اردیبهشت 1, 1403 9:02 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 تفکیک گرمایی قوی SRT 32HY4003 با فن اضافی
تفکیک گرمایی قوی SRT 32HY4003 با فن اضافی

تفکیک گرمایی قوی SRT 32HY4003 با فن اضافی

مرحله 1- آماده سازی و تجزیه و تحلیل

  • 10 پیچ واقع در کاور پشت را بردارید.

هرگز قسمت قرمز رنگ مشخص شده در تصویر را در زمان وصل بودن بُرد لمس نکنید.

چیپ اصلی زیر سینک حرارتی فلزی مشکی قرار دارد، با اتصال یک میله دما در سینک حرارتی، دستگاه در زمان رسیدن به دمای 50 درجه سانتیگراد خاموش می شودف این مقدار ممکن است با توجه به دستگاه های اندازه گیری متفاوت باشد اما تاثیر آن کاملا قابل تکرار خواهد بود.

گرمای بیش از حد می تواند به علل زیر باشد: 1- گردش/ رسانای گرمایی بد 2- چیپ اصلی آسیب دیده 3- قطعات الکترونیکی جانبی آسیب دیده باشد.

Remove the 10 screws on the back cover

مرحله 2

  • رویکرد نخست: گریس گرمایی بین چیپ و سینک حرارتی تجدید شده است (سینک حرارتی به برد اصلی وصل بوده و باید از قبل قطع شود).

نتیجه: پس از اتصال آن با گریس جدید، مشکل بنظر وخیم تر می شود. دمای 50 درجه سانتیگراد حتی بدون کاور پشت قطعات سریعتر بدست می آید.

  • تلاش بعدی: سینک حرارتی با سینک حرارتی بزرگتری جایگزین شد: سینک حرارتی بسیار بزرگ بوده به طوریکه به سختی زیر کاور پشت قرار می گیرد. این سینک بطور موقت با نوار سیم به برد اصلی وصل شد و در مقابل چیپ محکم شد.
  • این مورد پس از برداشتن کاور پشت به مدت بیش از نیم ساعت به دمای حدود 48 درجه سانتیگراد می رسد. پس از استفاده از سنسور کاور پشت (خوشبختانه کاور به سینک حرارتی مقابل چیپ فشار می آورد) دما بعد از نیم ساعت به 50 درجه سانتیگراد رسید به دلیل اینکه گردش هوای داخل کاور و دستگاه خوب نبود.
بخوانید  نمایندگی سونی

First Approach: I renewed thermal grease between chip and heat sink (heat sink is soldered to mainboard and has to be desoldered before) Result: after resoldering with new grease problem seemed to have even worsened. 50degC and shut-off was reached definitely faster - even without rear cover

مرحله 3- خنک سازی فعال با فن

  • خنک سازی فعال به منبع برق نیاز دارد. در مرکز بالای برد یک کاکتور برق DC 12 ولتی (CNP2) قرار دارد که به آسانی می تواند استفاده شود. این کاکتور حتی در حالت استندبای نیز روشن است.
  • بدون مهندسی معکوس مدار، دو منبع برق DC 5 ولتی قابل مشاهده خواهد بود: کانکتور USB و شیار کارت PC. هر دو در صورتی برق دارند که تلویزیون روشن باشد. کاربرد آنها نشان می دهد که کشش فعلی فن بر عملیات آنها تاثیر نمی گذارد.
  • با توجه به اینکه به شیار کارت PC نیاز نیست اما UCB انتخابی به پین های کارت PC 17*35 (VCC & GND) برای رسیدن به 5 ولت نیاز دارد.

Active cooling needs power supply. In "upper center" of the board is a 12V DC power connector (CNP2) that could easily be used. But this is always on - even in standby. I don't want to have the fan rotating also in standby - makes noise, wastes energy and reduces FAN lifetime

مرحله 4- انتخاب فن

  • با استفاده از فن 5 ولتی در نوت بوک (اطراف سینک حرارتی یکپارچه)، فن به حدود 150mA می رسد و نسبتا صدا دارد.
  • سپس تلاش شد تا از فن خنک سازی سرور قدیمی استفاده شود که دارای منبع مداوم 12 ولتی است. استفاده از 12 ولت بسیار صدا دار است و به حدود 150mA می رسد. اما استفاده از 5 ولت، فقط 80-90mA دارد.
  • تاثیر دیگری که باید درنظر گرفت اینست که: در زمان چک کردن ولتاژ منبع در کارت PC پس از تغییر آن به حالت استندبای، سرعت آن کند شد.
  • این بدان معناست که فن (با موتور BLDC هدایت شده) سرعت را کاهش می دهد تا اینکه متوقف شود. و چه چیزی روی می دهد؟ منبع برق به چندین واحد فن وصل شد: بعضی از فن ها پس از متوقف شده به زیر ولتاژ آستاه هنوز نیز کار می کنند.
  • اما فن موردنظر اینگونه نیست و تا زمانی می چرخد که به 2.5 ولت برسد، و سپس متوقف شده و دیگر کار نمی کند. داده های فن موردنظر می توانند در تصویر دیده شوند: سوک اینتل 370، فن AD9526-001 040111A، 12.5 ولت/ 0.17 A.
  • شاید رفتار ولتاژ پایین مهم نباشد، همچناکه پس از رفتن به حالت استندبای، فن فقظ انرژی باقیمانده خازن ها را برای چند ثانیه تخلیه می کند. اما اگر BLDC بدون میزان ناچیزی از جریان در زیر ولتاژ آستانه باشد، در اینصورت موتور فن پس از اندکی در حالت استندبای تلویزیون به صفر می رود.
بخوانید  تعویض اسپیکر هدفون KX-TGE233 پاناسونیک

As I used 5volts I first tried a notebook fan (with integrated heatsink around). it took about 150mA and was rather noisy

مرحله 6- پیاده سازی فن

  • پس از انتخاب فن، مجددا از سینک حرارتی اصلی تلویزیون استفاده می شود. محفظه فن در سینک حرارتی و داخل محفظه پشت تلویزیون قرار می گیرد. اولین آزمایشات با نوار (عکس) انجام شد، سپس محفظه فن با چسب داغ به برد اصلی متصل شد.
  • بدون محفظه پشت، دمای سطح سینک حرارتی به 29 درجه سانتیگراد افت کرده (دمای محیط 21 درجه سانتیگراد)، با اینحال وجود محفظه پشت نیز دما را به حدود 44 درجه سانتیگراد می رساند.
  • به سوراخ های اضافی واقع در محفظه باید دقت کرد، که در نهایت کاورهای رابط خروجی پایین و جانبی محفظه پشت باید برداشته شوند. این مورد ممکن است خوب باشد زیرا کاورها در سطح داغ دیستال هستد، بنابراین هیچ خطری برای تماس مستقیم با ولتاژ بالا وجود ندارد. اکنون دما پس از چندین ساعت به 39 درجه سانتیگراد می رسد.
  • دمای قطع حدود 10 درجه است، بنابراین احتمالا به دمای محیط 30 درجه سانتیگراد نیاز است.
  • برداشتن کاورهای جانبی از محفظه پشت ممکن است برای تماس مستقیم خطرناک نباشد اما هر استاندارد را برای جلوگیری از وارد کردن هر گونه شی فلزی نقض می کند. بنابراین بهتر است تا کاورها را از دسترس کودکان دور نگهداشته و دمای بالا را قبول کرد.
  • سوراخ های کوچک را در کاور اضافه کرد تا هیچ کسی نتواند شی ای را وارد کند.
  • بنابراین پس از برداشتن کاورها باید دقت بیشتر کرد تا به رابط ها در زمان وارد کردن استیک USB، کابل آنتن و غیره آسیبی وارد نشود.
  • With selected FAN I used the TV's original heatsink again. FAN housing fits flawlessly over the heatsink and inside the TV's rear housing. First trials I did with tape(photo), later I glued the FAN housing with hot glue to the mainboard.
بخوانید  تجهیزات و سر فصلهای آموزش

تعویض تسمه درایو DC-D2831

نمایندگی سونی بزرگ ترین تولید کننده محصولات الکترونیکی