اردیبهشت 4, 1403 12:37 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 بررسی آی سی در تعمیر موبایل
بررسی آی سی در تعمیر موبایل

بررسی آی سی در تعمیر موبایل

در زمان تحویل گوشی جهت تعمیر موبایل، ارائه رسید گوشی با ذکر مشخصات دقیق مالک، ایراد دستگاه و مشخصات گوشی ضروری می باشد. موقع تحویل گوشی در صورت امکان از تحویل لوازم جانبی، سیم کارت و باطری خودداری کنید.تمام عیب ها و نواقص ظاهری گوشی در رسید ذکر شود. در مورد  گوشی‌های ضربه خورده و آبخورده احتمال خاموشی دستگاه باید ذکر شود. با مالک دستگاه هماهنگ شود زمان نگهداری دستگاه بعد از تعمیر حداکثر یک ماه است و بعد از تاریخ فوق واحد صنفی مسئولیتی در قبال گوشی نخواهد داشت. بابت تعمیر موبایل، ارائه گارانتی یک ماهه الزامی می باشد.

در رابطه با هزینه تعمیر شامل هزینه قطعه و اجرت تعمیر با مالک گوشی هماهنگی کرده و رضایت ایشان  را جلب کنید.بعد از انجام تعمیر در زمان تحویل گوشی باید پس از تست و تحویل آن به مشتری رسید دریافت شود که در چه تاریخی دستگاه به  مالک تحویل داده می شود.در صورتی که بعد از تست و تحویل  ایراد موبایل از بین نرفته باشد در صورت عدم اتمام مدت گارانتی تعمیرگاه باید بدون هزینه رفع عیب شود.

تعمیر موبایل یکی از ساده ترین و در عین حال دشوارترین انواع تعمیرات است. تعمیر موبایل  تنها شامل تعمیر قطعات کوچکی مثل تعمیر کپسولی و یا تعمیر اسپیکر می باشد و یا با تعویض و یا تعمیر کل صفحه نمایش مشکل مشتری رفع گردد. از جهتی تعمیر موبایل ممکن است از یه تعویض ساده پیچیده تر باشد و نیاز به انجام عملیاتهای دیگری همچون تعویض و بررسی آی سی IC و یا کار بر روی برد دستگاه با استفاده از اسیلوسکوپ و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد نیازز باشد.

بخوانید  اصطلاحات موبایل

شناسایی قطعه ها

۱- مقاومت:

  • مقاومت ها را با علامت R‌ بر روی نقشه مشخص می کنند.
  • انواع مقاومت های موبایل به صورت مقاومت های معمولی، مقاومت های فیوزی و VOR ازNTC درمداری مثل PLAT‌ پلیت بیتین یا تعیین کننده حرارت باتری و از PTC در مدار VTXO استفاده نشده .
  • از مقاومت ها در کلیه سطوح مادربرد استفاده شده است. این مقاومتها رنگهای مشکی، آبی و قرمز بر روی برد مشخص هستند. البته معیار اصلی برای شناسایی آن ها نقشه است.

۲- خازن :

خازن ها نیز بر روی مادربرد قرار گرفته است. این قطعه ها بر اثر نوسان های ولتاژ از خود مقاومت نشان می دهند. خازن هایی که بر روی موبایل است، خازن های سرامیکی و یا خازن هایی از جنس اکسید تانتانیوم می باشد.
از خازن ها به دو صورت در برد استفاده می شود:

  •  سری
  • موازی

اگر خازن ها موازی باشد نقش موازی را بازی می کنند، به معنی عامل مقاومت کننده در نوسانات برد. خازن های سرامیکی به رنگهای کرم، بژ، قهوه ای و خاکستری است که خرابی در آن ها خیلی کم اتفاق می افتد و به وسیله هیت گرفتن می توان اشکال آنها را رفع کرد.

خازن های اکسید تانتانیم که در مدارهای تریکس و پاور نقش فیلتر یا نویزگیر را بازی می کنند. به رنگ مشکی با پایه سفید رنگ و یا به صورت زایده ای مشخص خواهد شد. اگر خازن ها را با مولتی مترها تست کنند، باید با مولتی متر آنالوگ این کار را انجام دهند، هم می توان اتصال کوتاه، هم نشتی خازن و هم قطعی را در آنها دید.

بخوانید  پیاده سازی دوربین دریود موتورلا

۳- سلف :

سلف سیم پیچ قطعه ای است که در برابر نوسان های جریان، مقاومت نشان می دهد و در خیلی از مدارها کاربرد دارند. سلف ها به رنگ های سفید و یا قطعه های به صورت دو رنگ یافت می شوند.

تشخیص  آی سی برروی مادربرد

روی آی سی ها نقطه ای است که برای ما شمارش پایه ها را مشخص خواهد کرد. برای تعویض SMD آی سی، از دستگاه هیتر استفاده می شود. مقدار حرارت نباید باعث اذیت دست شود.در تعویض قطعه ها از لوازمی مانند، دستگاه هیتر با هویه، گیره کار، پنس و یا مایع Flax استفاده خواهد شد. ماده شوینده ای که به کار می رود، ده هزار می باشد؛ برای نمونه در تعویض آی سی باید جهت آنرا مشخص کرد.آی سی را به وسیله پنس گرفته و با هیتر حرارت داده می شود ، کار تعویض قطعه زمان بر می باشد.

آی سی را جدا کرده وبعد از احیا  پایه ها به وسیله قلع ، دو مرتبه آی سی را در محل جا گذاری کنید. البته جهت در خازن مهم نیست. نصب کردن آی سی  فن خاص خود را دارد. در هیت دادن می توان از مایع فلکس استفاده کرد. ولی باید قبل از آن بردبا مایع مخصوص شستشو داده شود. تعویض قطعه ها SMD به آسانی انجام می شود و اصلا جابجا نمی شود. در آی سی های BJA ما نیاز به پایه سازی دارد که از طریق شابلون ها انجام خواهد گرفت.

بخوانید  چگونه یک تعمیر کار حرفه ای موبایل شویم؟

پس از اتصال راه های مثبت و منفی به دستگاه و تشخیص پلیت های مثبت و منفی بر روی مادربرد ما می توان گوشی را به دستگاه منبع تغذیه متصل نمود. ولی قبل از آن باید ولتاژ مشخص شود.زیرا اگر ولتاژ بالا باشد خراب می شود. موبایل با اتصال سیم ها به پلیت های مثبت و منفی، روشن خواهد شد.

 

نکته مهم در تعویض آی سی ها

  1. آی سی های DJA از انواعی هستند  که پایه آن ها  در این نوع پایه ها در زیر قرارمی گیرد. آی سی برای اینکه درجای مخصوص قرار بگیرد باید در محدوده و قید خود باشد.
  2.  در حین نصب آی سی از نوع DJA بهتر است با پنس بر روی آی سی فشار دهید. چون این کار باعث می شود تا قلع هایی که در زیر قرار دارد، به هم متصل شده و سبب کارکرد آی سی شوند.
  3.  برای فهمیدن اینکه آیا آی سی درست در سر جای خود نصب شده است، باید آی سی کاملا مماس سطح برد قرارداشته باشد. همچنین آی سی از چهار طرف نصب شود.
  4. یکی از نکات مهم در تعویض قطعه تمیزی سطوح است که باعث می شود کار تمیزانجام شود.

تعمیر گوشی هواوی

تعمیرات گوشی اچ تی سی

تعمیر گوشی مایکروسافت

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *