فروردین 10, 1403 8:56 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آمپلی فایر سینما خانگی
آمپلی فایر سینما خانگی

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی

بخش آمپلی فایر بیشترین توان مصرفی را در بین قطعات مختلف یک سینمای خانگی دارد. به همین دلیل و همچنین ارتباط با بلندگوها (بعنوان یک قطعه آسیب پذیر) ، نسبت به سایر قطعات، بیشتر در معرض خرابی است. در ادامه به بررسی ایرادهای متداول در تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی در برندهای مختلف می‌پردازیم :

وظیفه اصلی آمپلی فایر در یک سینمای خانگی تقویت سیگنال صدا است. هر ایرادی که در بخش آمپلی فایر یک دستگاه ایجاد شود بطور مستقیم در کیفیت صدای خروجی دستگاه تاثیر می گذارد. ایرادهای عمومی در تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی عبارتند از :

  1. قطع شدن صدای خروجی سینما خانگی
  2. قطع شدن تعدادی از بلندگوهای سینمای خانگی
  3. ایجاد حالت پروتکت در سینمای خانگی
  4. خاموش شدن سینمای خانگی
  5. نویز دار شدن صدای خروجی سینما خانگی

پروتکشن در سینمای خانگی

یکی از مباحث اصلی در طراحی مدارات الکترونیک بحث حفاظت و یا پروتکشن یک مدار است. یک مدار طراحی شده باید در عین حال که پایداری دارد در بخش حفاظت هم عملکرد خوبی داشته باشد. ایمنی و حفاظت در مدارات الکترونیک گاهی بوسیله یک قطعه ایجاد می‌شود. بعنوان مثال ساده‌ترین قطعه‌ای که بعنوان محافظ در مدارات الکترونیک بکار می‌رود و همه شما آن را می‌شناسید فیوز است. در صورتی که جریان مصرفی مدار از حد مجاز و تعیین شده بیشتر شود فیوز می‌سوزد و مدار از کار می‌افتد.

گاهی هم از چند قطعه برای حفاظت قطعات یک مدار استفاده می‌شود. این مدارهای محافظ در کنار مدارات اصلی طراحی می‌شوند و بر سلامت و عملکرد صحیح قطعات نظارت دارند. اگر قطعه و یا قطعاتی دچار خرابی شوند این مدارهای محافظ فعال شده و با روش های مختلف از خرابی بیشتر و سرایت ایراد به قطعات سالم جلوگیری می کنند. نمونه ساده این بخش اپتوکوپلرها هستند که با چند قطعه دیگر تشکیل یک مدار ساده را در بردهای پاور می‌دهند. اگر در مدار اشکالی ایجاد شود اپتوکوپلیر فعال شده و مدار را از کار می‌اندازد.

بخوانید  هر چند وقت یکبار باید مایکروفر خود را تعویض کنید؟

 پروتکت سینمای خانگی سامسونگ

تفاوت اصلی استفاده از مدارات محافظ بجای قطعاتی مانند فیوز و یا وریستور در این است که مدارات محافظ نمی‌سوزند و اگر اشکال و ایراد مدار اصلی برطرف شود، مدارات محافظ هم غیر فعال می‌شوند. مثلا در سینمای خانگی سونی اگر بلندگوهای دستگاه اتصال کوتاه پیدا کند، سینمای خانگی سونی به حالت push power protect می‌رود و وقتی مثلا بلندگو جدا شود، سینمای خانگی سونی به حالت نرمال برمی‌گردد.

در دستگاههای سینمای خانگی به دلیل طراحی خاص این دستگاهها، وجود آمپلی‌فایرهای پرقدرت، بلندگوهای با تعداد بالا و موارد حفاظتی دیگر عموما در اکثر برندها از مدارات محافظ استفاده می شود. وقتی در اثر خرابی قطعه یا تعدادی از قطعات، سینمای خانگی از کار می‌افتد می‌گویند سینمای خانگی پروتکت می‌کند. علت و حل مشکل پروتکت در سینمای خانگی یکی از موارد مهم در مجموعه تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی و در کل تعمیر سینمای خانگی است.

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی سونی

عموم ایرادهایی که در آمپلی فایر دستگاههای سینمای خانگی سونی ایجاد می‌شود با نمایش push power protect در دیسپلی دستگاه نشان داده می‌شود. در نوشته‌های دیگر هم به طور مفصل توضیح داده‌ایم که دستگاه های سینمای خانگی سونی دارای عیب یاب داخلی هستند. این سیستم عیب یاب بر عملکر صحیح بخش های مختلف نظارت می‌کند و زمانی که یکی از بخش های دستگاه دچار ایراد می شود از دستگاه محافظت می کند تا ایراد و خرابی به قطعات سالم دستگاه سرایت نکند. اگر بخش آمپلی فایر سینمای خانگی سونی دچار خرابی و ایراد شود دستگاه پس از روشن شدن غیرفعال شده و از شما می‌خواهد که دستگاه را خاموش کنید. در این حالت پیام خطای PUSH POWER PROTECTION در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود.

بخوانید  تعمیر تلویزیون منطقه 19

البته ایرادهایی هم در بخش آمپلی‌فایر سینمای خانگی سونی وجود دارد که ممکن است بوسیله سیستم عیب یاب دستگاه شناسایی نشود. برای توضیح بیشتر باید بگوییم که هر ایرادی که در سینمای خانگی سونی باعث ایجاد بار اضافه روی برد پاور دستگاه شود سینمای خانگی را به حالت پروتکشن می‌برد.

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی سامسونگ

در سینمای خانگی سامسونگ هم نوعی عیب یاب داخلی وجود دارد و ایرادهای مختلف ایجاد شده در این بخش با پیام خطای PROTECT و یا PROTECTION شناسایی می شود. عملکرد سیستم عیب یاب اتوماتیک در دستگاههای سینمای خانگی سامسونگ محدود به قطعات اصلی بخش آمپلی فایر نمی شود و حتی فن دستگاه که وظیفه تبادل هوا و دفع گرمای ایجاد شده در بخش آمپلی فایر را داردهم تحت پوشش این بخش قرار می‌گیرد. اگر فن DC سینمای خانگی سامسونگ از کار بیفتد چند بار پیام FAN CHECK در دیسپلی دستگاه نمایش داده می شود تا مصرف کننده از ایجاد این خرابی آگاه شود. پیام فن چک سه معمولا سه مرتبه نمایش داده می‌شود و اگر تغییری ایجاد نشود دستگاه خودبخود خاموش می‌شود.

البته همه مدل‌های سینما خانگی سامسونگ دارای عیب یاب نیستند. مدل‌هایی از سینمای خانگی سامسونگ که دارای عیب یاب داخلی نیستند اگر ایرادی در بخش آمپلی فایر آنها ایجاد شود خودبخود خاموش می‌شوند. بخش آمپلی فایر در عموم مدل‌های سینمای خانگی سامسونگ نسبت به سایر برندهای سینما خانگی آسیب‌پذیرتر هستند و اشکالات بیشتری در آنها ایجاد می‌شود. اگر سینمای خانگی سامسونگ دارید لازم است که بیشتر مراقب آن باشید.

تعمیر آمپلی فایر سینما خانگی ال جی

هر چند ال جی در طراحی مدل‌های مختلف سینمای خانگی نسبتا عملکر خوبی داشته است اما در بخش پروتکشن باید گفت که ضعیف‌ترین عملکرد را در بین برندهای اصلی تولید کننده سینمای خانگی داشته است. طراحی‌های خلاقانه و مثلا استفاده از تونل‌های هوایی برای دفع حرارت ایجاد شده در آمپلی فایر باعث شده که خرابی آمپلی فایر سینمای خانگی ال جی در حد پایینی باشد.

بخوانید  تعمیر پرینتر شارپ

عموم ایرادهایی که در بخش آمپلی فایر سینمای خانگی ال جی دیده می شود به صورت خاموش شدن سینمای خانگی ال جی ظاهر می‌شود. وقتی سینمای خانگی ال جی را روشن می‌کنید پس از چند لحظه یا چند دقیقه بدون هیچ گونه پیام و یا کد خطا خاموش می‌شود.

برای حل مشکل پروتکت سینمای خانگی چه کنیم؟

اگر با مشکل پروتکت در سینمای خانگی خود مواجه شدیم چه اقداماتی برای رفع ایراد آن می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر مطالب بالا را به دقت خوانده باشید متوجه شده‌اید که خرابی آمپلی فایر سینمای خانگی به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود که مهمترین آنها پروتکت کردن سینمای خانگی است که با ایراد روشن نشدن ظاهر می‌شود. اگر با پروتکت در سینمای خانگی خود مواجه شدید در اولین اقدام بلندگوهای دستگاه را جدا کنید. بلندگوها قطعات خاص و حساسی هستند. هم آسیب‌پذیر هستند و هم می‌توانند باعث آسیب دیدگی قطعات آنمپلی فایر سینمای خانگی شما شوند. اگر با جدا کردن بلندگوها ایراد برطرف شود مشخص می‌شود که ایراد را بیاد در بین بلندگوها پیدا کرد. می توانید بلندگوها را با ابزار تست قطعات الکترونیکی تست و آزمایش کنید.

اگر به اهمتر و یا ابزار دیگر برای تست بلندگوی سینمای خانگی دسترسی ندارید می‌توانید از یک باتری نیم قلم و یا قلمی حتی ضعیف شده برای تست و آزمایش سلامت کلی بلندگو استفاده کنید. دو سر باتری را به دو قطب + و – بلندگو بزنید اگر بلندگو سالم باشد خش‌خش ضعیفی در آن شنیده می‌شود. در این آزمایش لازم نیست که پلاریته + و – را رعایت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *