اردیبهشت 11, 1403 8:22 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 نحوه تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC
نحوه تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC

تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC چگونه انجام میشود؟ هر بار که فیلمی را تماشا می‌کنید، آهنگ‌ها را پخش می‌کنید، یا فایل رسانه‌ای را با صدا باز می‌کنید، یک زبان نامفهوم صحبت می‌شود. به کدک های بلوتوث به عنوان مترجم فکر کنید. این صدا را در مسیر دسترسی به لوازم جانبی صوتی شما رمزگشایی و رمزگذاری می کند. اگر کاربر اندروید هستید، گوشی HTC یا تبلت شما به طور پیش فرض از کدک SBC استفاده می کند.

اگرچه کیفیت صدای استاندارد را ارائه می دهد، اما می توانید آن را برای بهبود تغییر دهید. کدک های زیادی برای تغییر وجود دارد، از مجموعه aptX کوالکام گرفته تا LDAC سونی. هر کدام یک تجربه شنیداری منحصر به فرد را ارائه می دهند، اما استفاده از آنها بستگی به آنچه دستگاه شما پشتیبانی می کند دارد.

اگر هدفون های بی سیم یا سایر لوازم جانبی شما از آن پشتیبانی کنند، کدک LDAC بیشتر کار می کند. در این مقاله توضیح می دهیم که کدک های بلوتوث چیست و چگونه آنها را در دستگاه اندرویدی خود تغییر دهید.

تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC
تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC

کدک های بلوتوث چه کاری انجام می دهند

کدک های بلوتوث حجم فایل صوتی دیجیتال را کاهش می دهند، آنها را به فرمت خاصی تغییر می دهند و به گیرنده منتقل می کنند. ایده این است که فایل را بدون از دست دادن کیفیت زیاد بهینه کنید و به سرعت انتقال دهید. نمونه ای از نحوه کار با فرمت WAV است. یک فایل WAV دقیقه ای به اندازه 10 مگابایت سنگین است و پهنای باند و قدرت زیادی برای انتقال می طلبد. بلوتوث پهنای باند محدودی دارد و نسخه 5.0 با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه محدود می شود. به دلیل این محدودیت ها، کدک باید صدا را فشرده کند تا با موفقیت ارسال شود.

ابتدا گوشی HTC شما باید به لوازم جانبی بلوتوث متصل شود و صدای دیجیتال تولید کند. زمانی اتفاق می افتد که روی یک فایل رسانه ای پخش صدا را فشار دهید. فشرده سازی با حذف کدک داده های غیر ضروری از فایل شروع می شود. به عنوان مثال، برخی از کدک ها از مدل سازی روان آکوستیک برای حذف صداهایی که گوش انسان قادر به تشخیص آنها نیست استفاده می کنند. اما هر کدک آنقدر افراطی نیست. برخی از آنها فشرده سازی بدون اتلاف اعمال می کنند.

بخوانید  با صفحه شکسته گوشی چه کنیم؟

پس از آن، کدک صدا را با نرخ بیت و پهنای باند کم به لوازم جانبی شما ارسال می کند. میزان بیت میزان داده های صوتی است که دستگاه شما در هر ثانیه به گیرنده ارسال می کند. یک قانون کلی این است که هر چه بالاتر باشد، کیفیت صدا بهتر است. با این حال، به پهنای باند بیشتری نیاز دارد. پهنای باند تعیین می کند که چه مقدار داده به طور همزمان به لوازم جانبی شما منتقل می شود. آن را به عنوان یک بزرگراه تصور کنید. هرچه خطوط بیشتری داشته باشد، اتومبیل های بیشتری می توانند به طور همزمان از آن عبور کنند.

پس از دریافت، لوازم جانبی صوتی فایل صوتی را با کدک مشابه خود رمزگشایی کرده و آن را در قالب اصلی پخش می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پاک کردن کش گوشی های اندرویدی پیشنهاد میکنیم مقاله « آموزش نحوه پاک کردن کش در اندروید » را مطالعه کنید.

تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC
تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC

کدام کدک برای دستگاه های اندرویدی بهترین است

انواع کدک های بلوتوث متعددی وجود دارد و هر کدام متفاوت عمل می کنند. بهترین مورد برای شما بستگی به این دارد که برای چه چیزی به آن نیاز دارید. برای بازی و تماشای ویدیو، aptX Low Latency انتخاب ایده آلی است. تأخیر صدا را به حداقل می رساند و خطاهای ناخوشایند همگام سازی لب را از بین می برد. سایر گزینه های رایجی که در Android پیدا خواهید کرد شامل موارد زیر است:

  • کدگذاری SubBand (SBC): یک کدک با پشتیبانی جهانی و کدک پیش‌فرض در اکثر دستگاه‌های اندرویدی. کیفیت صدای استاندارد را برای گوش دادن گاه به گاه فراهم می کند.
  • کدک صوتی پیشرفته (AAC): یکی دیگر از کدک های اصلی که برای دستگاه های iOS مناسب است و کدک پیش فرض آنها است. در برخی از دستگاه های Android، پشتیبانی نمی شود. در مقایسه با SBC، صدای آن بلندتر است.
  • aptX: گروهی از کدک‌هایی که کوالکام برای دستگاه‌های مختلف از جمله aptX، aptX HD، aptX Adaptive، aptX LL و aptX Voice ایجاد کرده است. قدیمی‌ترین آنها aptX است، با نرخ انتقال کمی بالاتر از aptX Adaptive بهترین است که صدایی با کیفیت عالی برای تماس، بازی و پخش موسیقی با تأخیر کم ارائه می دهد. این کدک ها در آیفون ها به خوبی کار نمی کنند و برخی از دستگاه های اندرویدی از جمله گوشی HTC های گوگل پیکسل از آن ها پشتیبانی نمی کنند.
  • کد مقیاس پذیر سامسونگ (SSC): یک کدک انحصاری سامسونگ که کیفیت صدا را بر اساس قدرت اتصال بلوتوث تنظیم می کند.
  • LDAC: محصولی از سونی با سه پروفایل نرخ بیت از استاندارد و با کیفیت بالا تا وضوح بالا. این برای علاقه مندان به صدا که خواهان بهترین کیفیت در پرچمداران خود هستند بسیار مناسب است.
بخوانید  9 دلیل هنگی لپ تاپ ایسر

گزینه های کدک بالا ممکن است بسته به مدل دستگاه و سازنده شما متفاوت باشد. ممکن است دستگاه شما با انتخاب مناسب‌ترین، که همیشه بهترین نیست، سازگار شود. در این صورت، آن را به صورت دستی از منوی Developer options تغییر دهید. قبل از تعویض کدک‌ها، مطمئن شوید که منبع و دستگاه‌های گیرنده از آن برای بهترین تجربه پشتیبانی می‌کنند.

تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC
تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC

به عنوان مثال، اگر به کدک بدون درز سامسونگ سوئیچ می کنید، از Samsung Galaxy Buds استفاده کنید که از آن پشتیبانی می کند. هنگامی که هر دو دستگاه از یک کدک پشتیبانی نمی کنند، دستگاه منبع فایل صوتی را از حالت فشرده خارج می کند و به یک کدک سازگار تغییر می کند. به احتمال زیاد SBC خواهد بود، زیرا برای بسیاری از دستگاه ها کار می کند.

نحوه تغییر کدک بلوتوث در گوشی HTC ها و تبلت های اندرویدی

گزینه های Developer را در گوشی HTC اندرویدی خود فعال کنید، زیرا این گزینه امکان تغییر کدک های بلوتوث را دارد. اگر دستگاه شما از کدک پشتیبانی نمی کند، خاکستری است. برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بلوتوث را روشن کنید و گوشی HTC خود را به لوازم جانبی متصل کنید.
  • به تنظیمات > درباره تلفن > اطلاعات نرم افزار بروید.
  • روی Build number هفت بار ضربه بزنید تا Developer options فعال شود. در صورت تنظیم روش قفل صفحه خود را وارد کنید.
  • به منوی تنظیمات برگردید.
  • روی Developer options ضربه بزنید.
  • کدک را جستجو کنید سپس، بلوتوث کدک صوتی را از نتایج انتخاب کنید تا به محل آن بروید.
  • روی بلوتوث کدک صوتی ضربه بزنید.
  • یک کدک انتخاب کنید. سپس روی OK ضربه بزنید.
بخوانید  نکات مهم درباره امنیت Xiaomi Mi Cloud

تجربه صوتی خود را با کدک ها تقویت کنید

کدک یک راه حل موثر برای بهبود تجربه صوتی شما است. چیزی که نیست هک برای صدای با وضوح بالا است. لوازم جانبی صوتی شما نقش مهمی در نحوه ارائه صدا توسط کدک و تعیین گزینه های شما دارد. مدل‌های ارزان‌تر از SBC و دیگر انواع اولیه پشتیبانی می‌کنند و انتخاب شما را محدود می‌کنند. اما با برنامه‌های مناسب، می‌توانید به کدک‌های بدون ضرر برتر دسترسی پیدا کنید. Apple Music کدک صوتی Apple Lossless (ALAC) را ارائه می دهد، در حالی که VLC و سایر پخش کننده های رسانه انتخاب های گسترده تری را ارائه می دهند. آنها را در فروشگاه Google Play پیدا خواهید کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *