اردیبهشت 4, 1403 10:08 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آشنایی با انواع بلندگوی ماشین
آشنایی با انواع بلندگوی ماشین

معرفی انواع بلندگوی ماشین

انواع بلندگوی ماشین / بلندگوهای افترمارکت به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: بلندگوهای کامپوننت و بلندگوهای کامل. در اینجا مقایسه ای از اسپیکرهای کامل در مقابل کامپوننت ارائه شده است تا به شما کمک کند بهترین بلندگوها را برای خود و سیستم صوتی اتومبیل خود انتخاب کنید.

انواع بلندگوی ماشین

مولفه Component

اگر می خواهید بهترین صدای ممکن را از بلندگوهای خود داشته باشید، سیستم های بلندگوی جزء را در نظر بگیرید. سیستم های کامپوننت دارای بلندگوهایی با طراحی برتر و درایورهای متعدد برای کیفیت صدای مطلوب هستند.

هر درایور طوری طراحی شده است که در محدوده فرکانس ایده آل خود کار کند. و این قطعات اغلب از مواد بهتری نسبت به بلندگوهای برد کامل ساخته شده اند و به آنها اجازه می دهد صداهای دقیق و پویا تولید کنند.

سیستم های کامپوننت از ووفرها، توییترها و کراس اوورهای خارجی مجزا تشکیل شده اند. و در حالی که جدا هستند، طراحی شده اند تا با هم کار کنند تا صدایی با کیفیت بالا تولید کنند.

با یک سیستم بلندگوی کامپوننت، می‌توانید درایورها را در مناطق مختلف اطراف خودرو نصب کنید تا صدا عمق و وضوح بیشتری داشته باشد.

و شبکه متقاطع خارجی از توییتر و ووفر است، بنابراین اجزای داخلی می‌توانند کیفیت بالاتری داشته باشند و از ایجاد مرز دقیق بین فرکانس‌های ارسال شده به درایورهای مختلف اطمینان حاصل کنند.

محدوده کامل [کواکسیال]

اگر می خواهید بلندگوهای کارخانه ای خود را به راحتی و بدون سر و صدا تعویض کنید، بلندگوهای با برد کامل را در نظر بگیرید که به عنوان بلندگوهای کواکسیال نیز شناخته می شوند.

بخوانید  دلایل آسیب PS4 به تلویزیون

سیستم‌های بلندگو با برد کامل رایج‌ترین نوع موجود در بازار هستند و از تمام عناصر بلندگو در یک واحد تشکیل شده‌اند، با یک ووفر برای صداهای باس کم و یک توییتر برای نت‌های بالا.

برخی از اسپیکرهای فول رنج همچنین دارای درایورهای توییتر میان رده یا فوق العاده خواهند بود. و تقریباً در هر نقطه قیمت و محدوده قدرت موجود هستند.

این بلندگوها در اندازه‌های مختلفی برای قرار گرفتن در محل‌های بلندگوی کارخانه موجود هستند، بنابراین می‌توانید به سادگی بلندگوی قدیمی را جدا کرده و بلندگوهای جدید را متصل و نصب کنید.

انواع دیگر بلندگوها

در اینجا دیگر انواع اصلی بلندگوها/رانندگان مورد استفاده در سیستم های صوتی خودرو آمده است:

ساب ووفرها Subwoofers

ساب ووفرها صداهای کمترین فرکانس (بیس) را تولید می کنند و به موسیقی عمق می بخشند. ساب ووفرها اغلب به یک محفظه و تقویت کننده قدرت نیاز دارند و اندازه آنها از 8 اینچ تا 15 اینچ است.

میدباس Midbass

این بلندگوهای همه کاره صداهای عمیق را در فرکانس‌های باس متوسط ​​تا کم، مانند درام‌های باس و وکال‌های اکتاو پایین‌تر، بازتولید می‌کنند. اندازه آنها از 6.5 اینچ تا 8 اینچ است و عملکردهای مختلفی را در سیستم های کامپوننت و طیف کامل انجام می دهند.

میان رده Midrange

بلندگوهای میان رده فرکانس هایی را در وسط طیف صوتی بازتولید می کنند که میدباس و توییتر نمی توانند با جزئیات و دقت زیادی بازتولید کنند. اندازه درایورهای میان رده از 3.5 اینچ تا 6.5 اینچ متغیر است.

بخوانید  رفع انسداد پیام فعال در گوشی هواوی

توییتر Tweeter

توییترها بالاترین فرکانس های صوتی مانند سنج و کلاه های بلند را تولید می کنند. توییترها همچنین وضوح و جزئیات را برای صداها و سازها فراهم می کنند.

توییترها معمولاً کوچکترین بلندگوهای سیستم صوتی خودرو هستند (اندازه 0.5 تا 1.5 اینچ) و بالاتر از ووفرها در سیستم های قطعه قرار می گیرند. در یک سیستم کواکسیال کامل، توییترها به حالت تعلیق در می آیند و در ووفر نصب می شوند.

ویژگی هایی که باید جستجو کنید

هنگام خرید اسپیکر، این ویژگی های مهم را در نظر بگیرید تا مجموعه مناسب برای سیستم صوتی ماشین خود را پیدا کنید.

حساسیت

هنگامی که به اندازه کافی برق مصرف می شود، بلندگوها کیفیت صدای مطلوبی را تولید می کنند. حساسیت به میزان صدای تولید شده توسط بلندگوها بر اساس توان تامین شده از استریو اشاره دارد.

اگر استریو خودروی کم مصرف و کارخانه‌ای نصب شده با توان 15 وات RMS در هر کانال یا کمتر دارید، به خوبی با بلندگوهایی که دارای درجه حساسیت بالایی هستند جفت می‌شود. بیش از 90 دسی بل

و اگر یک سیستم استریو پرقدرت یا تقویت‌کننده خارجی با توان 16 وات RMS یا بیشتر دارید، بلندگوهایی با درجه‌بندی حساسیت پایین می‌خواهید.

پس حتماً استریوهای کم مصرف را با بلندگوهای با حساسیت بالا و استریوهای پرمصرف را با بلندگوهای با حساسیت کم هماهنگ کنید تا بهترین صدا را دریافت کنید.

بخوانید  زمان تعویض دستگاه فتوکپی

قدرت هندلینگ

کنترل قدرت به میزان توان (بر حسب وات) یک بلندگو اشاره دارد. بنابراین، اگر یک سیستم صوتی خودرو کم مصرف دارید، اسپیکرهای شما نیازی به قدرت زیادی ندارند و می‌توانند قدرت هندلینگ پایینی داشته باشند – به عنوان مثال. حداکثر توان RMS 2 تا 50 وات RMS.

اما اگر سیستم شما آمپر خارجی قدرتمندی دارد، قدرت هندلینگ اسپیکرها باید نزدیک به همان قدرت خروجی آمپر باشد.

چرخاندن یا چرخاندن توییترها

از آنجایی که تویترها فرکانس‌های بالا جهت‌دار تولید می‌کنند، بلندگوهای تمام‌برد با توییترهای چرخان یا چرخان می‌توانند برای عمق بیشتر و صدای واقعی‌تر به سمت شنونده هدف قرار گیرند. اگر بلندگوها را در پایین درب خود تعویض کنید، اینها ایده آل هستند.

کراس اوورهای خارجی

سیستم های کامپوننت معمولاً از متقاطع های خارجی غیرفعال برای جداسازی تمیز بین فرکانس های ارسال شده به ووفر و توییتر استفاده می کنند. این جداسازی باعث می شود صدایی تمیزتر و کارآمدتر ایجاد شود.

کراس اوورهای خارجی به جلوگیری از هدر رفتن انرژی توییتر و ووفر کمک می کنند در حالی که سعی می کنند فرکانس هایی را که قرار نیست بازتولید کنند، بازتولید کنند.

بسیاری از کراس اوورها همچنین دارای ترمینال های ورودی اضافی برای دو آمپر هستند – اتصال دو مجموعه کابل، با هر مجموعه سیگنالی از یک تقویت کننده یا کانال آمپر جداگانه.

Bi-amping امکان تقویت اختصاصی را برای درایورهای فرکانس بالا (تویترها) و درایورهای فرکانس پایین (ووفر) فراهم می کند.

پخش کننده خودروی  JVC

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *