اسفند 29, 1402 2:32 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 چگونه از طریق جریان کشی تشخیص دهیم  گوشی ایراد سخت افزاری داره
چگونه از طریق جریان کشی تشخیص دهیم گوشی ایراد سخت افزاری داره

چگونه از طریق جریان کشی تشخیص دهیم گوشی ایراد سخت افزاری داره

بسیاری از تعمیرکاران موبایل و تبلت هنگام تعمیر گوشی به جریان کشی دیوایس دقت می کنند و با استفاده از علائم موجود و مقدار جریان کشی ، سخت افزار معیوب را تشخیص می دهند . برای تشخیص جریان کشی شما به دستگاه منبع تغذیه دیجیتالی نیاز دارید . در ادامه با ما همراه باشید تا نکات ریز تعمیراتی را در اختیارتان قرار دهیم …

جریان کشی در گوشی های خاموش

جریان کشی در گوشی های خاموش به سه دسته تقسیم می شوند

حالت بدون جریان کشی
حالت جریان کشی زیر0.10 امپر
حالت جریان کشی بالا

حالت بدون جریان کشی :

1 – قطع بودن مسیر کانکتور باطری تا آی سی تغذیه . شارژر را به گوشی وصل کنید اگر گوشی شارژ میشود وlcd نشانگر شارژ را نشان میدهد ابتدا کلید پاور را تست کنید سپس مسیر کلید پاور تا ای سی پاور که همان power on x میباشد را کاملا بررسی نمائید و بوسیله مولتی متر ولتاژ ان تست گردد.

کانکتور باتری گوشی

2 – شارژر را به گوشی وصل کنید اگر گوشی شارژ نکند و ولتاژ خروجی سر کانکتور باطری صفر باشد ابتدا پایه های کانکتور باطری را از لحاظ قعطی بررسی کنید سپس مسیر کانکتور باطری تا ای سی تغذیه را تست کنید در صورت سالم بودن مسیر ای سی تغذیه را ریبال کرده در نهایت تعویض کنید.

3 – نرسیدن ولتاژ مورد نیاز 2.8v یا 2.5v ( بسته به مدل گوشی) به کریستال اصلی که توسط ایسی تغذیه تامین میگردد.

4 – خرابی کریستال اصلی.( اگر کریستال اصلی اتصال کوتاه باشد ولتاژ 2.8v و یا 2.5v از ای سی تغذیه صفر میشود )
برای ازمایش کردن ولتاژ کریستال اصلی به محض فشردن کلید پاور باید 2.8v یا 2.5v سر ورودی کریستال حتی برای چند لحظه هم که شده باشد, در غیر این صورت ایسی تغذیه خراب است.
البته بهترین گزینه جهت تست کریستال اصلی استفاده از اسیلسکوپ میباشد.
فرکانس خروجی کریستال اصلی بسته به مدل گوشی ( 13mhz – 26mhz – 38.4mhz) متفاوت میباشد.

نکته :

در سری Dct-4 جریان صفر در بعضی گوشی ها می تواند بدلیل مشکل نرم افزاری باشد.مثل 1100-2600
– جهت اطمینان شارژر را به گوشی وصل کنید اگر گوشی شارژ کرد و لی علامت شارژ را نشان نداد , در این مرحله عیب نرم افزاری میباشد و گوشی را باید فلش نمود.

-البته شارژ بدون علامت شارژ میتواند سخت افزاری هم باشد

جریان کشی کمتر از 0.10 آمپر :

در گوشیهای نوکیا علاوه بر 0.01 – 0.05 تا 0.10 امپر دیده شده است.
تعمیر این مدل گوشیها به دو صورت ( نرم افزاری – سخت افزاری) میباشد.

اولین گرینه جهت تعمیر گوشی هائیکه جریانکشی انها زیر 0.10 امپر باشد ، تعمیر بصورت نرم افزاری ( انجام عملیات فلش) پیشنهاد میشود.
در همچنین مواردی هنگام اتصال گوشی به باکس احتمال دارد به مشکل عدم ارتباط گوشی با باکس مواجه شوید یعنی گوشی Boot نشود.

جهت رفع ان ، ابتدا از سلامتی کابل و تمیزی محل اتصال پینهای فلش مطمن شوید. در غیر این صورت ، عیب سخت افزاری میباشد.

در اینجا به بعضی از عواملی که باعث عدم ارتباط box با گوشی میشوند را میپردازیم:

+ ابتدا از ارتباط مسیر bsi کانکتور باطری به برد و همچنین به ای سی پاور مطمئن شوید.

+ برد را از بابت رسوب , کثیفی و یا قلع مردگی ( لحیم سردی) کاملا بررسی کنید.

+ از سالم بودن esd مربوط به مسیر سوکت usb اطمینان حاصل کنید.

بخوانید  تعمیر تلویزیون در باغ فیض

از انجایکه مسیر usb با پین های فلش یکی میباشد ، بنابراین خرابی esd مربوطه باعث بوت نشدن ( عدم ارتباط گوشی با باکس ) میگردد.
البته در بعضی از گوشیهای جدید از دو esd مجزا برای مسیر usb و پینهای فلش استفاده شده است.

همچنین در بعضی از مدلها جهت محافظت در مسیر اینترفیس Fbus بجای esd از مقاومت استفاده میگردد.( 2600 , 1100 )

+ کریستال اصلی را تست کنید ، البته بیشتر خرابی کریستال اصلی در صورت ابخوردگی و ضربه خوردگی شدید میباشد.

+ اگر box ufs داشته باشید بوسیله این پیغامهای err میتوانید به قسمت معیوب گوشی ( سری Dct-4) پی ببرید.

پس از نصب box به گوشی با زدن دکمه chek این پیغام را میدهد:

که در اینجا ox نشانگر این عیبها میباشد. st boot err: bad resp upp ox FFFFF 72
01- گوشی روشن نمیشود.
02 – گوشی وارد حالت فلش نمیشود.
03 – قسمت upp جواب نمیدهد.

+ ولتاژ رگلاتور تغذیه cpu را بررسی کنید.
تغذیه cpu  Vcore  به مقدار 1.35v توسط ایسی تغذیه و در گوشیهای دو هسته ای توسط رگلاتور smps تامین میگردد.
در گوشیهایکه از دو Cpu استفاده میکنند در صورت دسترس نبودن این رگلاتور , میتوانید انرا از برد حذف نموده و با جامپر زدن نقاط Vcore مشکل را برطرف نماید.

+  ای سی تغذیه و مدارات وابسته به ان شامل ولتاژ های خروجی از جمله v core , v ana Vaux , و Vio وغیره را بررسی نموده درغیر این صورت ای سی تغذیه را ریبال نموده در نهایت تعویض کنید.

+ سر اخر همه cpu را بررسی کنید.

نکاتی چند از مقدار جریانکشی در گوشیها:

+ اگر با زدن کلید پاور مقدار جریان 0.01 امپر باشد , در اکثر موارد عیب از کریستال اصلی و cpu میباشد.
این ایراد میتواند از آی سی فلش و smps هم باشد (سری wd-2 , bb5)

+ اگر با زدن کلید پاور مقدار جریانکشی 0.02 امپر باشد, در صورت داشتن ولتاژهای خروجی از ایسی تغذیه و ایسی Smps , عیب از لحیم سردی Ic Flash- و Cpu میباشد که با ریبال کردن Ic Flash- و در نهایت Cpu برطرف میگردد .

+ در اغلب گوشیهای سونی اریکسون با زدن کلید پاور مقدار جریان 0.05 امپر باشد , احتمالا گوشی دچار ایراد نرم افزاری است و در اولین گزینه گوشی باید فلش گردد.
درصورتیکه نتیجه حاصل نشود ابتدا کریستال ساعت RTC اسیلاتور 32.768khz را تعویض کنید.
ولتاژ 0.5 ولت را سر کریستال ساعت RTC بررسی نمائید و در صورت وجود ولتاژ , مقدار سیگنال را بررسی نمائید و اگر مقدار سیگنال 32.768khz مشاهده نگردد معمولا خرابی از کریستال ساعت میباشد ولی اگر ولتاژ سر کریستال دیده نشد خرابی ازای سی تغذیه میباشد.

+ با زدن کلید پاور مقدار جریان به 0.10 امپر میباشد وسپس صفر میگردد یا اینکه در مقدار جریانکشی شده ثابت میماند و بعد از اینکه کلید پاور را رها کردید صفر گردد اغلب این عیب نرم افزار میباشد و بهتر است قبل ار انجام هر کاری گوشی فلش گردد.
اگر نرم افزار جواب نداد , از سلامت کابل و محل اتصال کابل و همچنین از مسیر ارتباط سریال مطمئن شوید و در صورت عدم نتیجه به سراغ سخت افزار بروید.
در این حالت عیب معمولا از قسمت کنترل میباشد , البته این بدان معنا نیست که CPU و یا IC flash سوخته میباشند و باید تعویض گردند.
از انجائیکه سطح توان مصرفی در قسمت کنترل پائین میباشد , احتمال سوختن قطعات در این طبقه کمتر است و اکثرا دچار لحیم سردی میشوند که با ریبال کردن IC flash و در نهایت CPU مشکل برطرف میگردد.

بخوانید  تعمیر تلویزیون در آجودانیه

+ با زدن کلید پاور اگر مقداری جریان کشیده شود و در همان مقدارجریان ثابت بماند, نشانگر قلع مردگی در مدار و یا خرابی کریستالها ( ساعت و یا اصلی) میباشد.

حالت جریانکشی بالا :

جریان کشی قبل از فشردن کلید پاور در گوشی که جریانکشی آن بالای 0.10 ( در حدود 0.11 الی 0.15) امپر باشد :

در مواردی که با وصل کردن گوشی به منبع تغذیه و بدون فشردن کلید پاور , گوشی جریانکشی داشته باشد , عموما به این حالت Shortingمیگویند که در اکثر موارد با خاموشی گوشی همراه میباشد.
این حالت نشانگر این است که گوشی اتصالی دارد و این اتصالی اکثرا در قطعاتی میباشد که مستقیما از برق مثبت باتری تغذیه میگردند.

از جمله عواملی که باعث این عیب میگردد:

+ ابخوردگی شدید

همانطور که قبلا گفته شد ، جهت بر طرف نمودن عیب گوشی ابخورده , بهترین راه حل باز کردن گوشی و بازدید ان از لحاظ ابخوردگی , با دقت کامل میباشد.
ابتدا کلیه سوکتهای خروجی گوشی از جمله سوکت شارژ (خصوصا در گوشیهای سامسونگ و موتورولا) , سوکت Lcd و سوکتهای فلت را چه به لحاظ اتصالی و چه سولفاته وکثیفی بررسی شود.

در گوشیهای مختلف ایراد و یا اتصالی در آیسیهای Pa , آیسی تغذیه , آیسی لایت , آیسی میکروفن , آیسی زنگ , کانورتورهای Dc به Dc ( رگلاتورهای :Smps ، دوربین ، بلوتوث ) ، باتری بکاپ و… باعث جریانکشی گوشی میشود.

گوشی را بوسیله التراسونیک و یا تینر شستشو داده و دوباره تست کنید که در اینحالت ، در اکثر موارد جریانکشی گوشی تغییر کرده و صفر میگردد.
در صورت بر طرف نشدن کامل جریانکشی ، در این حالت ایسی یا ایسیهائی که در معرض ابخوردگی قرار داشتند را دونه به دونه در اورده و بدون ایسی مورد نظر جریانکشی گوشی را تست کنید ، در این حالت اگر جریانکشی گوشی پائین امد و یا صفر گردید به این نتیجه میرسیم که این ایسی مشکل جریانکشی داشت و با نگاه کردن به پایه های ایسی ، در صورت سالم بودن ریبال کرده و مجددا نصب کنید و جریانکشی را تست نمائید و در صورت عدم نتیجه و پا بر جا بودن جریانکشی , قطعه یا قطعات مربوطه را تعویض کنید.

+ اعمال فشار و جریان اضافی به مدار:

هر کدام از قطعاتی که در مدار مصرف میگردد دارای ظرفیت و توان مصرفی محدودی میباشند و طبق مقدار (جریان و ولتاژ ) تعیین شده به کار خود ادامه میدهد, اگر ولتاژی بیشتر از مقدار ظرفییتش به ان وارد شود , قطعه و یا قطعات مربوطه خواهند سوخت و در نتیجه گوشی دچار جریانکشی خواهد گردید.

بطور مثال:
اگر کنترل کننده ولتاژ خروجی شارژر گوشی خوب عمل نکند و بجای ولتاژ 7.5v , ولتاژی بیش از ان و چیزی در حدود 12v را از خود خارج کند , دیود زنر ورودی مسیر شارژ که حداکثر ظرفییت ان 9v میباشد , با دریافت این ولتاژ اضافی خراب میشود و اتصالی میکند و گوشی دچار جریانکشی میگردد.
و یا اینکه این ولتاژ اضافی به ایسی شارژ و یا ایسی تغذیه فشار وارد کرده و این ایسی را اسیب میرساند که در این حالت باعث جریانکشی گوشی می شود.

در صورتیکه جریانکشی قبل از زدن کلید پاور 0.10 امپر باشد وبا فشردن کلید پاور جریان گوشی بالا رود عموما عیب ازIc pa میباشد وعلتش بخاطر این است که با فشردن کلید پاور ، همزمان که گوشی استارت اپ میکند ، قسمت مدار انتن نیز در حال شناختن شبکه میباشد و در این میان ایسی PA بیشترین جریان را میکشد و در صورت خرابی این ایسی جریانکشی گوشی بالاتر میرود.

بخوانید  پیاده سازی دروید موتورلا

در حالتیکه جریانکشی گوشی قبل از زدن کلید پاور 0.10 امپر باشد , بعد از فشردن کلید پاور اگر جریانکشی گوشی هیچ تغییری نکند , احتمال خرابی از آی سی تغذیه خیلی زیاد است.
از انجائیکه ولتاژ راه اندازی بسیاری از مدارات گوشی توسط ایسی تغذیه تامین میگردد , لذا با خرابی ایسی تغذیه ولتاژ مورد نیاز مدارات گوشی تامین نمیگردد وبا راه نیافتادن مدارات جریان اضافه ای کشیده نمیشود .

چگونگی برطرف نمودن اتصالی که موجب جریانکشی گوشی میشود :

گوشی هایی که قبل از پاور جریانکشی بالائی دارند :

در این مرحله با وصل کردن گوشی به منبع تغذیه قطعه خراب داغ میکند و با لمس کردن قطعات , قطعه داغ شده مشخص گردیده و انرا از برد جدا نمائید سپس مجددا جریانکشی گوشی را تست کنید , اگر جریانکشی گوشی صفر گردید قطعه ای که داغ میکرد را تعویض کنید.
اما اگر جریانکشی صفر نگردید ولی کم شد , در اینحالت احتمال خرابی قطعات وابسته به قطعه ای که داغ میکرده وجود دارد انها را بوسیله تست با اهم متر شناسایی کرده و تعویض میکنید.
در مواردی پیش میاید که گوشی جریانکشی بالا دارد ولی قطعه ای داغ نمیکند , که این از اتصالی مدارهای درونی لایه های برد میباشد و چاره ای ندارد.

گوشیهایی که جریانکشی انها زیر 0.15 امپر میباشد :
درگوشی موبایل بعضی از قطعات ایسی بخاطر جریان مصرفی زیادی که دارند مستقیما از باتری تغذیه میشوند و در مسیر این ایسیها به مدار برق باتری از قطعه کوئل جهت ضربه گیر استفاده گردیده است.

با حوصله و دقت لازم از طریق نقشه مسیر برق ورودی به قطعه ایسی که توسط کوئل با برق مثبت باتری در ارتباط میباشد را پیدا کرده و ان کوئل را ازمسیر مربوطه جدا کرده و گوشی را به منبع تغذیه وصل کنید و تست جریانکشی نمائید.
دراینحالت اگر با حذف کردن این کوئل مقدار جریانکشی گوشی صفر شد , نتیجه میگیریم که این ایسی خراب میباشد و انرا تعویض میکنید.

در صورتیکه با در اوردن ایسی مربوطه جریانکشی گوشی صفر نگردید ولی کمتر شد , در اینجا دو حالت دارد :
یکی اینکه , یا قطعات طبقات دیگر گوشی خراب میباشند و اتصالی دارند , و یا اینکه قطعات وابسته به این ایسی خراب میباشد و موجب خرابی ایسی مذبور گشته است که در اینحالت قبل از نصب ایسی سالم قطعات وابسته به ایسیئی که داغ میکرده را بوسیله تست با اهم متر پیدا کرده و تعویض نمائید.
( در گوشی موبایل اکثرا خازنهای الکترولیت که دارای قطب مثبت و منفی میباشند , و همچنین خازنهائیکه با ظرفییت زیر 4.7 میکروفاراد ( بویژه 1 میکرفاراد) راحتتر از بقیه خازنها خراب میشوند.

اما اگر با دراوردن کوئل این ایسی جریانکشی تغییری نکرد , این قسمت از گوشی موبایل سالم میباشد و باید به سراغ طبقه دیگر گوشی رفته و از طریق نقشه تست طبقات بعدی را انجام دهید تا به نتیجه برسید.
گوشی موبایل جهت راه اندازی بعضی از قطعات ایسی , احتیاج به ولتاژی متفاوت با ولتاژ باتری دارند. رگلاتورهائیکه مستقیما از باتری تغذیه میشوند , این ولتاژها را تولید میکنند. و در صورت خرابی این رگلاتورها احتمال اینکه گوشی به جریانکشی بیافتد وجود دارد.

منبع: http://wmobile.ir/jarayan-keshi-gooshi-tablet

امنیت گوشی های هوشمند

آزمایش حس‌گرهای گوشی اندروید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *