اردیبهشت 1, 1403 9:40 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 نقاط نورانی در تصویر تلویزیون
نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون یکی از سوالاتی است که در مجموعه تعمیر تلویزیون و بخصوص تعمیر تلویزیون ال جی زیاد شنیده می شود.

ایراد ظاهری شایع و متداول خرابی بک لایت تلویزیون قطع شدن تصویر است، اما موارد متعددی هم وجود دارد که ایراد در بخش بک لایت تلویزیون با مشخصه ظاهری دیگری همراه است و مصرف کننده را برای تشخیص و عیب یابی دقیق ایراد و پیگیری مراحل تعمیرات تلویزیون دچار سر در گمی می کند. یکی از این موارد خرابی ایجاد لکه سفید در تصویر تلویزیون ال ای دی است که در ادامه با عنوان  (علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون) به مراحل تعمیر آن می پردازیم.

لکه سفید صفحه نمایش تلویزیون

نور زمینه یا همان بک لایت در تلویزیون های ال ای دی بوسیله لامپ های ال ای دی تولید می شود. یکی از ویژگیهای نور تولید شده توسط لامپ های ال ای دی زنده بودن آن نسبت به نور لامپ های فلورسنت ( استفاده شده در تلویزیون های LCD) و همچنین متمرکز بودن و تابش مستقیم آن است.

اما در تلویزیون های ال ای دی ما نیازمند نور یکدست و ملایمی هستیم که در تمام سطح تلویزیون یکنواخت دیده شود و به همین دلیل از منشورهایی برای پخش کردن نور ال ای دی ها استفاده می شود. این منشورها که نوع و جنس آن در مدل های مختلف و با توجه به نوع و ساختار صفحات پولاریزه متفاوت است با فاصله کمی از لامپ ها قرار می گیرند و به نحوی تنظیم می شوند که نور تولید شده توسط لامپ را پخش و به جای تمرکز نور به روبرو آن را در محیط اطراف پخش کنند.

بخوانید  آموزش ضبط فیلم در تلویزیون هوشمند مارشال

نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

منشور لامپ ها بوسیله چسب خاص حرارتی در محل خود چسبیده است. به مرور زمان و با گرم شدن قطعات مختلف بک لایت تلویزیون در اثر روشن شدن لامپ ها چسب ها هم کیفیت خود را از دست داده و منشور از محل خود جدا می شود. در این حالت نور لامپ به صورت مستقیم به صفحات پولاریزه و دیفیوزر تلویزیون می تابد و باعث دیده شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون می شود.

جدا شدن منشور لامپ های بک لایت در تلویزیون ال ای دی باعث می شود که نور لامپ به صورت متمرکز به صفحات پولاریزه بتابد و در تصویر تلویزیون به صورت لکه سفید یا هاله سفید در تصویر تلویزیون روشن دیده شود. این ایراد بیشتر در تلویزیون های ال جی سری LB دیده می شود و یکی از دلیل اصلی آن کارکرد تلویزیون در ساعات طولانی است که باعث داغ شدن برد لامپ ها و باز شدن چسب منشورها می شود.

تعمیر نقاط نورانی یا لکه سفید در تصویر ال ای دی

برای تعمیر تلویزیون در این ایراد ابتدا باید وضعیت سلامت لامپ های بک لایت تلویزیون بررسی شود. مجموعه بک لایت تلویزیون ال ای دی از تعدادی لامپ تشکیل می شود و همه آنها دارای عمر یکسان هستند و به یک اندازه کار کرده اند. پس اگر یکی از آنها آسیب دیده است و آسیب دیدگی در اثر پایان یافتن عمر آن لامپ باشد بقیه لامپ ها هم در معرض همین آسیب و خرابی هستند.

بخوانید  اتصال گوشی به تلویزیون

اما اگر لامپ ها دارای کیفیت سلامت لازم باشند نیازی به تعویض لامپ ها نیست و فقط می توان لامپ های معیوب را تعمیر و یا تعویض کرد. اما اگر کیفیت کارکرد لامپ ها به گونه ای باشد که احتمال خرابی مجدد بک لایت وجود داشته باشد باید عملیات تعویض بک لایت روی تلویزیون انجام شود.

یکی از نکاتی که در انجام اصلاحیه بک لایت تلویزیون ال جی رعایت می شود تجدید چسب لامپ های بک لایت است. بازسازی دوباره چسب حرارتی بک لایت باعث انتقال بهتر حرارت تولید شده در بک لایت تلویزیون و کاهش استهلاک این بخش می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *