مرداد 6, 1403 11:34 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 کاهش نور آبی در صفحه نمایش لپ‌تاپ ایسوس با فیلترهای نور آبی
کاهش نور آبی در صفحه نمایش لپ‌تاپ ایسوس با فیلترهای نور آبی

دلایل کاهش نور آبی در صفحه نمایش لپ‌تاپ چیست؟ وقتی اکثر دستگاه‌های دیجیتال را روشن می‌کنید، صفحه‌نمایش آن‌ها به‌طور پر جنب و جوشی روشن می‌شود تا بتوانید در تنظیمات نوری مختلف به راحتی ببینید. با این حال، نور مرئی که از صفحه نمایش شما می آید پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. نگرانی های رایج زیادی در رابطه با نور آبی که از صفحه نمایش دستگاه ساطع می شود وجود دارد.

کاهش نور آبی در صفحه نمایش لپ‌تاپ
کاهش نور آبی در صفحه نمایش لپ‌تاپ

نور آبی چیست

ساده‌ترین تعریف نور آبی، طیف نور مرئی با شدت بالا و طول موج کوتاه در طیف است. نور آبی یک نور پرانرژی و مرئی (HEV) است. قرار گرفتن در همان دسته نور مرئی با بنفش. تمام نور مرئی بر اساس فرکانس طول موج و سطوح انرژی تولید شده توسط هر رنگ بر روی یک طیف رنگی می افتد.

امواج پرانرژی دارای طول کوتاه و امواج کم انرژی دارای طول بلند هستند. امواج پرانرژی و با طول کوتاه مانند پرتوهای فرابنفش برای چشم نامرئی هستند اما در همان طیف قرار می گیرند.

رنگ‌های تیره‌تر مانند بنفش و آبی نزدیک‌ترین رنگ‌ها به طول موج و قدرت UV هستند. رنگ‌های روشن‌تر مانند قرمز و زرد با طول موج‌های بلندتر و سطوح انرژی پایین‌تر در نقطه مقابل طیف قرار دارند.

خورشید و  چراغ ها و کامپیوتر چقدر زیاد است

در حالی که ما فقط به نور آبی فکر می کنیم که از صفحه نمایش می آید، اما به طور طبیعی توسط خورشید تولید می شود. حتی در داخل خانه، لامپ های فلورسنت و LED منابع نور آبی هستند. چه آگاه باشید چه ندانید، همیشه در محاصره نور آبی هستید. اکثر مانیتورهای کامپیوتر، صفحه نمایش تلفن های همراه و تلویزیون های صفحه تخت منابع اضافی نور آبی هستند. این به این دلیل است که LED نور سفید با LED آبی ترکیب می شود تا یک نور حالت جامد ایجاد کند که انرژی و توان بسیار کمتری نسبت به منابع نور جایگزین مصرف می کند و آن را برای دستگاه های الکترونیکی ایده آل می کند.

بخوانید  9 راه خنک کردن سریع گوشی دل

حتی اگر در تمام زندگی‌مان با نور آبی در محیط طبیعی احاطه شده‌ایم، این محیط دیجیتالی ماست که باعث قرار گرفتن در معرض بیش از حد و نیاز به نگرانی می‌شود.

آیا نور آبی مضر است

نور آبی مضر است همانطور که وجود سدیم زیاد در رژیم غذایی مضر است. بدن ما به طور طبیعی در جذب و مقابله با نور آبی ماهر است، اما مانند هر چیز دیگری، بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی در برخی شرایط می تواند مفید باشد. اگر در صبح بیدار شدن یا تمرکز مشکل دارید، یک منبع نور آبی می تواند به هر دو کمک کند.

اما آیا نور آبی برای چشم مضر است؟ در حالی که پوست ما در جذب و مقابله با نور آبی مشکل چندانی ندارد، چشمان ما سطح محافظت یا فیلتراسیون یکسانی ندارند. از آنجایی که طول موج نور آبی کوتاه و قدرتمند است، می تواند از قرنیه عبور کند تا به شبکیه که حساس ترین قسمت چشم شما به نور است برسد.

خستگی چشم و سردرد از علائم مشکل هستند

یکی از شایع ترین عوارض جانبی قرار گرفتن در معرض نور آبی، فشار چشم دیجیتال است. اگر برای مدت طولانی به صفحه کامپیوتر خیره شوید، ممکن است شروع به احساس درد در چشم و سردرد کنید. فشار چشم دیجیتال، همچنین به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری شناخته می شود، ممکن است منجر به خشکی، درد، قرمزی چشم و تاری دید شود. با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت کافی، نور آبی می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند و منجر به دژنراسیون ماکولا شود – همان طور که اشعه ماوراء بنفش  باعث آسیب می‌شود.

با این حال، اجتناب از آسیب دائمی به بینایی شما نسبتاً آسان است زیرا به مقدار قابل توجهی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و مکرر نیاز دارد.

بخوانید  ارتقای درست گوشی نوکیا با روش درست

با مدیریت مناسب میزان نوردهی که دریافت می کنید یا استفاده از فیلتر نور آبی، می توانید از هر گونه آسیبی که در غیر این صورت رخ می دهد جلوگیری کنید.

زمان کامپیوتر و تلویزیون خود را محدود کنید

مگر اینکه هر روز 10 ساعت از کامپیوتر دور شوید، بزرگترین نگرانی شما این است که چه زمانی خود را در معرض نور آبی قرار دهید و چه مدت.

بدن ما به طور طبیعی تنظیم و برنامه ریزی شده است که وقتی هوا تاریک می شود به خواب می رود و وقتی در معرض نور قرار می گیریم از خواب بیدار می شود. مطالعه ای که توسط دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد نشان داد که نور آبی حدود دو برابر بیشتر از نور سبز ملاتونین را سرکوب می کند و ریتم شبانه روزی را دو برابر بیشتر تغییر می دهد.

همین مطالعه همچنین نشان داد که نور سبز ممکن است برای چشم ها نیز مضر و شدید باشد. طول موج معمولی نور آبی بین 450 تا 490 نانومتر است. طول موج برای نور سبز 520 تا 560 نانومتر است که فیروزه ای در بین آن قرار می گیرد.

از آنجایی که این دو نور از نظر قدرت بسیار شبیه به هم هستند، و راه‌حل‌های کمی برای قرار گرفتن در معرض نور سبز وجود دارد، مهم است که مدت زمانی که از رایانه‌ها و دستگاه‌ها روزانه دریافت می‌کنید، محدود و نظارت کنید – حتی اگر از رنگ آبی استفاده می‌کنید. فیلتر نور

البته، با توجه به اینکه همه ما به دستگاه ها و رایانه های خود وابسته هستیم، گفتن این کار بسیار ساده تر از انجام آن است. اگر تا دیروقت در حال تماشای تلویزیون یا کار با رایانه شخصی خود هستید، ممکن است بدن شما در تنظیم و به خواب رفتن مشکل داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که از نوعی فیلتر نور آبی استفاده کنید.

چشمان خود را به طور منظم چک کنید

فقط نور آبی نیست که می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. با بالا رفتن سن، عدسی داخل چشم انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و در نتیجه قادر به تغییر فوکوس از دور به نزدیک نیست. انجام معاینات جامع چشم به طور منظم یکی از مؤلفه های مهم برای حفظ سلامت چشم است، صرف نظر از اینکه چقدر زمان خود را جلوی صفحه نمایش می گذرانید.

بخوانید  مهم ترین دلایل صداهای غیرعادی لپ تاپ لنوو

اگر از قبل عینک طبی دارید، می توانید به لنزهای چند کانونی بروید. اگر نه، ممکن است “خوانندگان” از داروخانه کافی باشد – حداقل برای مدتی. همچنین می توانید از اپتومتریست خود بخواهید یک فیلتر نور آبی روی عینک شما اضافه کند یا عینک مطالعه ای را پیدا کند که شامل یکی است.

پلک بزنید و  استراحت کنید و بازیابی کنید

خشکی چشم چشم های تحریک شده است. دفاع طبیعی بدن شما پلک زدن است. این کار چشم‌های ما را روان و تمیز می‌کند و در شرایط عادی هر فرد به طور متوسط ​​10 تا 20 بار در دقیقه پلک می‌زند. متأسفانه، مطالعات نشان داده است که وقتی تمرکز می کنیم، میزان پلک زدن ما کاهش می یابد. ما فقط 3 تا 8 بار در دقیقه هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به صفحه رایانه پلک می زنیم.

هر 20 دقیقه یا بیشتر زمانی را به استراحت چشمان خود اختصاص دهید. از کامپیوتر دور نگاه کنید و روی چیزهای دور تمرکز کنید – مانند یک پوستر روی دیوار در سراسر اتاق یا بیرون از پنجره. چشمان خود را به آرامی ببندید، سپس آنها را فشار دهید و برای لحظه ای ببندید، سپس آنها را باز کرده و شل کنید. سعی کنید به یاد داشته باشید که بیشتر اوقات در این بین پلک بزنید و زمانی که فکر می کنید، به جای چشمک زدن به صفحه، دور شوید و چند بار پلک بزنید. چشمان شما از شما تشکر خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: سفارشی کردن صفحه اصلی گوشی هواوی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *