اردیبهشت 8, 1403 12:32 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آشنایی با علت جرقه زدن ماکروویو
آشنایی با علت جرقه زدن ماکروویو

علت جرقه زدن ماکروویو چیست؟ با قرار دادن یک بشقاب باقیمانده غذا در ماکروویو و تنظیم تایمر برای دو دقیقه، با آرامش کافی شروع می شود. اما زمانی که دکمه شروع را فشار دهید و شروع به دیدن جرقه هایی که در داخل حفره فر در حال پرواز هستند، وضعیت به سرعت هشدار دهنده می شود. چرا ماکروویو من جرقه میزند؟! کلینیک تعمیر چند پاسخ احتمالی دارد، اما ابتدا ماکروویو را خاموش کنید (اگر قبلاً خاموش نکرده اید) و آن را خاموش نگه دارید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید. در واقع، سیم برق دستگاه را جدا کنید تا در قسمت ایمن قرار گیرد.

علت جرقه زدن ماکروویو
علت جرقه زدن ماکروویو

چه چیزی باعث می شود که ماکروویو شروع به جرقه زدن یا ایجاد قوس کند

درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد جرقه در ماکروویو می شود، یا همانطور که معمولاً به آن قوس می شود، نیاز به دانستن چیزی در مورد چگونگی گرم کردن غذا توسط ماکروویو دارد.

جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل می شود

هنگامی که یک گزینه سطح قدرت تعیین شده و زمان پخت انتخاب شد، با فشار دادن دکمه شروع، برد کنترل ماکروویو 120 ولت جریان متناوب (AC) را قبل از رسیدن جریان از طریق فیوز خط، ترموستات حفره‌ای و کلیدهای چندگانه درب ارسال می‌کند. یک ترانسفورماتور ولتاژ بالا یک خازن ولتاژ بالا با یک دیود کار می کند تا توان جریان متناوب خروجی ترانسفورماتور را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کند، ولتاژ را دو برابر کرده و به نزدیک به 5000 ولت می رساند که ولتاژ مورد نیاز برای تغذیه مگنترون دستگاه را فراهم می کند.

امواج الکترومغناطیسی گرما را برای پختن غذا ایجاد می کند

مگنترون امواج الکترومغناطیسی ساطع می کند که قبل از ورود به حفره کوره از طریق یک موجبر عبور می کند. امواج الکترومغناطیسی هنگامی که داخل حفره اجاق می‌شوند، باعث می‌شوند مولکول‌های آب درون غذا به شدت ارتعاش کنند و گرمایی ایجاد کنند که غذا را از بیرون به داخل می‌پزد.

بخوانید  7 مشکل رایج گوشی های آیفون

قوس الکتریکی چیست و چرا در داخل حفره اجاق ماکروویو اتفاق می افتد

قوس الکتریکی شکلی از تخلیه الکتریکی است که در آن جریان هوا را از یک نقطه رسانا به نقطه دیگر یونیزه می کند. اگر به طور ناخواسته یک شی فلزی مانند قاشق یا فویل آلومینیومی را در ماکروویو قرار داده باشید و سپس دستگاه را روشن کرده باشید، این اتفاق می افتد (این را در خانه امتحان نکنید!). امواج الکترومغناطیسی که در داخل حفره اجاق ماکروویو تابیده می شوند، به جسم فلزی برخورد می کنند و جرقه و صدای ترقه ایجاد می کنند. به همین دلیل مهم است که هنگام گرم کردن غذا یا نوشیدنی ها فقط از بشقاب ها و ظروف قابل استفاده در ماکروویو استفاده کنید. بشقاب ها یا لیوان های تزئینی می توانند به طور بالقوه دارای عناصر فلزی در رنگ باشند که جریان الکتریسیته را هدایت می کنند.

علت جرقه زدن ماکروویو
علت جرقه زدن ماکروویو

سه کاری که اگر ماکروویو شما جرقه بزند می توانید انجام دهید

به شرطی که تأیید کرده باشید که هیچ جسم فلزی در ماکروویو نگذاشته‌اید، سه کار وجود دارد که می‌توانید برای عیب‌یابی علت جرقه یا قوس شدن ماکروویو خود انجام دهید:

  1. درپوش موجبر را بردارید – پوشش موجبر اجاق ماکروویو یک ورقه نازک است که معمولاً از پلاستیک یا میکا ساخته شده است که دهانه بالای حفره اجاق گاز یا دیواره سمت راست را که امواج الکترومغناطیسی وارد می‌شود، می‌پوشاند. اگر ذرات غذا یا چربی روی جلد جمع شود، یا پوشش آسیب دیده و کوتاه شود، ممکن است جرقه ایجاد شود. پوشش موجبر را از نظر باقی مانده یا سوختگی بررسی کنید و مطمئن شوید که محکم محکم شده است. حتی اگر پوشش ظاهراً آسیب دیده یا شل نیست، باید سعی کنید پوشش را بردارید تا ببینید آیا این کار مشکل جرقه یا قوس را برطرف می کند یا خیر. اگر این کار را کرد، باید یک پوشش موجبر جدید نصب کنید تا از بروز مجدد مشکل جلوگیری شود.
  2. حفره فر را از نظر رنگ خرد شده بررسی کنید – اگر در رنگی که برای پوشاندن فضای داخلی اجاق ماکروویو تراشه‌هایی وجود داشته باشد، فلز در معرض زیر آن نقطه رسانایی برای ایجاد قوس ایجاد می‌کند. حفره را از نظر هر قسمت بریدگی بررسی کنید. اگر موردی پیدا کردید، باید قسمت آسیب دیده را سمباده بکشید و از رنگ لمسی ایمن ماکروویو با دمای بالا برای رنگ آمیزی روی ناحیه در معرض استفاده استفاده کنید.
  3. تکیه گاه های قفسه آسیب دیده را تعویض کنید – رایج ترین مکان برای خرد شدن رنگ نزدیک پایه قفسه ماکروویو است، به خصوص اگر قفسه یا پایه قفسه شل یا آسیب دیده باشد. مجدداً ناحیه آسیب دیده را سمباده بزنید و دوباره رنگ کنید، اما باید هر گونه قفسه یا پایه قفسه آسیب دیده را با موارد جدید جایگزین کنید.
بخوانید  باتری دوربین EOS 40D

اگر جرقه در جای دیگری از ماکروویو اتفاق بیفتد چه می شود

اگر جرقه در جای دیگری از ماکروویو به غیر از حفره اجاق گاز می بینید، ممکن است به دلیل کوتاه بودن کلید درب یا برد کنترل، یا یک قطعه ولتاژ بالا معیوب مانند دیود یا مگنترون باشد. کلینیک تعمیر توصیه می کند که فقط متخصصان با تجربه تعمیر را انجام دهند زیرا بازرسی یا آزمایش این قطعات مستلزم جداسازی ماکروویو است.

هنگام تعمیر ماکروویو ابتدا ایمنی را رعایت کنید

خوشبختانه، تعویض پوشش موجبر یا پشتیبانی قفسه در ماکروویو شما نیازی به جدا کردن دستگاه ندارد. با این وجود، کلینیک تعمیر همیشه از شما می خواهد که ایمنی را در اولویت قرار دهید:

به دلیل ولتاژ بالا و جریان بالای استفاده شده توسط اجاق های ماکروویو، توجه داشته باشید که تعمیر این دستگاه در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی، خطر قابل توجهی برای آسیب دیدگی یا مرگ دارد. همیشه باید قبل از هر گونه جداسازی، ماکروویو را از برق بکشید. خازن های ولتاژ بالا مورد استفاده در ماکروویوها دارای پتانسیل شوک هستند و به همین دلیل است که تاکید می کنیم فقط متخصصان مجرب به قطعات داخلی دسترسی دارند و آنها را تعویض می کنند.

مطمئن شوید که خازن ماکروویو تخلیه شده است

اگر نیاز به دسترسی به اجزای داخلی دارید، باید مطمئن شوید که خازن بلافاصله پس از برداشتن پوشش یا پوشش ماکروویو کاملاً تخلیه شده است. در حالی که بیشتر خازن‌های ولتاژ بالا که در مدل‌های ماکروویو اخیر استفاده می‌شوند دارای یک مقاومت تخلیه‌کننده هستند که باید پس از قطع ولتاژ خازن را به‌طور خودکار تخلیه کند، همیشه ایده خوبی است که این موضوع را با تلاش برای تخلیه خازن به صورت دستی تأیید کنید. این کار را می توان با قرار دادن یک تیغه پیچ گوشتی یا انبر دماغه سوزنی در هر مجموعه از پایانه های خازن انجام داد. دسته پیچ گوشتی یا انبردست باید عایق باشد و هنگام تماس ابزار با پایانه ها باید از لمس قسمت فلزی ابزار خودداری کنید.

بخوانید  8 مرحله تعمیر گوشی آسیب دیده

شاید این مقاله را دوست داشته باشید: نحوه آزمایش خازن ماکروویو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *