اردیبهشت 8, 1403 11:00 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 علت روشن نشدن ماکروویو
علت روشن نشدن ماکروویو

روشن نشدن ماکروویو به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید. ممکن است بعد از زدن دکمه شروع مشاهده کنید که ماکروویو هیچ کاری را انجام نمی دهد. علت این مشکل چیست؟ چرا دستگاه شما روشن نمی شود؟ آیا باید قطعه ای را تعویض نمایید یا با چند راهکار می توان این مشکل را رفع کرد؟ با ما همراه باشید.

روشن نشدن ماکروویو
روشن نشدن ماکروویو

چرا ماکروویو من از کار افتاد

چند روز پیش به نظر می رسید که مایکروفر خوب کار می کند، پس چرا ماکروویو اکنون کار نمی کند؟

اگر ماکروویو شما کار نمی کند، چگونه فیوز را بررسی کنید

شایع ترین دلیلی که ماکروویو اصلا کار نمی کند، سوختن فیوز اصلی است. فیوز اصلی ماکروویو جریان الکتریسیته را در صورتی که جریان زیادی از آن عبور کند قطع می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فیوز “سوخته” در نظر گرفته می شود و فیوز ماکروویو باید با فیوز جدید جایگزین شود تا ماکروویو دوباره شروع به کار کند. فیوز اصلی تنها فیوز موجود در اجاق های ماکروویو نیست. همچنین ممکن است فیوزهای حرارتی، فیوزهای حفره‌ای و محافظ‌های حرارتی وجود داشته باشند که در صورت گرم شدن بیش از حد ماکروویو، جریان الکتریکی را قطع می‌کنند. همه این قطعات را می توان با یک مولتی متر برای تایید تداوم آزمایش کرد – یک مسیر الکتریکی پیوسته موجود در قطعه. اگر ماکروویو شما به طور ناگهانی کار نمی کند، در اینجا چند نکته برای عیب یابی وجود دارد:

  1. قبل از شروع آزمایش، سیم برق اجاق ماکروویو را از برق بکشید.
  2. از آنجایی که خازن های ولتاژ بالا مورد استفاده در ماکروویو ممکن است حتی پس از جدا شدن سیم برق شارژ خود را حفظ کنند، توصیه می شود خازن را قبل از سرویس تخلیه کنید. می توانید این کار را با قرار دادن یک تیغه پیچ گوشتی روی هر مجموعه از پایانه های خازن انجام دهید (هنگام انجام این کار از لمس تیغه خودداری کنید).
  3. فیوز یا محافظ حرارتی را از دستگاه خارج کنید.
  4. چرخش مولتی متر را به پایین ترین حالت برای «اهم مقاومت» بچرخانید.
  5. سرب سیاه را به یکی از پایانه های قطعه و سرب قرمز را به ترمینال دیگر لمس کنید.
  6. اگر نمایشگر متر مقاومت صفر اهم را نشان دهد، قطعه دارای تداوم الکتریکی است. اگر نمایشگر کنتور تغییر قابل توجهی را نشان ندهد، قطعه فاقد پیوستگی است، به این معنی که منفجر شده است و باید تعویض شود.
بخوانید  6 راه برای حفظ سلامت باتری آیفون

به خاطر داشته باشید که سوختن فیوز اغلب به دلیل معیوب بودن سوئیچ درب ماکروویو ایجاد می شود.

سوئیچ درب معیوب می تواند از کارکرد ماکروویو جلوگیری کند

اکثر ماکروویوها دارای سه یا چهار کلید در هستند که به دستگاه اجازه می دهد پس از بسته شدن کامل درب، روشن یا گرم شود. سوئیچ درب معیوب از کارکرد ماکروویو حتی پس از بسته شدن در جلوگیری می کند. همانند فیوزها و محافظ حرارتی، می‌توانید هر سوئیچ درب را برای تداوم تست کنید تا مشخص کنید که آیا یکی از آنها خراب شده است یا خیر:

  • سوئیچ های درب دو ترمینال یا قبل از فعال شدن سوئیچ تداوم دارند یا بعد از آن. کلیدهای در سه ترمینال دارای یک ترمینال “مشترک”، یک ترمینال “به طور معمول بسته” هستند که تداوم را قبل از فعال شدن سوئیچ فراهم می کند، و یک ترمینال “به طور معمول باز” که تداوم را پس از فعال شدن سوئیچ فراهم می کند.
  • برای کلیدهای دو ترمینال، سرب سیاه را به یک ترمینال و سرب قرمز را به ترمینال دیگر لمس کنید، سپس کلید را فعال کنید. اگر نمایشگر متر مقاومت صفر اهم را نشان دهد، سوئیچ تداوم دارد. اگر نمایشگر کنتور تغییر قابل توجهی را نشان ندهد، سوئیچ تداوم ندارد و معیوب است.
  • برای سوئیچ های سه ترمینال، سرب سیاه را به ترمینال “مشترک” و سرب قرمز را به ترمینال “به طور معمول بسته” لمس کنید. نمایشگر مولتی متر باید مقاومت صفر اهم را نشان دهد. سرب قرمز رنگ را به ترمینال “به طور معمول باز” ببرید و مولتی متر باید تداوم را تنها پس از فعال شدن کلید نشان دهد.
  • توجه داشته باشید، اگر سوئیچ درب دو ترمینال یا سه ترمینال از نظر تداوم مثبت باشد در حالی که نباید، به احتمال زیاد کلید بسته شده است.
بخوانید  گرم شدن لپ تاپ msi
روشن نشدن ماکروویو
روشن نشدن ماکروویو

آیا برد اصلی کنترل ماکروویو ممکن است معیوب باشد

اگرچه این یک علت معمولی نیست، یک برد کنترل اصلی معیوب می تواند از کارکرد ماکروویو نیز جلوگیری کند. از آنجایی که آزمایش دقیق برد کنترل ماکروویو دشوار است، قبل از اینکه بخواهید برد را تعویض کنید، باید تأیید کنید که فیوزها، محافظ حرارتی و کلیدهای درب همگی پیوستگی الکتریکی دارند و به طور عادی کار می کنند.

هشدار ایمنی ماکروویو

به دلیل ولتاژ بالا و جریان بالای استفاده شده توسط اجاق های ماکروویو، توجه داشته باشید که تعمیر این دستگاه در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی، خطر قابل توجهی برای آسیب دیدگی یا مرگ دارد. همیشه قبل از جدا کردن ماکروویو باید ماکروویو را از برق بکشید. از آنجایی که خازن های ولتاژ بالا مورد استفاده در ماکروویو ممکن است حتی پس از قطع ماکروویو شارژ خود را حفظ کنند، توصیه می کنیم فقط متخصصان مجرب به قطعات داخلی دسترسی داشته باشند و آن ها را تعویض کنند.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با علت جرقه زدن ماکروویو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *