فروردین 10, 1403 8:37 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 پورت‌های ورودی و خروجی تلویزیون
پورت‌های ورودی و خروجی تلویزیون

پورت‌های ورودی و خروجی تلویزیون

اگر به کناره یا پشت تلویزیون دقت کرده باشید، پورت‌های متعددی را مشاهد می‌کنید که با بسیاری از آن‌ها آشنا بوده و استفاده می‌کنید. شاید برخی از آن‌ها هیچ استفاده‌ای برای شما نداشته و ندانید چه کاربردی دارند. در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. امیدواریم مفید باشد.

انواع پورت تلویزیون

برخی از ورودی‌ها پر کاربرد بوده و به راحتی آن را تشخیص می‌دهید اما شاید برخی نیز برایتان ناآشنا باشد و ندانید چه کاربردی دارند. البته تلویزیون‌های امروزی به علت پیشرفت فراوان از تعداد درگاه‌های آن کاسته شده و با یک درگاه بیشتر نیازه‌های مصرف کننده برطرف می‌شود اما به طور کلی ما به معرفی تمامی آن‌ها می‌پردازیم چون بسیاری از تلویزیون‌ها هنوز مجهز به انواع پورت می‌باشند.

درگاه USB

پورت USB پراستفاده‌ترین درگاه در تلویزیون محسوب می‌شود و همگی با آن آشنا هستیم. از طریق آن می‌توان فلش و هارد اکسترنال حاوی فایل‌های صوتی و تصویری را به TV متصل و مشاهده کنیم. همچنین از این پورت می‌تواند برای انجام آپدیت‌ها و برطرف کردن مشکلات نرم افزاری استفاده کرد. در ضمن قادر به شارژ کنسول بازی، موبایل، تبلت و …. نیز هستید، گرچه هر تلویزیونی توان کافی برای شارژدهی از طریق این پورت را ندارد.

بخوانید  تعویض سنسور مجاورت  ایفون 12 مینی

پورت Optical Audio / Digital Audio

این ورودی که TOSLINK نیز نامیده می‌شود همراه با HDMI به کار می‌رود تا در کنار تصویر اج دی، صدای دیجیتال را برای رسیور مرکزی سینما خانگی هم در اختیار قرار داده و در میان اسپیکرهای موجود تقسیم شود. در برخی از لپ تاپ‌ها نیز می‌توان به جای کابل صدای معمولی از کابل mini-TOSLINK برای انتقال صدا به سینما خانگی یا تلویزیون به طور دیجیتالی استفاده کرد.

پورت Composite

این پورت همان درگاه‌های زرد، سفید و قرمز پشت تلویزیون هستند که در دستگاه‌های قدیمی و جدید وجود دارد. از آن‌ها برای دریافت سیگنال‌های تصویر با استاندارد SD و صوتی استریو استفاده می‌شود.  برای این کار کافی است، کابل‌ها و ورودی‌های هم رنگ را به هم متصل نمایید.

پورت Component

پورت کامپوننت هم مانند کمپوزیت بوده و دقیقاً کنار آن‌ها قرار گرفته‌اند. اگر از کیفیت تصویر راضی نیستید، بدون ارتقاء خاصی می‌توانید، از این 3 درگاه بهره برده و در برخی موارد به خوبی جواب می‌دهد.

پورت VGA و DVI

این نوع درگاه‌ها در بیشتر موارد برای اتصال رایانه به تلویزیون جهت مشاهده فیلم موجود در کامپیوتر و انجام بازی و منابع تصویری VGA یا DVI کاربرد دارند و برای انتقال صدا یک جک 3.5 میبی متری در کنار این کابل مشاهده می‌شود.

بخوانید  تعمیر فن یخچال

پورت HDMI

این درگاه اولین و تنها رابط جهت انتقال غیر فشرده همزمان تصویر و صدا را فقط با یک کابل دارد. با وجود آن، دیگر نیازی به استفاده چند کابل نیست و کابل‌های S-Video و DVI را از رده خارج کرد. همچنین کیفیت بالایی برای پخش فیلم‌های BlueRay و HD-DVD با وضوح بیش از 1080 پیکسل و سرعت 60 فریم بر ثانیه ارائه می‌کند. سرعت بالا تنها ویژگی‌ آن نیست و از مکانیزمی به اسم CEC کنترل و فرمان به وسایل الکتریکی را فراهم می‌کند.

خرابی پورت‌های تلویزیون

پورت‌ها در اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شده و از خرابی به دور نیستند. اما معمولاً بروز نقص در آن‌ها محدود و رایج نیست و در صورتی خرابی، به راحتی تعمیر یا تعویض می‌شود. مهم‌ترین دلایلی که منجر به آسیب دیدن یا کار نکردن آن‌ها می‌شود شامل موارد زیر هستند:

آب خوردگی

گاهی ممکن است با ورود آب و ایجاد اتصالی به ویژه اگر دستگاه روشن باشد، پورت مورد استفاده دچار سوختگی و خراب شود. این اتفاق در اثر بازیگوشی کودک یا سهل انگاری مصرف کننده رخ می‌دهد.

کارکرد و استهلاک بالا

در دراز مدت و استفاده طولانی پورت‌ها دچار ساییدگی و فرسایش می‌شود.

بروز نقص در مین برد

در حقیقت کلیه درگاه‌های به مین برد متصل‌اند و توسط آن مدیریت و اداره می‌شود و هر گونه ایجاد اختلال در این قسمت موجب عدم کارایی پورت‌ها می‌گردد.

بخوانید  پخش نکردن پست صوتی iphone

ضربه و فشار

در صورتی که ضربه یا فشار بیش از حدی به درگاه‌ها وارد شود، احتمال دارد از جا کنده شده یا حالت خود را از دست دهند و نتوانید کابل یا دستگاه جانبی به آن وصل نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *