اردیبهشت 7, 1403 10:43 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 آب خوردگی صفحه تلویزیون
آب خوردگی صفحه تلویزیون

آب خوردگی صفحه تلویزیون

آب خوردگی صفحه تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی معمولا در دو حالت ایجاد می شود یکی در هنگام بازی کودکان و دیگری در هنگام تمیز کردن تلویزیون .

در هر دو حالت آب یا مایع تمیز کننده که روی پنل تلویزیون پاشیده شده به مقدار بسیار کم از فاصله بین صفحه نمایش و قاب تلویزیون وارد شده و با توجه به قرار گرفتن فلت های منتقل کننده تصویر و برد آدرس در بخش پایینی دستگاه با ایجاد اتصال بین پین های فلتهای منتقل کننده اطلاعات تصویر که ارتباطهای میلی متری و میکرو میلی متری با هم دارند باعث آسیب رسیدن به مجموعه پنل تلویزیون می شود.

اطلاعات تصویردر چند مرحله پردازش می شود و در آخر توسط چند کانال ارتباطی که فلت نامیده می شود به پنل صفحه نمایش منتقل می شود ، این فلتها که ولتاژ کار پنل تلویزیون و اطلاعات تصویر را منتقل می کنند عایق هستند اما در محل اتصال به برد آدرس آخرین برد که اطلاعات تصویر از آن به صفحه نمایش منتقل می شود این پوشش عایق وجود ندارد و مایع نفوذ کرده به داخل تلویزیون در اینجا باعث اتصال مدارات مختلف به هم می شود و به غیر از خرابی های الکترونیکی باعث ایجاد جرقه و سوختگی فیزیکی و سولفاته شدن مدارات می شود.

بخوانید  بوت لپ تاپ با کابل USB

بیشتر بدانید: آب خوردگی صفحه تلویزیون

هر فلت وسیله انتقال یک نوار عمودی از تصویر است و این نوار به تعداد زیادی خط تقسیم می شود ورسیدن مایعات که رسانا هستند به پنل که به اصطلاح آبخوردگی پنل تلویزیون نامیده می شود ممکن است عیوب متفاوتی را ایجاد کند.

اگر آبخوردگی تلویزیون در حالت خاموش اتفاق افتاد بهترین حالت روشن نکردن تلویزیون است اما اگر تلویزیون روشن شد و آبخوردگی باعث ایجاد ایراد شد هم هراندازه تلویزیون زمان کمتری کار کند آسیب کمتری به دستگاه وارد می شود و تعمیر تلویزیون آب خورده هزینه کمتری دارد.

تعمیر تلویزیون آب خورده

برای تعمیر تلویزیون آب خورده ، ابتدا باید فلتهای آسیب دیده را بررسی و قابلیت ترمیم و یا نیاز به تعویض آنها را مشخص کرد و فلتهایی را که آسیب کمتری دیده اند را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کرد. البته این تاکید بر بررسی و دقتی که در تعویض یا تعمیر به آن اشاره می کنیم بدلیل ظرافت بسیار زیاد این بخشها است به طوری که در اتصال فلتها به پنل در میلیمتر 20 کانال ارتباطی وجود دارد که ممکن است تعدادی آسیب دیده و تعدادی سالم باشند.

در صورتی که فلتهای آسیب دیده قابلیت تعمیر نداشته باشند و یا آسیب دیدگی طوری باشد که بعد از تعمیر ایراد به طور کامل برطرف نشود مثلا تصور خط رنگی داشته باشد باید فلت معیوب تعویض شود که این تعویض نیازمند داشتن دستگاه وکیوم پرس و لوازم خاص و از همه مهمتر داشتن دقت و ظرافت کاری است.

بخوانید  تعمیر یا تعویض باتری iPhone 7 Plus

بعضی مواقع آب خوردگی صفحه تلویزیون باعث خرابی برد درایور اطلاعات تصویر که با نام TFT یا T CON آن را می شناسیم می شود که خرابی این برد هم در نوع خود بسته به برند و مدل دستگاه عیوب مختلفی از خرابی تصویر تا روشن نشدن دستگاه را در تلویزیون های مختلف ایجاد می کند .برای نمونه تلویزیون ال ای دی سونی با مدل KLV-46EX720 عموما در هنگام آبخوردگی دچار خرابی برد T CON می شود و در اثر خرابی این برد دستگاه روشن نمی شود.

جهت جلوگیری از آبخوردگی تلویزیونهای LED و LCD نکات زیر را رعایت کنید :

  • از اسپری کردن مایع پاک کننده روی صفحه تلویزیون اکیدا خودداری کنید.
  • از قرار دادن مایعات در نزدیک تلویزیون خودداری کنید.
  • درصد زیادی از تلویزیون های آبخورده در هنگام بازی کودکان آسیب دیده اند: مراقبت های لازم را انجام دهید.

تعمیرات تلویزیون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *