فروردین 29, 1403 3:17 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 تفاوت مانیتور با ماشین چیست
تفاوت مانیتور با ماشین چیست

تفاوت مانیتور. تلویزیون و مانیتور بسیار شبیه به هم هستند. آنها هر دو دستگاه خروجی دیدنی هستند و اغلب قابل تعویض می باشند. تفاوت این است که آنها برای انجام چه کاری طراحی شده اند. مانیتورها معمولاً برای قرار گرفتن روی میز برای مشاهده از فاصله نزدیک طراحی می شوند. مانیتورها برای نمایش اطلاعات گرافیکی به سایر سخت افزارها متصل می شوند وتصاویر و داده ها را به ما نشان می دهد.

در مقایسه، تلویزیون یک وسیله یک طرفه است که صدا و تصاویر را دریافت کرده و نمایش می دهد.تلویزیون معمولاً یک مانیتور مستقل است که برای تماشا از فاصله دور طراحی شده است. تلویزیون ها دارای گیرنده دیجیتال داخلی و سایر سخت افزارها برای دریافت پخش کابلی و ماهواره ای هستند.

 فناوری که در مانیتور ها و تلویزیون‌ها به کار می رود تقریباً یکسان است. با این حال، اگر می‌خواهید یکی را جایگزین دیگری کنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. برای برخی، این جایگزینی ممکن است باعث تغییر شدید در مشاهده تصاویرنشود.اما برای گیمر ها و کسانی که در ویرایش ویدئو ها فعالیت دارند این جایگزینی باعث تغییرهای شدیدی در مشاهده تصاویرمی شود.

تفاوت مانیتور

اندازه و تفاوت مانیتور

یکی از واضح ترین تفاوت های تلویزیون و مانیتور کامپیوتر اندازه دستگاه است. معمولاً مانیتورها بسیار کوچک هستند. این مربوط به این موضوع است که آنها از نزدیک دیده می شوند. تلویزیون‌ها بسیار بزرگ‌ هستند، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از فاصله دور دیده شوند.

اندازه صفحه نمایش معمولاً با فاصله بین گوشه های مورب اندازه گیری می شود. اندازه های معمول برای مانیتورهای کامپیوتر بین 20 تا 40 اینچ است، در حالی که دیدن تلویزیون های بیش از 70 اینچ غیرعادی نیست. تلویزیون به این علت که صفحه نمایش بزرگتر دارد و قابل نصب بر روی دیوار است باعث تماشای بهتر تصاویر می شود.

بخوانید  نحوه تعمیر داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ایسر

نسبت تصویر

در رابطه با اندازه، نسبت تصویر یک عامل مهم است که اغلب متفاوت است. نسبت تصویر، نسبت بین عرض و ارتفاع صفحه نمایش است. تلویزیون‌ها معمولاً دارای نسبت تصویر 16:9 (صفحه عریض) هستند، در حالی که مانیتورها می‌توانند طیف وسیعی از نسبت‌ها را داشته باشند.

بسته به اینکه مانیتور برای چه کار و فضائی استفاده می شود، کاربر ابعاد متفاوتی را می خواهد. در حالی که برای تلویزیون ها، 16:9 مناسب است زیرا اکثر تلویزیون ها و فیلم ها در فرمت عریض ساخته می شوند.

قیمت

به طور کلی، هر چه صفحه نمایش بزرگتر باشد، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت. به همین دلیل، تلویزیون های بسیار بزرگ معمولاً گران تر از مانیتورهای کوچک هستند. در این مورد استثناهایی وجود دارد که مربوط به مانیتورهای تخصصی است.

برخی از مانیتورها با دقت رنگ بالاتر (برای ویرایش تصویر) یا با مشخصاتی برای بازی (مانند زمان رفرش 240 هرتز) طراحی شده اند. برخی از این مانیتورها ممکن است گران تر از تلویزیون های هم اندازه یا مشابه باشند.

نوع صفحه نمایش

هر دو مانیتور و تلویزیون در طیف وسیعی از انواع صفحه نمایش ها موجود هستند. رایج ترین انواع آن هاعبارتند از:  LCD )نمایشگر کریستال مایع)،LED  (دیود ساطع کننده نور)، OLED  (دیود ساطع کننده نور آلی) و  )QLEDدیود ساطع نور کوانتومی). این نوع صفحه نمایش ها با نحوه تولید نور در پیکسل ها متفاوت هستند. صفحه نمایش های LCD و LED نیاز به نور پس زمینه دارند، در حالی که فناوری OLED و QLED می توانند هر پیکسل را به طور مستقل روشن کنند.

وضوح و کیفیت تصویر

وقتی صحبت از وضوح و کیفیت تصاویربه میان می‌آید، طیف وسیعی در مانیتور و تلویزیون وجود دارد. رزولوشن به تعداد پیکسل ها در کل صفحه اشاره دارد. رزولوشن های موجود عبارتند از:1280،1920،3840و7680.

بخوانید  راه اندازی اولیه دستگاه فتوکپی

نکته مهم در اینجا تراکم پیکسل است. تراکم پیکسلی این است که چند پیکسل در یک اینچ مربع از صفحه نمایش وجود دارد. هرچه تراکم پیکسل بالاتر باشد، تصویر واضح تر و واضح تر خواهد بود.

به دلیل فاصله تماشای تلویزیون ها، تراکم پیکسلی نباید آنقدر زیاد باشد زیرا هر چه دورتر باشید، تصویر واضح تر خواهد بود. برای نمایشگرها، تراکم پیکسل بسیار مهمتر است.

زمان رفرش

زمان رفرش به تعداد دفعاتی که صفحه نمایش در یک ثانیه تازه می شود اشاره دارد. زمان رفرش بسیار مهم است. زمان رفرش 60 هرتز به این معنی است که 60 بار در ثانیه رفرش می شود.

زمان رفرش باید برابر یا سریع‌تر از زمان فریم چیزی که روی صفحه است باشد. در غیر این صورت، فریم ها از دست خواهند رفت و حرکت تیره تر به نظر می رسد.

تلویزیون‌ها معمولاً دارای زمان رفرش 60 هرتز (و گاهی تا 120 هرتز) هستند که برای اکثر تلویزیون‌ها و فیلم‌های پخش‌شده خوب است. برخی از مانیتورهای بازی دارای زمان رفرش 360 هرتز هستند که اکنون 120 هرتز گزینه بسیار خوبی است. هرچه زمان رفرش سریع‌تر باشد، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و پخش بازی ها روان‌تر خواهد بود.

تاخیر ورودی و زمان پاسخ

تاخیر ورودی مدت زمانی است که طول می کشد تا ورودی (مانند کلیک کردن روی ماوس یا کنترلر) روی مانیتور یا تلویزیون شما ثبت شود. تاخیر ورودی مستقیماً با زمان رفرش مرتبط است. هرچه زمان رفرش سریع‌تر باشد، ورودی‌های سریع‌تری روی نمایشگر ثبت می‌شوند. مانیتورهای رایانه معمولاً حداقل تأخیر ورودی را در اولویت قرار می دهند در حالی که تلویزیون ها ویدیوی روان را در اولویت قرار می دهند. تلویزیون‌ها معمولاً زمان رفرش پایین‌تری دارند (مانند 60 هرتز) و ورودی ویدیوی خود را بسیار بیشتر از مانیتورهای رایانه پردازش می‌کنند، که تاخیر ورودی را افزایش می‌دهد.

بخوانید  تفاوت بین DSLR و Mirrorless

وقتی سعی می‌کنید کاری را انجام دهید که نیاز به پاسخ سریعی دارد، مانند بازی آنلاین، تفاوت را متوجه خواهید شد.  با این حال، بسیاری از تلویزیون ها دارای یک “حالت بازی” هستند که پردازش تصویر را کاهش می دهد تا تاخیر ورودی را کاهش دهد.

زمان پاسخ اغلب با تاخیر ورودی اشتباه گرفته می شود.زمان پاسخگویی مدت زمانی است که هر پیکسل از حالت روشن به سیاهی تبدیل می شود.اگر زمان پاسخ برای زمان رفرش صفحه نمایش خیلی کند باشد، تصاویرسیاهی ایجاد می شود وبه نظر می رسد که اشیاء سریع در حال حرکت هستند.برای جلوگیری از ایجاد تصاویر سیاه در نمایشگرها، زمان پاسخ 1 میلی ثانیه یا کمتر توصیه می شود.

زاویه دید

زاویه دید این است که قبل از اینکه تصاویر نادرست به نظر برسند، چقدر می توانید ازصفحه نمایش فاصله بگیرید. این بسته به مدل تلویزیون تغییر می کند، بنابراین اگر به تلویزیونی نیاز دارید که از زوایای بازتر قابل مشاهده باشد، به این نکته توجه کنید.برای مانیتورهای رایانه، زاویه دید چندان مهم نیست، زیرا اغلب مستقیماً از جلو مشاهده می شوند.

انتخاب مانیتور یا تلویزیون

انتخاب بین مانیتور و تلویزیون آسان است. برای تصمیم گیری، مشخص کنید که می خواهید با صفحه نمایش چه کاری انجام دهید. به عنوان مثال، آیا می خواهید بازی های آنلاین سریع انجام دهید؟ یا در اتاق نشیمن خود فیلم تماشا کنید؟

به اندازه صفحه نمایش، رزولوشن، پورت های موجود، زمان رفرش و تاخیر ورودی توجه کنید و صفحه نمایشی را انتخاب کنید که از کاری که با آن  انجام می دهید ، پشتیبانی کند.

علت سیاه شدن ناگهانی مانیتور ایسوس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *