اردیبهشت 7, 1403 9:22 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 دلایل گرم شدن باتری یو پی اس
دلایل گرم شدن باتری یو پی اس

گرم شدن باتری یو پی اس

دلیل گرم شدن باتری یو پی اس  چیست و چگونه می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟ در اینجا چند دلیل احتمالی وجود دارد که باعث می شود باتری یو پی اس شما کمی بیش از حد داغ شود:

گرم شدن باتری یو پی اس

شماره 1: عدم تهویه

یکی از رایج ترین دلایل داغ شدن بیش از حد باتری یو پی اس این است که دستگاه تهویه کافی ندارد. به طور خاص، فضای کافی در اطراف واحد UPS برای جریان آزاد هوا وجود ندارد.

مطمئناً، واحدهای UPS معمولاً دارای یک یا چند فن تهویه داخلی هستند. این فن ها به طور مداوم کار می کنند تا هوای گرم را از باتری داخل خارج کرده و آن را به محیط اطراف خارج کنند.

با این حال، اگر محیط بیش از حد به هم ریخته باشد، واحد UPS نمی تواند هوای گرم را به اندازه کافی سریع حذف کند. در نتیجه هوای گرم در داخل یو پی اس جمع می شود و باعث می شود باتری بیش از آنچه باید باشد داغ شود.

شماره 2: ایجاد کثیفی

یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن باتری یو پی اس، تجمع کثیفی است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که UPS برای مدت طولانی بدون تمیز کردن دوره ای در همان نقطه باقی مانده باشد.

به طور خاص، گرد و غبار در اطراف دریچه های روی بدنه باتری UPS ایجاد می شود. اما، البته، این شامل مناطق داخل و اطراف هر فن تهویه داخلی می شود.

هنگامی که گرد و غبار دریچه های UPS را مسدود می کند، جریان هوای خروجی محدود می شود. این کار از خروج هوای داغ توسط دستگاه جلوگیری می کند، که از خنک شدن کافی باتری جلوگیری می کند.

بخوانید  گرمای بیش از حد یو پی اس

شماره 3: خرابی فن

متأسفانه فن های تهویه داخلی یک واحد UPS نیز ممکن است پس از مدتی از کار بیفتند. هر چه مدت بیشتری از دستگاه استفاده کرده باشید، احتمال این اتفاق افزایش خواهد یافت.

هنگامی که آن فن های تهویه از چرخش باز می ایستند، جریان هوای داغ از باتری های داخل آن بسیار چالش برانگیز می شود. دیر یا زود تجمع هوای گرم باعث داغ شدن بسیار باتری یو پی اس می شود.

می توانید به سرعت فن خراب را بررسی کنید. برای مثال، سعی کنید یک چراغ قوه را به طرف فن تهویه بتابانید تا ببینید آیا هنوز در حال چرخش است یا خیر. یک فن که نمی چرخد ​​یا فقط به طور متناوب می چرخد، احتمالاً دلیل داغ شدن بیش از حد باتری UPS است.

شماره 4: موارد در یا اطراف UPS

این دلیل تا حدودی با آنچه قبلاً در شماره 1 دیدید مرتبط است. گاهی اوقات، اگر دستگاه با اشیاء دیگر روی یا اطراف آن شلوغ باشد، باتری یو پی اس خیلی داغ می شود.

به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است UPS را در قفسه ای در کنار بسیاری از اشیاء دیگر قرار دهند. بدتر از آن، برخی حتی ممکن است آن اشیاء را مستقیماً در بالای واحد UPS قرار دهند.

این اشیاء باتری یو پی اس را از دفع طبیعی گرما به محیط اطراف باز می دارند. در موارد شدیدتر، برخی موارد ممکن است دریچه ها یا فن های اگزوز روی بدنه UPS را مسدود کند.

بخوانید  عیب یابی G3 MacBook  وال استریت

نتیجه نهایی یکسان است: هوای گرم نمی تواند از UPS خارج شود و باعث می شود باتری پس از مدتی بیش از حد گرم شود.

شماره 5: اضافه بار

تاکنون، به دلایل شماره 1 تا 4، دیده‌ایم که باتری UPS داغ می‌شود، زیرا به طور مداوم سرد نمی‌شود. با این حال، چندین دلیل الکتریکی می تواند همین مشکل را ایجاد کند.

اولین مشکل الکتریکی “بارگذاری بیش از حد” است. وقتی صحبت از باتری‌های UPS می‌شود، «بارگذاری بیش از حد» به این معنی است که مقدار زیادی از انرژی آن در یک زمان مصرف می‌شود.

این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه‌های زیادی به UPS متصل شده باشند یا عدم تطابق ولتاژ بین UPS و آن دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

از آنجایی که باتری یو پی اس بیش از حد بارگذاری می شود، زیرا انرژی الکتریکی بیش از حد در حال خروج است، جریان الکتریکی متحرک زیادی به گرما تبدیل می شود. به همین دلیل است که واحد باتری یو پی اس بیش از آنچه که باید داغ می شود.

شماره 6: باتری قدیمی

تمام باتری های UPS دارای طول عمر مفید محدودی هستند. با این حال، وقتی باتری‌ها قدیمی می‌شوند، فوراً کار نمی‌کنند. در عوض، اجزای داخلی باتری با گذشت زمان به آرامی تحلیل می‌روند. بنابراین در حالی که باتری به کار خود ادامه می دهد، با مشکلات و افت کیفیت نیز مواجه خواهد شد.

به عنوان مثال، ترکیب شیمیایی باتری شروع به تغییر می کند و باعث افزایش مقاومت الکتریکی می شود. این مقاومت غیرمعمول بالا باعث می شود جریان الکتریکی بیشتری به گرما تبدیل شود. به عبارت دیگر، شارژ یا تخلیه یک باتری یو پی اس قدیمی باعث تولید گرما می شود.

بخوانید  6 راه برای حفظ سلامت باتری آیفون

شماره 7: شارژ بیش از حد

این روزها، باتری های UPS دارای محافظ داخلی هستند تا اطمینان حاصل شود که بیش از حد شارژ نمی شوند. با این حال، یک واحد معیوب می‌تواند با وجود شارژ کامل باتری، به تامین برق به باتری ادامه دهد.

در چنین شرایطی، شارژ بیش از حد بر شیمی باتری تأثیر می گذارد به طوری که به تولید مقادیر بیش از حد گرما ادامه می دهد.

تهویه مناسب و عملکرد فن ها این گرما را کنترل می کند، اما فقط تا یک نقطه خاص. فراتر از آن، دمای باتری UPS تا زمانی که باعث خرابی فاجعه‌بار شود، به افزایش ادامه خواهد داد.

چگونه می توانیم یو پی اس خود را خنک نگه داریم؟

بهترین راه برای خنک نگه داشتن یو پی اس این است که آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. به این ترتیب، هوا می تواند در داخل و اطراف دستگاه جریان یابد و به گرمای آن اجازه می دهد تا به طور طبیعی از بین برود. علاوه بر این، برخی از واحدهای UPS نیز دارای شرایط دمایی اتاق هستند. به عنوان مثال، واحدهای یو پی اس با اندازه صنعتی باید در اتاق های دارای تهویه مطبوع قرار گیرند تا دمای آنها بهینه شود.

مطلب پیشنهادی: دلایل روشن نشدن یو پی اس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *