اردیبهشت 25, 1403 1:12 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 نحوه رفع گرمای بیش از حد مک
نحوه رفع گرمای بیش از حد مک

رفع گرمای بیش از حد مک. برای همه چیزهایی که می‌توانند سریع و بدون مکث از عهده آن برآیند. اما گاهی اوقات، وقتی همه چیز در تعداد یا پیچیدگی کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم داغ می‌شود، مک‌ ما نیز داغ می‌شوند. برای مک طبیعی است که هنگام انجام وظایف خود گرما تولید کند. اما چه زمانی گرما خیلی داغ می شود؟ علت داغ شدن بیش از حد مک چیست؟ و مهمتر از آن، آیا می توانیم یاد بگیریم که چگونه مک های مک را خنک کنیم؟ بیایید دریابیم.

رفع گرمای بیش از حد مک

علت گرمای بیش از حد مک

به طور کلی، تمام مشکلات گرمای بیش از حد مک بوک را می توان به این سه کاهش داد:

  • فشار بیش از حد بر پردازنده یا کارت گرافیک مک: تعداد زیادی پنجره یا برگه های مرورگر باز می شود، انجام چند کار بین چندین برنامه مصرف کننده منابع یا کارهایی مانند ویرایش ویدیو یا بازی، نرم افزار قدیمی یا بدافزار
  • گردش هوا در مک شما به خطر افتاده است: چیزی دریچه ها را مسدود کرده است، مشکلات مکانیکی فن ها، یا تجمع گرد و غبار روی قطعات داخلی
  • دمای بالای محیط در اطراف مک شما: مک در نزدیکی دستگاه مولد گرما دیگر یا زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، یا در آب و هوای گرم زندگی می کنید یا در اتاقی با تهویه ضعیف کار می کنید.

مشکل پنهان گرمای بیش از حد

اگر مرتباً متوجه داغ شدن مک خود می شوید، توصیه می کنیم حتماً آن را جدی بگیرید. گرمای بیش از حد می تواند طول عمر باتری شما را کاهش دهد و باعث آسیب دائمی به صفحه نمایش، درایوهای ذخیره سازی و سایر اجزای سخت افزاری حساس مک شما شود.

بخوانید  تغییر باتری ساعت در لپ تاپ

علاوه بر این، هنگامی که سیستم مک شما سعی می‌کند خنک شود، فرآیندهای CPU و سرعت GPU را تا زمانی که دما به سطح ایمن کاهش یابد کاهش می‌دهد. این منجر به عملکرد کند یا خاموش شدن غیرمنتظره مک شما می شود.

بررسی دمای دستگاه

اولین قدم در یادگیری نحوه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مک، عادت به بررسی دمای مک است که در حالت ایده آل باید در محدوده 100 درجه فارنهایت تا 169 درجه فارنهایت باشد.

اگرچه هیچ ابزار پیش‌فرض macOS برای دسترسی به نمایشگر دمای CPU مک شما وجود ندارد، می‌توانید از دستور ترمینال برای مک‌های مبتنی بر اینتل استفاده کنید (نوع sudo powermetrics –samplers smc |grep -i “CPU die temperature”) یا برای اطلاع از منوی iStat استفاده کنید. چه اتفاقی در سنسورهای دمای مک شما در هر نقطه می افتد.

iStat Menus یک جمع‌آوری اطلاعات سیستم جامع است که اطلاعات حیاتی در زمان واقعی را در مورد عملکرد مک شما ارائه می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آمارهای مهم را انتخاب کنید و نماد نوار منوی برنامه تمام داده ها را به شما نشان می دهد.

یا می توانید یک ویژگی کنترل دما را انتخاب کنید که بخشی از یک جعبه ابزار خدمات جهانی تر است، مانند CleanMyMac X.

CleanMyMac X به شما کمک می کند تا گرمای بیش از حد مک بوک را کنترل کنید زیرا سطح گرمای داخل CPU را در هر ثانیه گزارش می کند و زمانی که پردازنده بیش از حد گرم می شود اخطاری می دهد. راحت است، زیرا می توانید بلافاصله پس از باز کردن برنامه، دمای CPU را مشاهده کنید، یا در صورت نیاز به جزئیات بیشتری بپردازید (در مقاله اختصاصی ما در مورد نظارت بر باتری با CleanMyMac X بیشتر بیاموزید).

بخوانید  دلایل عدم اتصال تبلت ایسوس به اینترنت

خنک کردن گرمای بیش از حد مک

هنگام تلاش برای کاهش گرمای بیش از حد مک، ابتدا مطمئن شوید که هیچ چیز مانع تهویه مک شما نمی شود، به طوری که هوای گرم راهی برای خروج از داخل مک شما داشته باشد. سپس یکی از روش های زیر را امتحان کنید تا دما را به حالت عادی برگردانید.

روشن کردن محافظ حرارتی

اگر اغلب متوجه داغ شدن بیش از حد مک خود می شوید، مطمئناً اقداماتی را برای محافظت از باتری خود انجام دهید. AlDente Pro را برای ویژگی محافظت در برابر گرما در نظر بگیرید – دمای باتری شما را کنترل می کند و در صورت داغ شدن بیش از حد، به طور خودکار شارژ را متوقف می کند.

همچنین می‌توانید تنظیمات باتری را با اجازه دادن به تنظیمات GPU بر اساس ویژگی‌های وظایف خود، به صورت دستی مدیریت کنید. این ممکن است به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مک به طور قابل توجهی کمک کند، زیرا GPU که ویدیو، بازی های سه بعدی و ویرایش گرافیک را در مک شما انجام می دهد، گاهی اوقات گرمای بیشتری نسبت به CPU تولید می کند.

برای اجازه دادن به تنظیمات خودکار GPU:

  • به تنظیمات سیستم در منوی Apple ➙ Battery بروید
  • روی Battery در نوار کناری کلیک کنید
  • کادر کنار Automatic Graphics Switching را علامت بزنید

برنامه ها و فرآیندهای منابع فشرده

درک این نکته مهم است که حتی برنامه‌های غیرفعال که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، همچنان CPU زیادی مصرف می‌کنند. این منجر به عملکرد کندتر، عمر باتری کمتر و گرم شدن بیش از حد می شود.

بخوانید  دلایل سیاه شدن صفحه نمایش لپ تاپ ایسر

بنابراین، اگر مدام از خود بپرسید “چرا مک همچنان بیش از حد گرم می شود؟” در حین انجام چند کار با تعداد زیادی برنامه و فرآیند، از Activity Monitor استفاده کنید تا مشخص کنید کدام یک از آنها بیشتر از CPU استفاده می کنند:

  • Activity Monitor را از Utilities در Finder باز کنید
  • روی تب CPU کلیک کنید
  • هر برنامه یا فرآیندی را که در حال حاضر برای برداشتن بار از CPU نیاز ندارید ببندید (روی نماد Stop در نوار بالا کلیک کنید ➙ Quit)

شناسایی و مدیریت مصرف CPU با App Tamer

App Tamer به‌طور خودکار برنامه‌های بی‌کار را که CPU را می‌خورند، شناسایی می‌کند و با نشانگرهای رنگی در نماد نوار منوی برنامه، فوراً به شما اطلاع می‌دهد. سپس می‌توانید برنامه خال‌دار را کاهش دهید، آن را ترک کنید، یا پیکربندی کنید که چه مقدار از CPU می‌تواند در زمان بی‌کار استفاده کند.

اگر می‌خواهید به سرعت دما را پایین بیاورید و گرما را از CPU خود حذف کنید، می‌توانید فوراً همه برنامه‌ها و فرآیندهای پس‌زمینه را با QuitAll خاموش کنید.

QuitAll به شما امکان می دهد تمام برنامه ها را به طور همزمان از نوار منو خارج کنید، اگر نمی خواهید به دنبال هر یک از آنها برای خروج بگردید، یا لیست برنامه ها و برنامه های فعالی که در پس زمینه کار می کنند را مشاهده کنید و به طور انتخابی از برنامه هایی که استفاده می کنید خارج شوید. در حال حاضر نیاز نیست.

پیشنهاد مطالعه: 5 مشکل رایج مک بوک و نحوه رفع آنها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *