فروردین 10, 1403 6:58 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آیا قرار دادن فولاد ضد زنگ در مایکروویو بی خطر است؟
آیا قرار دادن فولاد ضد زنگ در مایکروویو بی خطر است؟

احتمالاً شنیده‌ اید که قرار دادن فلز در مایکروویو یک «نه» است، و اگرچه این فقط تا حدی صادق است، احتمالا توصیه خوبی است که به آن توجه کنید. فلزاتی مانند قلع، فولاد و فولاد ضد زنگ – که فقط فولاد معمولی آغشته به کروم است – امواج مایکروویو را منعکس می کنند. این به خودی خود مشکلی نیست، اما اگر فلز مانند فویل قدیمی چروک شود یا به اشکال پیچیده مانند چنگال تبدیل شود، می تواند تبدیل به یک مشکل شود. در چنین مواردی، فلز می تواند امواج مایکروویو را به جلو و عقب منعکس کند، انرژی را تقویت کرده و آتش سوزی ایجاد کند. قطعات مسطح و ضخیم فلز معمولاً مشکلی ندارند، اما اگر یک ماهیتابه فولادی ضد زنگ را با هسته اتک بزنید، مایکروویو ها می توانند بین دیوارها و تابه به عقب و جلو بپرند و هر چیزی را که می پزید مشتعل کنند.

فلز در مایکروویو

بخش کار یک اجاق مایکروویو مگنترون است که دستگاهی است که در ابتدا توسط ارتش ساخته شد. انرژی الکتریکی را به امواج رادیویی با فرکانس معمولی 2.5 گیگاهرتز تبدیل می کند. این امواج مایکروویو با مولکول‌ های موجود در آب، چربی‌ ها و قند تعامل می‌کنند و باعث می ‌شوند که آنها با فرکانس یکسان ارتعاش کنند. این ارتعاشات مولکول ‌ها هستند که غذای شما را گرم می ‌کنند، نه نوعی بار الکتریکی سرگردان که در داخل یک اجاق مایکروویو فعال شناور است.

بخوانید  روش کار سانترال

از نظر فنی، مایکروویو ها نباید روی اقلام فلزی تأثیر بگذارند. اقلام فلزی بار الکتریکی از امواج مایکروویو دریافت نمی‌ کنند و مولکول ‌هایی که یک تکه فلز را تشکیل می ‌دهند به قدری نزدیک هستند که نمی ‌توانند با ارتعاش به امواج مایکروویو پاسخ دهند. اما مشکل این است که فلز امواج مایکروویو را منعکس می کند. سازندگان مایکروویو از این واقعیت استفاده می کنند و دیواره های اجاق ها را از فلز می سازند تا تشعشعات را در داخل اجاق نگه دارند.

اگر دو قطعه فلز در داخل مایکروویو به هم نزدیک باشند، انعکاس حرارت تولید می کند که می تواند هر چیزی را در اجاق آتش بزند و حتی هوا را یونیزه کند. فویل قلع چروک شده در واقع می‌تواند بسوزد، و انرژی عبوری از بین شاخه ‌های چنگال می ‌تواند حرارت کافی برای تولید جرقه‌ ها و تروق ‌هایی شبیه رعد و برق ایجاد کند. این هوا است که یونیزه می شود، اما به نظر می رسد که قوس الکتریکی بین لاین ها وجود دارد.

در مورد فولاد ضد زنگ چطور؟

فولاد ضد زنگ دارای لایه ای از اکسید کروم بر روی سطح خود است که از خوردگی جلوگیری می کند، اما به غیر از آن، تا آنجا که به مایکروویو شما مربوط می شود، تفاوت چندانی با فولاد معمولی ندارد. به همان اندازه فولاد معمولی یا فویل منعکس کننده است – شاید بیشتر. یک ورقه صاف از فولاد ضد زنگ که در کف فر قرار دارد احتمالاً تحت تأثیر مایکروویو قرار نخواهد گرفت، اما یک چنگال فولادی ضد زنگ قطعاً ترک می خورد و می ترکد.

بخوانید  رزولوشن تلویزیون چیست

آیا باید آن را انجام دهید؟

اگر در مورد قرار دادن یک مورد استیل ضد زنگ در مایکروویو مطمئن نیستید، بهترین توصیه این است: این کار را نکنید. اگر در کف اجاق قرار نگیرد، همیشه این احتمال وجود دارد که به یکی از دیوارها خیلی نزدیک باشد و تشعشع را تقویت کند. این می تواند با گلدان ها و ظروف استیل ضد زنگ اتفاق بیفتد. ظروف غیر از چنگال معمولاً ایمن هستند، اما همیشه بهتر است از نظر ایمنی اشتباه کنید. شما نمی خواهید بفهمید که قاشقی که فکر می کردید بی خطر است، اگر بخشی از آن به سمت بالا چسبیده باشد، می تواند آتش ایجاد کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *