اردیبهشت 1, 1403 6:04 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 عیب یابی G4 Powerbook جیوه تیتانیوم
عیب یابی G4 Powerbook جیوه تیتانیوم

عیب یابی G4 Powerbook جیوه تیتانیوم

یکی از نخستین G4 Powerbook، جیوه است که شامل کیس تیتانیومی و نمایشگر 15.2 اینچی می باشد. عیب یابی آن بسیار ساده می باشد.

 

روشن نشدن Powerbook

کامپیوتر راه اندازی نمی شود.

 

تنظیم مجدد PMU

اگر لپ تاپ روشن نمی شود، اولین کار شامل تنظیم مجدد PMU است. دکمه تنظیم مجدد PMU در پنل پشت کامپیوتر (پشت درب پورت) بین پورت های مودم و تصویر واقع است. از نوک خودکار برای فشار دادن دکمه تنظیم مجدد به مدت 5 قانیه استفاده نموده و PMU را مجددا تنظیم کنید. پس از تنظیم مجدد PMU، کامپیوتر مجددا راه اندازی می شود، اگر دستگاه روشن شد، شانس خوبی وجود دارد.

 

باتری یا آداپتور خراب برق

اگر آداپتور برق خراب است، کامپیوتر باتری را اجرا نمی کند و شارژ هم نمی شود. اگر باتری خراب باشد، کامپیوتر ممکن است بلافاصله خاموش شود زمانی که آداپتور AC قطع شود. ساده ترین برای تست این مورد اینست که باتری یا آداپتور برق را در دستگاه دیگری امتحان کنید.

آداپتورهای برق سازگار شامل IF113-018 و IF113-039 هستند.

 

برد منطقی خراب

اگر برد DC-in خراب است، در اینصورت کامپیوتر در زمان وصل شده به برق نمی تواند کار کند. چراغ روی آداپتور برق احتمالا اصل روشن نخواهد شد (بعضی از آداپتورهای برق چراغ ندارند، بنابراین در کامپیوترها استفاده نمی شوند). متاسفاه، برد DC-in در برد منطقی یکپارچه شده است بنابراین رفع مشکل DC-in نیاز به تعویض برد منطقی دارد. دو سرعت مختلف برای بردهای منطقی جیوه تیاتیوم وجود دارد که هر دو قابل تبدیل هستند: 400 مگاهرتز و 500 مگاهرتز.

 

نور پس زمینه نمایشگر کار نمی کند

بخوانید  نحوه پاک کردن کوکی های مرورگر در لپ تاپ

علائم این مشکل می تواند صفحه تاریک بوده اما هر چیزی بنظر کار می کند. در صورت استفاده از چراغ قوه، تصویر معمولا ضعیف دیده می شود.

 

مبدل خراب

علت اصلی نبود نور پس زمینه می تواند کار نکردن برد مبدل باشد. برد مبدل، برق DC را از کامپیوتر به برق AC کع از نور پس زمینه LCD استفاده کرده تبدیل می کند.

 

نمایشگر خراب

در صورتیکه تعویض برد مبدل به حل مشکل کمک نکرد، احتمالا نور پس زمینه در نمایشگر خراب است. از آنجایی که قطعه نمایشگر محکم چسبیده است، تعویض نور پس زمینه LCD دشوار است.

 

برد منطقی خراب

این مشکل نادر است، اما برد منطقی خراب می تواند ناشی از نور پس زمینه بوده و یا کار نکردن نمایشگر باشد. دو سرعت مختلف برای بردهای منطقی جیوه تیتانیوم وجود دارد که هر دو قابل تبدیل هستند: 400 مگاهرتز و 500 مگاهرتز.

 

چشمک زدن علامت سوال در زمان راه اندازی

کامپیوتر، علامت سوال چشمک زن را زمانی نشان داده که نمی تواند سیستم عامل قابل راه اندازی را پیدا کند. این مورد می تواند بدین دلیل باشد که OS خراب است، کامپیوتر رم کافی ندارد و یا هارد دیسک معیوب است.

 

سیستم عامل خراب

تلاش کنید تا OS CD راه اندازی شود. خدمات دیسک اپل را اجرا رده و دیسک را تعمیر کنید. اگر مشکل وجود داشت، سیستم عامل را مجددا نصب کنید. در صورت امکان، هارد دیسک را قبل از نصب مجدد OS پاک کنید.

 

رم ناکافی

این مورد کاملا نادر است. اگر رم بدلیل راه اندازی سیستم عامل ناکافی باشد، در اینصورت علامت سوال چشمک می زند. نصب رم بیشتر یا پایین آورن آن در سیستم عامل قدیمی باعث حل این مشکل می شود. برای اجرای OS X  به رم 64 مگا بایت یا کمتر نیاز است.

بخوانید  عدم اتصال به ViFi لپ تاپ

 

هارد دیسک خراب

هارد دیسک ممکن است پاک شده، خراب و یا آسیب ببیند. اگر هارد دیسک پاک شده باشد، آن را به صورت HFS+ فرمت کرده و سیستم عامل را مجددا نصب کنید. اگر هارد دیسک خراب یا صدمه دیده است، باید آن را تعویض نمود. هارد دیسک های خراب می توانند باعث از دست رفتن اطلاعات شوند. اغلب صدای بلندی دارند. اگر هارد دیسک دارای صداهای غیرعادی بود اما هنوز کار می کند، در اینصورت باید بلافاصله از اطلاعات بک آپ گرفت و هارد دیسک را تعویض کرد.

 

قلاب نمایشگر شکسته شده است

قلاب نمایشگر شکست شده و قطعه LCD نیز دیگر به درستی در جای خود قرار نمی گیرد.

 

قلاب شکسته

قلاب های سری تیتانیوم از تیتانیوم ساخته نشده است. این بینش اپل بدین معناست که قلاب های شکسته از رایج ترین مشکل PowerBook تیتانیوم هستند. تعمیر قلاب یکی از معدود نصب هایی است که به بهترین وجه در اختیار متخصصان قرار گرفته است. اپل قطعه نمایشگر با محکم کرده است، و باز کردن نمایشگر بدون آسیب کیس فلزی نازک بسیار دشوار است.

 

چفت کامپیوتر بسته را نگه نمی دارد

چفت کامپیوتر بسته نمی شود.

 

قطعه چفت پوشیده در کیس بالا

تیتانیوم با ترکیبی از قلاب از مونتاژ صفحه نمایش و یک چفت در کیس بالا نزدیک صفحه لمسی بصورت بسته نگه داشته می شود. در طول زمان، قلاب اغلب چفت فلزی را می پوشاند، و مانع از چفت شدن محکم کامپیوتر می شود. اگر چفت در کیس بالا پوشیده باشد، می توا چفت را تعویض کرد.

بخوانید  ترفند Tasker خودکارسازی تبلت ایسوس

 

قلاب شکسته یا آسیب دیده چفت در قطعه نمایشگر

اگر قلاب چفت که در بالای قطعه نمایشگر است شکسته شده و یا آسیب دیده است، هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد. مکانیسم چفت مانند باند لاستیکی مکن است بهترین راه باشد. برای این کار باید قطعه نمایشگر را جدا نمود و مشکل را حل کرد. این روش پیشنهاد نمی شود مگر اینکه دقیقا روش آن را بدانید.

نصب بسیار آسان شامل تعویض کل قطعه نمایشگر است که شامل قلاب چفت می باشد.

 

رنگ به صورت تکه ای یا لایه ای است

رنگ پوسته پوسته دیده می شود.

 

کیفیت ضعیف رنگ

متاسفانه هیچ راه حل آسانی برای این مشکل وجود ندارد. محصولات ثالث برای ارائه رنگ در سری های تیتانیوم وجود دارند اما به موفقیت نرسیده اند. طراحی این مدل PowerBook بدین معناست که لایه بودن رنگ باید اصلاح شود، در اینصورت باید کیس بالا تعویض شود. امکان تعویض فقط قسمت بیرونی وجود ندارد زیرا دو قطعه کیس بالا به هم چسبیده شده اند.

 

سایر مشکلات

پورت ها/ صدا

اگر USB، سفت افزار، صدا یا اترنت خراب است، مشکل می تواند به برد منطقی مربوط شود. بدلیل اینکه قطعات زیادی در برد منطقی قرار دارند، در اینصورت برد منطقی می تواند به زودی خراب شود که باید تعویض شود. یکی از این قطعات می تواند خراب بوده و سایر قطعات بی نقص هستند. اگر قطعه دیگری مانند نمایگر، باتری یا حتی برق کار نکنند، و تعویض آنها نیز به حل مشکل کمکی نکرد، در اینصورت برد منطقی را باید تعویض نمود.