اردیبهشت 11, 1403 4:15 ق.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 مقدار رم مورد نیاز تبلت لنوو
مقدار رم مورد نیاز تبلت لنوو

مقدار رم مورد نیاز تبلت لنوو  چقدر است؟ در طول دهه گذشته، میزان رم در تبلت لنوو های هوشمند با سرعتی باورنکردنی افزایش یافته است. امروزه اکثر تبلت لنوو‌های هوشمند با اندازه‌های رم متفاوتی عرضه می‌شوند، از 2 گیگابایت برای واحدهای ارزان قیمت تا 12 گیگابایت برای مدل‌های پرچمدار. حتی برخی از تبلت لنوو های هوشمند با 16 گیگابایت در بازار وجود دارد! این روند این سوال را ایجاد می کند که یک تبلت لنوو هوشمند به چه مقدار رم نیاز دارد؟

مقدار رم مورد نیاز تبلت لنوو
مقدار رم مورد نیاز تبلت لنوو

چرا یک تبلت لنوو هوشمند به رم نیاز دارد

پاسخ کوتاه این است که شما به حداقل 4 گیگابایت نیاز دارید. این مقدار رم برای مرور وب، رسانه های اجتماعی، پخش ویدیو و برخی بازی های محبوب موبایل کافی است. با این حال، در حالی که این مورد برای اکثر کاربران تبلت لنوو های هوشمند صدق می کند، میزان رم مورد نیاز شما به برنامه هایی که استفاده می کنید بستگی دارد و بسیاری از آنها تبلت لنوو های هوشمند با رم بین 6 تا 8 گیگابایت را انتخاب می کنند.

حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) یک قطعه رایج سخت افزار کامپیوتر است. رایانه رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های دستی شما از RAM به عنوان حافظه موقت برای ذخیره اطلاعاتی که اغلب به آنها دسترسی دارید، استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامی که تلفن هوشمند شما روشن است، داده های مربوط به سیستم عامل، برنامه ها، داده ها و موارد دیگر همگی در RAM ذخیره می شوند.

علاوه بر این، RAM بسیار سریعتر از حافظه دستگاه شما است که عکس ها و فیلم های خود را در آن نگه می دارید، اما ظرفیت آن بسیار کمتر است. اما از آنجایی که داده‌های مربوط به برنامه‌های باز و سایر اطلاعات مفید را در خود نگه می‌دارد، هرچه رم تبلت لنوو هوشمند شما بیشتر باشد، بهتر است. در حالی که RAM ممکن است طراحی و معماری متفاوتی در دستگاه‌ها داشته باشد، RAM عملکردی مشابه در همه دستگاه‌ها دارد.

بخوانید  کار نکردن تلویزیون اسنوا

برای آشنایی با دلایل روشن نشدن تبلت لنوو، به مقاله « علت روشن نشدن تبلت لنوو » مراجعه کنید.

استفاده از رم iOS در مقابل اندروید

جدا از برنامه ها یا برنامه ها، سیستم عامل رایانه شخصی یا تلفن هوشمند شما نیز مقدار قابل توجهی از رم مصرف می کند. دو سیستم عامل محبوب برای پلتفرم های تبلت لنوو های هوشمند وجود دارد: iOS برای دستگاه های اپل و اندروید برای تقریباً همه چیز.

iOS نسبت به همتای اندرویدی خود از رم کمتری استفاده می کند زیرا تراشه های آن بهینه شده و منحصراً با محصولات اپل استفاده می شود. امروزه حتی یک آیفون 6 متعلق به سال 2014 هنوز می تواند آخرین نسخه iOS را تنها با 1 گیگابایت حافظه اجرا کند. آیفون 14 پرچمدار اپل، که در سال 2022 عرضه شد، هنوز تنها از 6 گیگابایت رم استفاده می کند، سطح فوق العاده ای از بهینه سازی انجام شده توسط سخت افزار اپل.

قابلیت های سیستم عامل اندروید تبلت لنوو

در این میان اندروید توسط چندین سیستم و برند استفاده می شود. سازندگان تبلت لنوو اندرویدی همچنین می‌توانند پوسته‌ها، لانچرها و برنامه‌های از پیش نصب‌شده سفارشی‌سازی شده را اضافه کنند که همگی رم بیشتری مصرف می‌کنند. در برخی موارد، کاربران اندروید نمی توانند برنامه های خاصی را حذف نصب کنند، به این معنی که دائماً فضایی را مصرف می کنند که می تواند برای برنامه های دیگر استفاده شود. با این وجود، اکثر دستگاه های اندرویدی را خواهید دید که با رم بین 4 تا 8 گیگابایت راه اندازی می شوند.

بخوانید  رفع مشکلات تخلیه باتری گوشی های اندروید
استفاده از رم iOS در مقابل اندروید
استفاده از رم iOS در مقابل اندروید

تبلت لنوو هوشمند شما به چه مقدار رم نیاز دارد

پاسخ به این سوال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از کاربران تبلت لنوو های هوشمند فقط مرور سبک، پیامک، تماس و پخش ویدیو را انجام می دهند که نیازی به استفاده زیاد از رم ندارد. در همین حال، سایر کاربران نیز کمی به بازی های موبایل و ویرایش ویدیو می پردازند که نیاز به رم بیشتری دارد.

برای کمک به اندازه‌گیری میزان رم مورد نیازتان، اجازه دهید به برخی از رایج‌ترین فعالیت‌هایی که مردم در تبلت لنوو‌های هوشمند خود انجام می‌دهند نگاهی بیندازیم:

  • برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، بسته به میزان استفاده، بین 100 مگابایت تا 500 مگابایت رم مصرف می‌کنند.
  • مرورگرهایی مانند کروم بسته به استفاده، تعداد برگه‌هایی که باز کرده‌اید و محتوای آن برگه‌ها، می‌توانند مقدار زیادی رم مصرف کنند. غیرعادی نیست که کروم از بیش از 500 مگابایت رم یا حتی 1 گیگابایت و بالاتر استفاده کند.
  • پخش کننده های ویدئویی مانند یوتیوب نیز بسته به تعداد تب های باز و کیفیت ویدیویی که مشاهده می کنید، حدود 500 مگابایت رم مصرف می کنند. هرچه کیفیت ویدیو بهتر باشد، رم بیشتری مورد نیاز است.
  • بازی‌های موبایل بر اساس کیفیت گرافیکی و اینکه آنلاین یا آفلاین بازی می‌کنید بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال، بازی هایی مانند Minecraft در اندروید می توانند تا 1 گیگابایت رم در حین اجرا استفاده کنند. با این حال، بازی های بسیار سخت مانند Genshin Impact حداقل 4 گیگابایت رم نصب شده را توصیه می کنند و احتمالاً حداقل نیمی از آن را در حین بازی استفاده می کنند.
  • توجه داشته باشید که باید RAM مصرف شده توسط سیستم عامل خود را نیز اضافه کنید. از اینجا می توانید ببینید که چرا منطقی است که برخی از شرکت های موبایل 6 گیگابایت، 8 گیگابایت و حتی 12 گیگابایت حافظه ارائه می دهند. اگر از چیزی مانند Samsung DeX استفاده می کنید، رم بیشتری می خواهید.
بخوانید  رفع خط و خش لنز دوربین گوشی نوکیا

نکات مهم در خصوص مقدار مورد نیاز تبلت لنوو

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است برنامه هایی را ببینید که حداقل رم توصیه شده را پیشنهاد می کنند، اگرچه برنامه تقریباً از این مقدار استفاده نمی کند. دلیل آن این است که توسعه‌دهنده برنامه می‌داند که برای حساب کردن سایر برنامه‌های در حال اجرا در تلفن هوشمند به رم بیشتری نیاز دارید. بنابراین وقتی برنامه فیس بوک می گوید که شما به حداقل 2 گیگابایت رم نیاز دارید، دلیلش این نیست که برنامه به تمام رم نیاز دارد تا به درستی اجرا شود. اگر هنگام استفاده از برنامه در کنار سایرین، 2 گیگابایت رم نصب کرده باشید (و باز هم، نیازهای رم سیستم عامل را فراموش نکنید) به طور کلی تجربه تبلت لنوو هوشمند شما را بسیار بهتر خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *