها در قسمت پشت و پایین دریچه دارند. از آنجا که خنک کردن داخل لپ تاپ با توجه به فضای محدود بسیار دشوارتر است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در هنگام کار بر روی لپ تاپ، انسداد آن قطع نشده است. بدانید که آنها در لپ تاپ شما کجا هستند و اطمینان حاصل کنید که هنگام کار آنها را از حالت مسدود خارج کرده و مادربرد لپ تاپ باید به طور موثر خنک شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *