اسفند 29, 1402 7:05 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 حفظ کپی های الکترواستاتیک
حفظ کپی های الکترواستاتیک

حفظ کپی های الکترواستاتیک (فتوکپی و پرینت لیزری)

دستگاه های کپی اداری و چاپگرهای لیزری هر دو از فرآیند الکترواستاتیکی برای تولید تصویر خود استفاده می کنند. اگرچه اصطلاح فتوکپی اغلب در رابطه با کپی‌های اداری استفاده می‌شود، اما در واقع نادرست است و به یک فرآیند قدیمی‌تر منسوخ اشاره دارد. این توصیه فن آوری ها و مناسب بودن آنها را برای ایجاد رکورد برای نگهداری طولانی مدت توضیح می دهد.

فرآیندهای الکترواستاتیک (فتوکپی)

Xerography، رایج ترین فرآیند فتوکپی، از اصول اولیه الکتریسیته ساکن برای ایجاد تصویر بر روی یک سطح حساس و سپس انتقال آن بر روی کاغذ استفاده می کند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

  1. یک بار الکتریکی قوی به سطح یک درام حساس به نور اعمال می شود.
  2. تصویر بر روی سطح حساس پخش می شود و در نتیجه یک بار سطحی به نام تصویر الکترواستاتیک نهفته ایجاد می شود.
  3. پودر تونر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر نهفته جذب می شود و در نتیجه یک تصویر قابل مشاهده از ذرات تونر ایجاد می شود.
  4. یک ورق کاغذ با سطح درام تماس پیدا می کند و باری که به پشت کاغذ وارد می شود، تصویر تونر را به سمت آن جذب می کند. کاغذ با چسبیدن تونر به صورت الکترواستاتیک صفحه را ترک می کند.
  5. تونر با گرما و فشار به صفحه ذوب می شود.
بخوانید  4 روش رفع آبخوردگی تبلت

چاپ لیزری

فرآیند چاپ لیزری بسیار شبیه به فرآیند زیروگرافی است. تفاوت عمده در این است که مرحله نوردهی برای چاپگرهای لیزری از یک پرتو لیزر برای ثبت تصویر بر روی سطح حساس شده استفاده می کند تا تصویر الکترواستاتیک نهفته را تشکیل دهد.

تونرها و تاثیر آنها بر ماندگاری تصویر

یک تونر معمولی هم برای زیروگرافی و هم برای چاپ لیزری از یک پلیمر حساس به حرارت، مانند اکریلیک یا استایرن – یا هر دو، و رنگدانه ای مانند کربن سیاه تشکیل شده است.

برخی از تونرها ممکن است دارای یک افزودنی به نام “حامل” باشند. حامل معمولاً یک پودر آهن است که ممکن است با رزین پوشانده شود و برای بهبود توانایی تونر برای اتصال به ناحیه باردار کاغذ اضافه شود. وجود حامل در تصویر روی کاغذ ممکن است بر طول عمر اسناد تأثیر منفی بگذارد.

فتوکپی تمام رنگی از همان اصول فتوکپی تک رنگ استفاده می کند با این تفاوت که این فرآیند برای هر رنگ – زرد، سرخابی و فیروزه ای و سپس سیاه تکرار می شود. یعنی هر رنگ جداگانه روی کاغذ گذاشته می شود.

چسبندگی تونر به کاغذ

دوام فیزیکی یک فتوکپی در درجه اول به میزان چسبندگی تونر به کاغذ بستگی دارد. اکثر دستگاه‌های کپی چسبندگی خوبی را تضمین می‌کنند، اما یک دستگاه با تنظیم ضعیف یا عملکرد نادرست ممکن است تصاویری با چسبندگی ضعیف ایجاد کند که پوسته پوسته یا لک می‌شوند.

بخوانید  خاموش نشدن تلویزیون شارپ

تصاویر تمام رنگی ضخیم تر از تصاویر تونر سیاه هستند زیرا از چهار لایه مجزای تونر تشکیل شده اند. در نتیجه، چسبندگی آنچنان خوب نیست و لایه ضخیم تر در هنگام خم شدن یا تا شدن بیشتر مستعد ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن است.

توصیه های عملی

دوام اسناد فتوکپی و پرینت لیزری تا حد زیادی به کیفیت کاغذ مورد استفاده و همچنین میزان چسبندگی کاغذ و تونر پس از پردازش بستگی دارد.

  • تونرهایی که از مواد رزینی پایدار و رنگدانه ای پایدار مانند کربن سیاه تشکیل شده اند، قابلیت اتصال قوی به سطح کاغذ را دارند. کپی هایی که از این تونرها استفاده می کنند و روی کاغذ با کیفیت دائمی یا بایگانی چاپ می شوند را می توان دائمی و مناسب برای نگهداری طولانی مدت در نظر گرفت.
  • تصاویر تونر خشک را در دمای بالا روی هم قرار ندهید یا وزن نکنید. آنها را در تماس مستقیم با PVC قرار ندهید زیرا باعث چسبندگی تونر و قابلیت انتقال به سطوح مجاور می شود (فیلم پلی استر یا پلی پروپیلن ایمن است).
  • دستگاه‌های کپی باید به طور مرتب توسط تکنسین‌های واجد شرایط نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که در دمای مناسب برای فیوز کردن تونر کار می‌کنند.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تصاویر رنگی الکترواستاتیک به اندازه کپی های سیاه و سفید دوام نمی آورند. اکثر مؤسسات بایگانی بین المللی ذخیره دائم یا طولانی مدت کپی های الکترواستاتیک رنگی را توصیه نمی کنند.
  • با به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور، طول عمر کپی های رنگی را به حداکثر برسانید و از خم شدن یا تا کردن آنها خودداری کنید زیرا ممکن است لایه چاپ ترک بخورد.
بخوانید  ارتقای درست گوشی نوکیا با روش درست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *