اردیبهشت 8, 1403 2:22 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 نحوه آزمایش خازن ماکروویو
نحوه آزمایش خازن ماکروویو

آزمایش خازن ماکروویو چگونه انجام می‌شود؟ در ابتدا به نظر می رسید که ماکروویو کار می کند زیرا کاسه سوپ رشته مرغ را روی سینی صفحه گردان شیشه ای قرار دادید و تایمر را برای دو دقیقه تنظیم کردید تا ناهار خود را دوباره گرم کنید. با این حال، وقتی هشدار تایمر بیپ خاموش شد، متوجه شدید که سوپ داغ‌تر از دو دقیقه قبل نیست. چی شد؟ ماکروویو که به درستی گرم نمی‌شود می‌تواند ناشی از معیوب بودن سوئیچ در، سوختن فیوز خط یا حتی خرابی برد کنترل باشد، اما همچنین می‌تواند ناشی از خرابی قطعه مدار ولتاژ بالا مانند خازن باشد. در این مقاله، به نحوه عملکرد مدار ولتاژ بالای ماکروویو و دو روش مختلف برای آزمایش خازن ماکروویو برای تعیین اینکه آیا قطعه کار نمی‌کند، می‌پردازد.

آزمایش خازن ماکروویو
آزمایش خازن ماکروویو

نحوه کار خازن با مدار ولتاژ بالا ماکروویو

خازن یک بار الکتریکی را ذخیره می کند و سپس برای ارسال ولتاژ به قطعاتی مانند کمپرسورها و موتورهای موجود در تهویه مطبوع، کوره، یخچال و حتی ماشین لباسشویی آزاد می شود. خازن همچنین جزء مهمی از مدار ولتاژ بالا ماکروویو است.

خازن با یک دیود برای جریان متناوب مخفی به جریان مستقیم کار می کند

فشار دادن دکمه شروع ماکروویو باعث می شود که برد کنترل دستگاه 120 ولت جریان متناوب (AC) را از طریق فیوز خط، ترموستات حفره ای و کلیدهای متعدد درب، قبل از اینکه جریان به ترانسفورماتور ولتاژ بالا برسد، ارسال کند. خازن ماکروویو با یک دیود کار می کند تا خروجی جریان متناوب ترانسفورماتور را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کند و ولتاژ را تا نزدیک به 5000 ولت افزایش دهد. این ولتاژ اضافی برای تغذیه مگنترون ماکروویو، جزء اصلی پخت غذا، ضروری است.

مگنترون امواج الکترومغناطیسی ساطع می کند تا غذا را گرم کند

هنگامی که ولتاژ به مگنترون می رسد، جزء امواج الکترومغناطیسی ساطع می کند که قبل از ورود به حفره کوره از طریق یک موجبر عبور می کند. همانطور که غذا روی یک صفحه گردان در حفره فر می چرخد، امواج الکترومغناطیسی باعث می شود که مولکول های آب درون غذا به شدت ارتعاش کنند و گرمایی ایجاد کنند که غذا را از بیرون به داخل می پزد.

بخوانید  عملکرد کند نشانه خرابی لپ تاپ

خرابی خازن باعث از کار افتادن مدار ولتاژ بالا می شود

اگر خازن قادر به نگه داشتن شارژ نباشد یا شارژ خیلی ضعیف باشد، ماکروویو ممکن است همچنان “روشن” شود و صفحه گردان ممکن است همچنان بچرخد، اما جریان متناوب ارسالی به ترانسفورماتور به جریان مستقیم تبدیل نمی شود، بنابراین زیاد نیست. ولتاژ به مگنترون می رسد که قادر به ارسال امواج الکترومغناطیسی برای گرم کردن غذا نیست. به طور خلاصه، خرابی خازن باعث می شود که کل مدار ولتاژ بالا از کار بیفتد. دو آزمایش وجود دارد که می توانید برای تعیین اینکه آیا خازن ماکروویو به طور معمول کار می کند یا خیر، انجام دهید، اما از آنجایی که برای رسیدن به خازن برای آزمایش، مقداری جداسازی قطعات درگیر است، یک هشدار ایمنی لازم است.

آزمایش خازن ماکروویو
آزمایش خازن ماکروویو

هشدار ایمنی ضروری ماکروویو

بسته به مدل ماکروویو، ممکن است بتوانید به سادگی با حذف پانل کنترل به خازن برسید. برای مدل‌های دیگر، باید کل روکش یا پوشش دستگاه را بردارید و اگر ماکروویو بالای یک محدوده نصب شده باشد و به عنوان یک سیستم تهویه برای اجاق گاز دستگاه عمل می‌کند، ممکن است نیاز به حذف کامل نصب شود. صرف نظر از مدل ماکروویو، ایمنی همیشه باید در اولویت باشد.

به دلیل ولتاژ بالا و جریان بالا که توسط اجاق‌های ماکروویو استفاده می‌شود، اگر اقدامات احتیاطی انجام نشود، دستگاه خطر قابل‌توجهی برای آسیب دیدگی یا مرگ دارد. همیشه باید قبل از هر گونه جداسازی، ماکروویو را از برق بکشید. با این حال، خازن ماکروویو توانایی وارد کردن ضربه خطرناک را دارد و به همین دلیل توصیه می کنیم فقط متخصصان مجرب به قطعات داخلی دسترسی داشته باشند و آنها را تعویض کنند.

بخوانید  دلایل توقف ناگهانی ماکروویو

تخلیه خازن در آزمایش خازن ماکروویو

هر زمان که قسمتی از ماکروویو جدا می شود، باید فوراً مطمئن شوید که خازن کاملاً تخلیه شده است، حتی اگر مشکوک باشید که قطعه توانایی خود را برای نگه داشتن بار الکتریکی از دست داده است. به عنوان یک اقدام احتیاطی، بیشتر خازن‌های ولتاژ بالا که در مدل‌های ماکروویو اخیر استفاده می‌شوند دارای یک مقاومت تخلیه کننده هستند که باید پس از قطع ولتاژ خازن را به طور خودکار تخلیه کند. این یک ویژگی خوشایند است، اما همچنان توصیه می‌شود که این را با تلاش برای تخلیه خازن به صورت دستی تأیید کنید. چطور می تونی این کار رو بکنی؟ به سادگی یک تیغه پیچ گوشتی یا انبردست دماغه سوزن را روی هر مجموعه از پایانه های خازن قرار دهید. دسته پیچ گوشتی یا انبردست باید عایق باشد و هنگام تماس ابزار با پایانه ها باید از لمس قسمت فلزی ابزار خودداری کنید.

نحوه تست خازن ماکروویو

دو آزمایش وجود دارد که می توانید برای تعیین اینکه آیا خازن ماکروویو به طور معمول کار می کند یا خیر، انجام دهید. اولین مورد از یک اهم متر به سبک آنالوگ استفاده می کند تا آزمایش کند که آیا خازن قادر به ذخیره و سپس آزاد کردن بار الکتریکی خود است یا خیر. دوم تعیین می کند که آیا قطعه با درجه ظرفیت مناسب کار می کند و به تستر خازن یا مولتی متر با عملکرد آزمایش خازن نیاز دارد.

آزمایش توانایی خازن ماکروویو برای ذخیره و آزادسازی بار الکتریکی

  • سیم‌ها را از پایانه‌های خازن جدا کرده و خازن را از ماکروویو جدا یا جدا کنید.
  • در صورت لزوم، اهم متر به سبک آنالوگ را با تماس انتهای سیم‌های کنتور با هم کالیبره کنید و سوزن را روی صفر تنظیم کنید، سپس کلید انتخاب محدوده کنتور را روی تنظیمات 1000 اهم یا بالاتر بچرخانید.
  • یک لید متری را به یکی از پایانه های خازن و سیم دوم را به ترمینال دیگر تماس دهید.
  • نمایشگر متر را رعایت کنید. هنگامی که سیم دوم با ترمینال تماس پیدا می کند، سوزن کنتور باید به سمت صفر اهم منحرف شود و به مقاومت بی نهایت برگردد (این خیلی سریع اتفاق می افتد). سیم های متر را معکوس کنید و باید همان نتیجه را مشاهده کنید.
  • حرکت سوزن را ندیدید یا سوزن نزدیک صفر اهم ماند؟ این بدان معناست که خازن قادر به ذخیره و آزادسازی مناسب بار الکتریکی نیست و معیوب است.
بخوانید  عدم عکس نگرفتن DSLR

تعیین اینکه آیا خازن کوتاه شده است یا خیر

همچنین می توان از یک اهم متر استاندارد برای تعیین اتصال کوتاه بودن خازن استفاده کرد. یک متر سرب را روی یک ترمینال و سیم دیگر را در مقابل محفظه خازن قرار دهید، سپس سیم اول را به ترمینال دیگر منتقل کنید و سیم دوم را روی بدنه نگه دارید. هیچ یک از ترمینال ها نباید تداوم الکتریکی را نشان دهند. اگر نمایشگر کنتور تداوم الکتریکی را نشان دهد، متوجه خواهید شد که خازن کوتاه شده است و باید تعویض شود.

اندازه گیری ظرفیت خازن ماکروویو

  • به امتیاز میکروفاراد که روی خود خازن چاپ شده توجه کنید. مثال: 1.00 µF.
  • تنظیم مناسب را روی تستر یا متر انتخاب کنید.
  • یک سرب متر را به یکی از پایانه های خازن و سیم دوم را به ترمینال دیگر متصل کنید.
  • نمایشگر متر را رعایت کنید. قرائت روی نمایشگر باید نزدیک به امتیاز میکروفاراد خازن باشد. اگر نمایشگر نشان دهد که میزان میکروفاراد کمتر از امتیاز خازن است، قطعه از ظرفیت مناسبی برای کمک به برق مدار ولتاژ بالای ماکروویو برخوردار نیست و برای رفع مشکل گرمایش باید یک خازن جدید نصب شود.

چرا غذا داخل ماکروفر به خوبی گرم نمیشود؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد میکنیم مقاله « علت گرم نشدن غذا توسط ماکروفر » را مطالعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *