فروردین 9, 1403 5:00 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 تاری تصویر در تلویزیون
تاری تصویر در تلویزیون

تاری تصویر در تلویزیون

تاری تصویر یا Motion Blur در تلویزیون یکی از مشکلاتی است که شاید برای هر کاربری رخ دهد، این اتفاق معمولاً در هنگام حرکات سریع یک تصویر و به صورت دنباله‌ای برای نقاط در حال حرکت مثل برنامه‌های ورزشی یا بازی ویدیویی به وجود می‌آید. پس اگر شما هم طرفدار گیمینگ یا مشاهده مسابقات ورزشی هستید، بیشتر با تاری تصویر مواحه می‌شوید. در ادامه شما را با تاری صفحه نمایش تلویزیون بیشتر آشنا می‌کنیم پس با ما باشید.

علت و اهمیت تاری تصویر در تلویزیون

همانطور که گفتیم، تاری تصویر یک مشکل جدی به ویژه در حین تماشای برنامه‌های ورزشی و بازی‌ها محسوب می‌شود چون در حین نگاه کردن به فیلم و برنامه معمولی، به خاطر اینکه میزان فریم و سرعت شاتر دوربین فیلم برداری آهسته‌تر است، به ندرت شاهد ایراد تاری هستیم. تاری بیش از حد ظاهر حرکت را به هم می‌ریزد و در حقیقت هیچ کسی دوست ندارد، یک تصویر دنباله‌دار را ببیند. همچنین برخی افراد نسبت به این مسئله در مقایسه با دیگران بسیار حساس‌تر هستند.

زمان پاسخ‌دهی

مهم‌ترین عامل و موضوع در ایجاد تاری در تصاویر زمان پاسخ‌دهی تلویزیون می‌باشد. مدت زمانی که باید بگذرد تا پیکسل‌ها تغییر رنگ دهند زمان پاسخ‌دهی می‌گویند. اگر این زمان بیش از حد مجار طول بکشد یک دنباله طولانی پشت اشیاء در حین حرکت ایجاد شده و شما آن را تار می‌بینید. در واقع در این هنگام کریستال‌های مایع به عنوان یکی از عناصر فعال ال سی دی نمی‌تواند مسیر و جهت انتقال خود را با سرعت لازم منطبق و دیر تغییر می‌کند. این تغییر جهت بایستی هنگام تعویض تصویر ار فریمی به فریم دیگر انجام گردد که اگر این اقدام طول بکشد، تصویر با تأخیر نمایش داده شده و موجب بروز لکه یا تاری در Tv می‌گردد که شما می‌توانید به کمک یک دوربین از صحنه‌ها عکس گرفته و این لکه‌ها را به طور دقیق‌تر مشاهده نمایید.

بخوانید  ریست پرینترهای HP

کاهش میزان تاری تصویر در تلویزیون

توانایی و قدرت یک تلویزیون بسته به نوع مدل و فناوری به کار رفته ثابت بوده و تنظیمات آن قابل تغییر نیست که زمان پاسخ‌دهی یکی از آن‌ها می‌باشد. بنابراین تلویزیونی که قادر به اجرا و نمایش بهتر تصاویر متحرک با سرعت بالا نیستند، قابل بهبود نبوده و تنها راه برای حل این مشکل تماشای محتوایی با نرخ فریم بالاتر است تا با تاری روبرو نشوید. البته در برخی از تلویزیون‌ها تنظیماتی جهت بهبود تاری وجود دارد که متأسفانه با فعال کردن یا تغییر آن‌ها مشکلات دیگری بروز می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

Motion interpolation یا تنظیمات حرکت یکی از این موارد می‌باشد که قادر به ایجاد یا اضافه کردن فریم‌های انتقال بین فریم‌های فیلم بوده تا نرخ فیلم افزایش یابد ولی در این صورت زمان فریم کم شده و در نهایت تصویر به شکل صاف نمایش داده می‌شود. به علاوه در برخی مدل‌ها گزینه‌ای جهت تغییر Flicker نور پس زمینه یا اضافه نمودن Frame سیاه برای کوتاه کردن فریم تایم و روشنی حرکت را دارند که با تغییر آن متأسفانه روشنایی کمتر می‌گردد.

در پایان راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کننده و شاید تأثیر بسزایی بر کاهش تاری تصاویر تلویزیون داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از محافظ برق و کاهش نوسانات جریان الکتریکی توسط این وسیله و دوری سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند لوازم خانگی و رایانه از تلویزیون موجب رفع تداخلات الکتریکی شده و شما کمتر با صحنه‌های تار مواجه خواهید شوید. همچنین اتصالات تلویزیون را چک کرده و حتماً از یک کابل HDMI با کیفیت برای انتقال سیگنال‌های باکیفیت استفاده کنید.

بخوانید  پیکسل در تلویزیون

ویژگی‌ کاهش صدای دیجیتال را غیر فعال کرده تا در ارتباط با تغییر سطح نور، تصویر طبیعی و بهتری را ارائه کند چون گاهی اوقات این تنظیمات در کاهش کیفیت تصاویر نقش داشته و بهتر است خاموش باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *