فروردین 10, 1403 11:32 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آیا مشکلات متداول سشوار را می‌دانید؟
آیا مشکلات متداول سشوار را می‌دانید؟

آیا مشکلات متداول سشوار را می‌دانید؟

سشوار یک وسیله الکترونیکی است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود، از این وسیله برای خشک کردن و حالت دادن به مو استفاده می‌شود. سشوار پر مصرف‌ترین وسیله ساخته شده برای مو است که برای خانم‌ها و آقایان کاربرد دارد، اما این دستگاه ممکن است بر اثر استفاده بیش از اندازه دچار خرابی شود. در ادامه این مقاله به  ایرادات متداول سشوار می‌پردازیم.

خرابی سوئیچ روشن/خاموش سشوار

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در هنگام خرابی سشوار با آن مواجه خواهید شد خرابی سوئیچ سشوار است. در برخی از مدل‌های سشوار‌ این سوئیچ فقط برای روشن و خاموش کردن دستگاه به کار می‌رود، اما در مدل‌های دیگر، سوئیچ‌ها فقط به خاموش و روشن کردن دستگاه محدود نمی‌شوند و با آنها می‌توان سرما و گرما و میزان شدت باد را نیز تنظیم کرد.

گاهی ممکن است سوئیچ به‌خوبی کار نکرده و نتواند دستگاه را روشن کند. برای حل این مشکل باید ابتدا اتصالات مربوط به آن را بررسی کرده و از درست بودن آنها مطمئن شوید. بعد از چک کردن اتصالات دوباره سوئیچ را امتحان کنید، اگر نتوانست دستگاه را روشن کند باید این قطعه را تعویض کنید.

فن سشوار کار نمی کند

فن سشوار از اصلی‌ترین قطعات این دستگاه است که هوای خارج از سشوار را به درون آن کشیده و به سمت سیم پیچ‌‎های درون دستگاه می‌برد. هوای بیرون بعد از گذشتن از روی این سیم پیچ‌ها گرم شده و دوباره به سمت بیرون می‌رود. به‌وجود آوردن هوای مناسب برای خشک کردن موی شما از وظایف فن سشوار است.

سوئیچ تنظیم کردن شدت جریان هوا، وظیفه تغذیه فن با جریان الکتریکی را برعهده دارد. گاهی اوقات نیز ممکن است فن درست کار کند اما میزان رطوبت و خیسی موها مانع از خشک شدن آنها شود.

به یاد داشته باشید که رطوبت فن سشوار را کثیف و خراب می‌کند، پس از قرار دادن سشوار در محیط مرطوب بپرهیزید.

بخوانید  کرش ویندوز لپ تاپ

برای تست کردن فن، یک پیچ گوشتی بردارید و پیچ‌های سشوار را باز کنید. تیغ‌های فن را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از یک تستر، مدار بسته درون موتور را چک کنید. اگر تستر خبری از جریان اتصال نداد، این یعنی موتور و فن سشوار خراب شده است.

خرابی المنت سشوار

المنت یک رشته سیم درون سشوار است که تحمل جریان‌های الکتریکی بالا را دارد. المنت را می‌توان مهم‌ترین قسمت سشوار دانست، زیرا خراب شدن آن می‌تواند کل دستگاه را از کار بیندازد. المنت به نسبت دیگر قطعات سشوار از عمر کوتاه‌تری برخوردار است، به همین دلیل، زود خراب شده و از کار می‌افتد.

در برخی از مدل‌های جدید سشوار، المنت‌های سرامیکی جایگزین المنت‌های حرارتی شده‌اند. المنت‌های سرامیکی مصرف برق را کاهش می‌دهند و مو را سریع‌تر گرم می‌کنند. این فرایند باعث شده دستگاه کمتر داغ شده و طول عمر آن اضافه شود. به‌دلیل همین مزایا، سشوار‌های المنت سرامیکی، از قیمت بسیار بالایی در بازار برخوردار هستند.

سوئیچ قطع کننده حرارتی

سوئیچ قطع کننده حرارتی در بخش خشک کن سشوار قرار گرفته و وظیفه دارد بیش از حد گرم شدن دستگاه را کنترل کند. سوئیچ قطع کننده حرارتی، در صورت زیاد داغ شدن دستگاه المنت، آن را خاموش می‌کند.

راهنمای تعمیر سشوار

سشوار دستگاهی است که با استفاده از انرژی الکتریکی و یک فن که داخل آن دارد، باد گرم تولید کرده  و مو را خشک و به آن حالت می‌دهد. سشوار‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند اما اجزا و قطعات به کار رفته درون آن‌ها با یکدیگر مشترک است، بنابراین روش تعمیر سشوار در مدل‌های مختلف آن مشترک است.

عیب یابی و تعمیر سشوار

کمتر کسی حوصله تعمیر سشوار خود را دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این مواقع  یک سشوار نو برای خود بخرند تا اینکه سشوار قدیمی را تعمیر کنند. اما اگر سشوار قدیمی شما گران‌قیمت بود و نتوانستید از آن دل بکنید چه؟

بخوانید  بالا نیامدن صفحه لپ تاپ

سشوار چگونه کار می‌کند؟

سشوار‌ها در اندازه و شکل‌های متفاوتی تولید می‌شوند و قیمت‌های مختلفی هم دارند، اما همه آنها کاری یکسان را انجام می‌دهند.

یک سشوار معمولی از یک سوئیچ روشن/خاموش، سوئیچ سرعت فن، فن و موتور، سوئیچ گرمایش، المنت و سوئیچ قطع کننده حرارتی تشکیل شده است.

سوئیچ گرمایش باید میزان جریان تحویل داده شده به المنت سشوار را کنترل کند، این قطعه، گرمای ایجاد شده توسط سشوار را کنترل می‌کند.

سوئیچ سرعت فن، فن و میزان سرعت آن را کنترل می‌کند، این قطعه هم وظیفه کنترل کردن میزان هوای تولید شده توسط سشوار را بر عهده دارد.

سوئیچ قطع کننده حرارت نیز المنت دستگاه را وقتی که سشوار بیش از اندازه  داغ می‌شود خاموش می‌کند.

مشکلات متداول سشوار

سوئیچ روشن/خاموش نیز میزان سرعت فن و میزان انتقال گرما به بیرون را کنترل می‌کنند. بعضی از سوئیچ‌ها فقط در دو حالت روشن و خاموش کار می‌کنند، اما در بعضی مدل‌ها این کارآیی بیشتر می‌شود. اما تعمیر و سرویس این قطعه با عوض شدن مدل‌ها تغییری نخواهد کرد.

۱- ابتدا سشوار را از برق جدا کرده و با احتیاط پیچ‌های آن را باز کنید، بیشتر اوقات پیچ‌های سشوار در نزدیکی موتور آن قرار گرفته‌اند.

۲- سوئیچ‌ها در دسته یا محفظه اصلی سشوار بین سیم برق و المنت قرار می‌گیرند. سوئیچ را از آنها جدا کنید.

۳- در این مرحله با استفاده از یک مولتی‌متر، از درست کار کردن سوئیچ سشوار اطمینان حاصل کنید. در شرایط درست، سوئیچ باید یک مدار باز را در موقعیت خاموش و یک مدار بسته را در شرایط روشن نشان دهد.

۴- فن سشوار از طریق دریچه، هوا را به داخل سشوار آورده و آن را با نازل از دستگاه خارج می‌کند. همین مسئله موجب می‌شود درون فن مقدار زیادی مو و گردوغبار باشد. پرز و غبار، فیلتر سشوار را که در ورودی هوا قرار دارد مسدود می‌کنند. برای تمیز کردن این قطعه می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید. با یک گوش پاک کن، موچین و یا مسواک قدیمی، داخل سشوار را از هرگونه گردوغبار پاک کنید.

بخوانید  غیر فعال کردن قفل کودک در تلویزیون مارشال

بیشتر بدانید: مشکلات متداول سشوار

۵- حالا باید المنت درون سشوار را بررسی کنید. به‌هنگام چک کردن این قطعه باید احتیاط کنید، زیرا بسیار شکننده است و هرگونه آسیبی به آن می‌تواند کل سشوار را از کار بیاندازد. قطعه المنت سشوار بسیار کمیاب است و چیزی نیست که به‌راحتی بتوان جایگزین کرد. خارج شدن باد سرد از سشوار و داغ شدن بیش از اندازه آن، همگی به خرابی المنت سشوار ربط دارند.

۶- حالا باید به سراغ فن سشوار بروید، پیچ‌های لایه محافظتی آن را باز کنید و لایه را بردارید. حالا می‌توانید فن را ببینید، تیغه‌های فن را برداشته و با دقت بررسی کنید و درصورت لزوم، آن را تعمیر و یا تعویض کنید. گرمای ایجاد شده توسط المنت به‌وسیله این قطعه به خارج از سشوار منتقل می‌شود.

۷- موتور را با استفاده از یک مولتی‌ متر امتحان کنید تا از وجود جریان الکترونیکی درون آن اطمینان حاصل شود. اگر خبری از جریان نیست باید موتور را تعویض یا تعمیر کنید. اگر موتور جدید را پیدا نکردید و یا هزینه خرید آن بیشتر از نصف قیمت خرید یک سشوار جدید است بهتر است کل سشوار قدیمی را تعویض کنید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از سشوار

بعد از استفاده از سشوار آن را از برق بکشید.

در محیط‌های مرطوب از سشوار استفاده نکنید و مراقب باشید آب به آن نفوذ نکند.

سشوار هوا را از قسمت عقب به داخل می‌کشد، بنابراین از پوشاندن قسمت عقب آن خودداری کنید، زیرا این کار باعث قطع جریان هوا و داغ شدن بیش از اندازه سشوار می‌شود. گرمای بیش از اندازه باعث ذوب شدن برخی از قسمت‌ های درون سشوار خواهد شد.

مشکلات متداول سشوار
مشکلات متداول سشوار

تعمیرات سشوار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *