اردیبهشت 11, 1403 5:01 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 اتصال همیشه لپ تاپ ایسر به برق
اتصال همیشه لپ تاپ ایسر به برق

اتصال همیشه لپ تاپ. در یک نقطه، همه کاربران لپ تاپ ایسر خود را در حال فکر کردن به یک سوال می یابند: آیا بد است که لپ تاپ ایسر خود را همیشه به برق متصل کنید؟ به نظر می رسد، پاسخ کاملاً ساده نیست. پس بیایید نگاهی بیندازیم.

اتصال همیشه لپ تاپ

شناختن باتری لپ تاپ ایسر خود در اتصال همیشه لپ تاپ

دو نوع اصلی از باتری های مورد استفاده در لپ تاپ ایسر ها وجود دارد: لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر. اگرچه آنها فناوری های متفاوتی هستند، اما به طور کلی به یک شکل عمل می کنند و از طریق حرکت الکترون ها نیرو تولید می کنند. این جریان ثابت برای کمک به سالم ماندن باتری نیز مورد نیاز است.

برای هر دو نوع باتری، عبارات زیر صادق است (حداقل تا آنجا که به لپ تاپ ایسر های مدرن مربوط می شود):

  • باتری را نمی توان بیش از حد شارژ کرد. اگر باتری را همیشه به برق وصل کنید، حتی 24/7، هیچ خطری برای شارژ بیش از حد باتری وجود ندارد. به محض رسیدن به 100 درصد، شارژ آن متوقف می شود و تا زمانی که ولتاژ به زیر یک سطح معین نرسد، دوباره شروع به کار نخواهد کرد.
  • تخلیه کامل باتری به آن آسیب می رساند. خالی شدن کامل باتری برای مدت طولانی می تواند آن را در حالت تخلیه عمیق قرار دهد. این می تواند کشنده باشد—شاید دیگر هرگز نتوانید آن را شارژ کنید. (شما می توانید این روش ها را برای راه اندازی سریع باتری لپ تاپ ایسر خاموش امتحان کنید.)
  • بنابراین، بر این اساس، آیا به این نتیجه می‌رسیم که باید لپ‌تاپ ایسر خود را همیشه به برق متصل کنید؟ نه کاملا.
بخوانید  پیغام خطای مداوم در لپ تاپ شارپ

آسیب به باتری های لیتیومی

حقیقت در مورد باتری های لیتیومی این است که ذاتاً ناپایدار هستند. آنها از لحظه تولید شروع به از دست دادن ظرفیت خود می کنند و عوامل متعددی کاهش آنها را تسریع می کند. این شامل:

  • چرخه های شارژ/دشارژ هر باتری تعداد محدودی دارد که می توان آن را شارژ و دشارژ کرد.
  • سطح ولتاژ. هر چه میزان شارژ (بر حسب ولت در هر سلول اندازه گیری شود) بیشتر باشد، عمر باتری کمتر می شود.
  • دمای بالا، بیش از 30 درجه سانتیگراد. این می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

دو مورد آخر مواردی هستند که در اینجا بیشتر به آنها توجه داریم. یک مطالعه جامع توسط دانشگاه باتری نشان می‌دهد که چگونه سطوح ولتاژ و دمای بالا عمر باتری را در انزوا کاهش می‌دهد و حتی در صورت ترکیب آنها بیشتر می‌شود.

سطح شارژ یا ولتاژ در اتصال همیشه لپ تاپ

باتری های لیتیوم یونی 4.20 ولت در هر سلول شارژ می شوند که 100 درصد ظرفیت آنها است. در این سطح عمر باتری 300-500 سیکل دشارژ خواهد بود.

هر 0.10 ولت کاهش در شارژ، تعداد چرخه های تخلیه را دو برابر می کند تا زمانی که به سطح مطلوب برسد: 3.90 ولت در سلول، با چرخه تخلیه 2400-4000. متاسفانه، در این سطح، باتری تنها حدود 60 درصد شارژ می شود. زمان اجرا کمی بیشتر از نیمی از یک باتری کاملا شارژ شده خواهد بود.

حرارت در اتصال همیشه لپ تاپ

و سپس گرما وجود دارد. دماهای بالا که معمولاً بیش از 30 درجه سانتیگراد طبقه بندی می شوند، بدون توجه به عوامل دیگر، عمر باتری را کوتاه می کنند. صرفاً گذاشتن لپ تاپ ایسر در ماشین در یک بعد از ظهر تابستانی ایده بدی است.

بخوانید  بررسی درایورهای فتوکپی شارپ

وقتی تنش دمای بالا را با استرس ولتاژ بالا ترکیب می کنید، اثرات حتی بدتر می شود. مطالعه دانشگاه باتری نشان می دهد که باتری ذخیره شده با 40 درصد شارژ در دمای 40 درجه، پس از یک سال شاهد کاهش ظرفیت آن به 85 درصد خواهد بود.

با 100 درصد شارژ، ظرفیت در شرایط مشابه به 65 درصد کاهش می یابد. برای یک باتری کاملاً شارژ شده در 60 درجه، ظرفیت آن تنها در سه ماه به 60 درصد کاهش می یابد.

شواهد واضح به نظر می رسد. شارژ دائمی باتری در 100 درصد به آرامی عمر آن را کاهش می دهد. نگه داشتن آن در 100 درصد و قرار دادن آن در معرض دمای بالا، آن را بسیار سریعتر کوتاه می کند.

و به یاد داشته باشید، این دماهای بالا فقط محیطی نیستند. کارهایی که نیاز به منابع زیادی دارند مانند بازی یا ویرایش ویدیو به میزان قابل توجهی سطح گرما را افزایش می دهند و استفاده از لپ تاپ ایسر بر روی بالش یا در یک کیف طراحی ضعیف نیز این گرما را به دام می اندازد. به خاطر باتری خود، همیشه ایده خوبی است که لپ تاپ ایسر داغ شده را تعمیر کنید.

برداشتن باتری

اگر گرما چنین خطری است، سؤال دیگری مطرح می شود. آیا هنگام استفاده از لپ تاپ ایسر با برق AC باید باتری را به طور کامل خارج کنید؟ بدیهی است که این امر در تعداد روزافزون لپ‌تاپ ایسر‌هایی که از باتری‌های مهر و موم استفاده می‌کنند، امکان‌پذیر نیست.

بخوانید  6 مشکل رایج دستگاه کپی

در مواردی که قابل تعویض هستند، به نظر می رسد پاسخ از یک سازنده به سازنده دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ایسر می‌گوید که لازم نیست باتری را با برق متناوب خارج کنید، اما اگر قرار نیست برای چند روز از آن استفاده کنید، باید آن را جدا کنید.

همه چیز به تنظیمات مدیریت انرژی در لپ تاپ ایسر برمی گردد. برخی ممکن است هنگامی که باتری وجود ندارد، قدرت را کاهش دهند، درست مانند برخی از آنها زمانی که سطح باتری کم می شود. این می تواند شما را با عملکرد پایین تر به ارمغان بیاورد.

اگر تصمیم به خارج کردن باتری دارید، مطمئن شوید که آن را به درستی ذخیره کرده اید. این معمولاً به این معنی است که بین 40 تا 80 درصد شارژ شده و در دمای اتاق نگهداری می شود.

اتصال لپ تاپ ایسر به برق

آیا اتصال لپ تاپ ایسر به برق باعث خراب شدن باتری می شود؟ بله، این کار را می کند. اما پس از آن شارژ آن هر روز انجام می شود.

جالب است که به نظر نمی رسد صنعت به طور کلی به یک پاسخ واحد برای این سوال که آیا لپ تاپ ایسر خود را با برق متناوب یا باتری استفاده کنید، بسنده نکرده است.

دیده‌ایم که ایسر توصیه می‌کند وقتی از باتری استفاده نمی‌کنید، آن را خارج کنید. ایسوس می گوید که باید باتری را حداقل هر دو هفته تا 50 درصد خالی کنید. اما دل می‌گوید مشکلی وجود ندارد که لپ‌تاپ ایسر را همیشه به برق متصل نگه دارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *