اردیبهشت 27, 1403 9:32 ب.ظ

ایران سرویس

خیابان بهبودی، نرسیده به نصرت، جنب بانک سپه، پلاک 145،ساختمان بنیامین،طبقه 5 واحد 18
دفتر مرکزی: 66097851  مرکز تعمیرات: 66097859  شعبه شرق: 77978135  شعبه هفت تیر: 88836102  شعبه جنوب: 55300568   شعبه غرب: 44153186   شعبه شمال 26721443   شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

 مشکل نور پس زمینه تلویزیون دوو
مشکل نور پس زمینه تلویزیون دوو

مشکل نور پس زمینه تلویزیون در اثر چه عواملی به وجود می آید؟ مشکلات نور پس‌زمینه تلویزیون دوو در تلویزیون‌های قدیمی‌تر بسیار رایج است، به‌ویژه اگر نور پس‌زمینه خود را با روشنایی 100 درصد خیلی داغ کرده باشید. معمولاً مشکل یا با یک LED سوخته است که باعث افزایش ولتاژ LED های باقیمانده روی نوار می شود و باعث می شود آن ها نیز پاپ کنند، اما همچنین ممکن است مشکلاتی در برد پاور وجود داشته باشد که به این معنی است که نور پس زمینه برق دریافت نمی کند یا حتی مشکلاتی که تصویر شما را قطع می کند و به نظر می رسد که نور پس زمینه از کار افتاده است. ما تمام مشکلات احتمالی نور پس زمینه LG را در این راهنمای عیب یابی پوشش می دهیم و نکاتی را در مورد تعویض و تعمیر نور پس زمینه تلویزیون LED دوو شما ارائه می کنیم.

مشکل نور پس زمینه تلویزیون
مشکل نور پس زمینه تلویزیون

مشکل نور پس زمینه تلویزیون دوو

مشکلات نور پس‌زمینه تلویزیون دوو را می‌توان با تعویض اجزای خراب روی برد پاور یا با تعویض نوارهای نور پس‌زمینه در جایی که هر LED سوخته است برطرف کرد.

از آنجایی که ممکن است چند دلیل برای مشکلات نور پس‌زمینه دوو وجود داشته باشد، باید به زیر نگاه کنید تا مشکلتان را با راه‌حل مربوطه مطابقت دهید.

دوو TV Darker On One Side

اگر نیمی از صفحه سیاه را در تلویزیون دوو خود می بینید، یا می دانید که نور پس زمینه کار می کند اما تصویری ندارید، به احتمال زیاد این مشکل نور پس زمینه نیست، بلکه مشکل از کنترل زمان یا t-con است. برد، و به طور خاص اغلب نشانه ای از خرابی کابل LVDS است که برد T-Con را به خود پنل نمایش متصل می کند.

برد t-con یک برد PCB کوچک است که پنل تلویزیون شما را هدایت می کند و سیگنال را با استفاده از ساعت های داخلی به هر ردیف پیکسل از صفحه نمایش شما ارسال می کند تا هر ردیف را هماهنگ نگه دارد.

یا خود کانکتورهای کابل ممکن است شل شوند یا با کثیفی یا گرد و غبار پوشیده شوند، که از تماس تمیز جلوگیری می کند، یا ممکن است اجزای روی بردها از کار بیفتند، به این معنی که نور پس زمینه را به اندازه کافی تغذیه نمی کنند یا نمی توانند سیگنال تصویر ثابتی را ارائه دهند.

برای دسترسی به تخته ها ابتدا پنل پشتی را بردارید. اگر از انجام این کار مطمئن نیستید، اکنون زمان آن رسیده است که یک متخصص را در این زمینه جذب کنید. در غیر این صورت:

  1. تلویزیون خود را از برق بکشید، دکمه پاور را نگه دارید و حداقل 30 دقیقه صبر کنید. خازن های بزرگی در برد پاور برای نور پس زمینه وجود دارد و این خازن ها می توانند برای مدت زمان طولانی شارژ نگه دارند.
  2. تلویزیون خود را رو به پایین روی یک میز بزرگ یا میز کار قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که چیزی وجود ندارد که بتواند صفحه را روی سطح کار شما خراش دهد.
  3. خودت رو زمین کن
  4. تلویزیون خود را با باز کردن پیچ های پنل پشتی باز کنید. باید به دو قسمت از هم جدا شود: جلو و عقب.
  5. پانل پشتی را در جایی خارج از مسیر قرار دهید و به بردهای مداری که آشکار شده اند نگاهی بیندازید.
  6. یک پنل T-Con برای تبدیل سیگنال به تصویر تلویزیون، یک برد پاور و یک برد اصلی خواهید دید.
بخوانید  تعمیر روشن نشدن تلویزیون دوو

ایده خوبی است که بررسی خود را با برد T-Con شروع کنید، زیرا خرابی یک یا چند ساعت داخلی یکی از دلایل عادی مشکلات صفحه نمایش تلویزیون دوو است.

موقعیت بردها بسته به مدل متفاوت است، اما برد T-Con را می توان با کابل های نواری که آن را به پنل تلویزیون متصل می کند، شناسایی کرد.

با تمیز کردن همه چیز شروع کنید، ترجیحاً با هوای فشرده یا یک برس غیر ساکن. این امکان وجود دارد که گرد و غبار در اتصالات بتواند سیگنال را مسدود کند.

سپس، باید بتوانید کابل های سیگنالینگ دیفرانسیل ولتاژ پایین (LVDS) روبان مانند روی برد T-Con را با فشار دادن درب قفل به سمت پایین جدا کنید و سپس به راحتی از برد دور می شوند. سعی نکنید آنها را به زور بدون باز کردن قفل خارج کنید.

مشکل نور پس زمینه تلویزیون
مشکل نور پس زمینه تلویزیون

پس از جدا کردن کابل LVDS، به تک تک کانکتورها در انتهای کابل ها و کانکتورهای موجود در سوکت نگاهی بیندازید. شما به دنبال هرگونه نشانه ای از خوردگی، آسیب یا گرد و غبار هستید.

کنتاکت ها باید به رنگ طلایی یا نقره ای براق باشند. اگر آنها کدر هستند و به نظر می رسد که یک لایه خشن و مسی روی آنها وجود دارد، این نشان دهنده اکسیداسیون است و بنابراین کابل جدید توصیه می شود.

تلویزیون خود را به حالت عمودی برگردانید و با قطع یکی از کابل های LVDS که T-Con را به برد اصلی متصل می کند، تلویزیون خود را دوباره روشن کنید و ببینید آیا تصویری وجود دارد یا خیر. آن کابل را جدا کنید و کابل مقابل را دوباره وصل کنید.

اگر تلویزیون شما اکنون با هر یک از کابل های متصل کار می کند، پس می دانید که مشکل از T-Con یا Main Boards شماست.

کنترل از راه دور تلویزیون در اثر چه عواملی خراب می‌شود؟ آیا پاسخ به این سوال برای شما به یک چالش تبدیل شده است؟ اگر پاسختان به این سوال بله است، مطالعه مقاله « علت کار نکردن کنترل از راه دور تلویزیون دوو » می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

به اجزای تابلو برق خود نگاه کنید

از آنجایی که نور پس‌زمینه‌ها زیر سایر اجزای داخلی تلویزیون قرار دارند، بهتر است قبل از جدا کردن کامل تلویزیون، نگاهی سریع به برد برق بیندازید.

بخوانید  دانستنی هایی در مورد آمپلی فایر

اگر نور پس‌زمینه شما سوسو می‌زند یا تلویزیون دوو  شما اصلاً روشن نمی‌شود، معمولاً مشکل برد پاور است. شما باید تلویزیون خود را مانند قبل باز کنید و برد اصلی و برد پاور را شناسایی کنید، که علاوه بر برد t-con که قبلاً به آن نگاه کردیم خواهد بود.

برد اصلی یک PCB بزرگتر است که HDMI و سایر کانکتورها را به آن وصل می کنید. این کار بسیاری از کار تبدیل ورودی به سیگنال را انجام می دهد، که سپس به برد T-Con می رود.

برد پاور جایی است که کابل برق خود را وصل می کنید و منبع برق خانه شما را به ولتاژ و جریانی تبدیل می کند که تلویزیون شما می تواند از آن استفاده کند.

سپس باید کابل نواری را پیدا کنید که نور پس زمینه شما را تغذیه می کند (از طریق یک اینورتر ولتاژ یا مستقیماً به نور پس زمینه)، که به برد پاور شما متصل می شود. به دنبال علائم آسیب یا سوختگی باشید و بررسی کنید که کانکتور در جای خود محکم باشد. در صورت نیاز، تعویض کل برد پاور بسیار ساده تر است تا اجزای جداگانه (مگر اینکه آن قطعات را در اطراف خود داشته باشید).

نقاط فردی نشان دهنده خرابی دیفیوزرها است

نقاط روشن در تلویزیون‌های دوو با عمر بالای دو یا سه سال بسیار رایج است. این به دلیل طراحی LED های مورد استفاده در نور پس زمینه و این واقعیت است که چسب نگهدارنده بازتابنده روی LED می تواند به مرور زمان بسوزد و باعث سقوط بازتابنده به پایین پانل شود.

طراحی اصلی این LED های نور پس زمینه این است که آنها به صورت نوارهای LED با یک عدسی روی هر LED قرار می گیرند تا نور را پخش کنند و مطمئن شوند که هیچ نقطه داغی وجود ندارد، بلکه فقط یک درخشش عمومی است.

مجموعه ای از LED های کار با بازتابنده را در تصویر زیر مشاهده می کنید و می توانید بازتابنده دایره ای را که LED را پوشش می دهد و نور را پخش می کند مشاهده کنید.

مخصوصاً با ال‌ای‌دی‌های دوو، چسبی که بازتابنده را روشن نگه می‌دارد، ممکن است از کار بیفتد، که معمولاً به دلیل تخریب حرارتی خود LED ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که نور LED دیگر پخش نمی شود و یک نقطه داغ از نور سفید در تلویزیون شما ایجاد می کند. اگر وقتی تلویزیون خود را جابه‌جا می‌کنید صدایی در پایین قاب تلویزیون خود بشنوید، می‌توانید متوجه شوید که این مشکل است یا خیر. این جغجغه بازتابنده های افتاده است.

مشکل نور پس زمینه تلویزیون
مشکل نور پس زمینه تلویزیون

راهکارهای رفع مشکل دیفیوزر تلویزیون دوو

ساده ترین راه برای مقابله با این موضوع این است که تلویزیون خود را باز کنید، پانل پشتی و اجزای داخلی را با دقت بردارید تا زمانی که نوارهای LED نور پس زمینه را باز کنید.

شما باید یک یا چند LED بدون بازتابنده را ببینید که با موقعیت لکه های سفید روی صفحه نمایش شما مطابقت دارد. خود بازتابنده ها/دیفیوزرها باید در پایین قاب تلویزیون قرار داشته باشند و به احتمال زیاد هنگام جدا کردن تلویزیون شما از بین می روند. اکثر دیفیوزرهای نور پس زمینه تلویزیون دوو با سه نقطه به نوار LED متصل می شوند.

بخوانید  خدمات اسنوا در نمایندگی ایران سرویس

به سادگی لنزهای دیفیوزر افتاده را با استفاده از یک اپوکسی شفاف روی LED آنها بچسبانید و نقاط داغ روی صفحه نمایش تلویزیون شما برطرف می شود.

  1. مقداری خلال دندان و اپوکسی شفاف بگیرید. چسب فوق العاده توصیه نمی شود زیرا در برابر حرارت پایدار نیست.
  2. اگر از قبل مخلوط شده است، مقدار کمی اپوکسی را روی یک کارت زباله یا کاغذ قرار دهید، یا اگر از قبل مخلوط نشده است، هر جزء را در قسمت های جداگانه کارت خود قرار دهید.
  3. از خلال دندان برای برداشتن مقداری از این اپوکسی استفاده کنید (در صورت لزوم هر دو جزء را با هم مخلوط کنید) و با دقت روی سه نقطه روی نوار LED که دیفیوزر وصل می شود بمالید.
  4. دیفیوزر را با احتیاط در جای خود روی نوار LED قرار دهید و آن را نگه دارید تا اپوکسی ثابت شود.

یک مشکل بسیار مشابه، رنگ آبی در تلویزیون دوو شما است. این به دلیل طراحی LED های استفاده شده در نور پس زمینه و این واقعیت است که آنها به راحتی می سوزند.

پنل‌های نور پس‌زمینه تلویزیون‌های دوو از LED‌های نور آبی به عنوان پایه خود استفاده می‌کنند، با پوشش زرد فسفری روی LED. نور آبی که از میان فسفر زرد می تابد، نور سفید ایجاد می کند، همان چیزی است که در یک تلویزیون با عملکرد صحیح می بینید. اما بعد از چند سال، فسفر می‌سوزد، یعنی نور آبی بدون فیلتر می‌تابد و رنگ آبی به صفحه نمایش شما می‌دهد. در این صورت LED ها باید با انجام مراحل زیر تعویض شوند.

خطای LED را برای لکه‌های تاریک یا صفحه بررسی کنید

اینورتر نور پس زمینه نور پس زمینه تلویزیون شما را با بالا بردن ولتاژ و جریان استاندارد منبع تغذیه خانه به سطوح بالاتر مورد نیاز نور پس زمینه تامین می کند.

یک پیغام خطا مربوط به سوختن LED در نور پس زمینه، که از اینورتر ولتاژ به برد اصلی شما ارسال می شود، اغلب باعث می شود تلویزیون شما به طور مکرر روشن و خاموش شود.

برای بررسی خرابی نور پس زمینه:

  • روند عادی خود را برای روشن کردن تلویزیون خود دنبال کنید.
  • دقیقاً به صفحه نزدیک شوید و نور را روی تلفن یا یک چراغ قوه مستقیماً به سمت صفحه نمایش بگیرید.
  • سعی کنید کانال ها را با کنترل از راه دور تغییر دهید یا وارد منو شوید.
  • اگر نور پس زمینه تنها قسمتی است که کار نمی کند، تصاویر بسیار کم رنگی را روی صفحه تلویزیون خود خواهید دید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *